Opublikowane:
29.12.2020
Sukcesy i porażki marketingowe w 2020 roku
4 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu
Rok 2020 był dla wszystkich rokiem przełomowym na wielu płaszczyznach. Nie tylko w wydarzeniach światowych, ale również w marketingu. Jak każdy rok, także i ten obfitował w sukcesy oraz porażki polskich i zagranicznych firm. W niniejszym artykule chcielibyśmy przedstawić Wam naszą subiektywną listę, marketingowych porażek oraz sukcesów mijającego właśnie roku.
Największe marketingowe sukcesy 2020 roku:
- Rozwój marketingu online w dobie pandemii i dostosowanie przez wiele firm swoich działań marketingowych do zmieniającego się otoczenia. Niewątpliwie duży wpływ na to miało rozpowszechnienie pracy zdalnej wśród wielu pracodawców i pracowników.
- Rozpowszechnienie szkoleń online jako formy edukacji i podnoszenia kwalifikacji, narzędzia działań marketingowych oraz platformy sprzedażowej. Prym wiodły tutaj webinary, które zaczęło stosować wiele firm. Co ciekawe wiele konferencji i szkoleń stacjonarnych przeszło właśnie do Internetu, zachowując przy tym dobrą jakość. Miejmy nadzieję że wykorzystywanie szkoleń online przyjmie się na dobre i znajdzie wielu zwolenników także po pandemii.
- Współpraca pomiędzy konkurencyjnymi firmami w ciężkich czasach: doskonałym przykładem jest tutaj gastronomia. Wiele lokali znalazło się w bardzo ciężkiej sytuacji, często na granicy bankructwa. Burger King swoim apelem zachęcającym do zamawiania jedzenia z KFC, PizzHut czy Mc Donald’s pokazał klasę. Firma udowodniła że w niepewnych czasach warto trzymać się razem, wzajemną rywalizację zostawiając na lepsze czasy.
- W mijającym roku pozytywnym trendem w branży marketingowej okazało się zaangażowanie firm w bieżące problemy społeczne. Mowa tu zarówno o sytuacji związanej z ochroną praw LGBT+, jak i poparcie dla praw kobiet i uczestników Strajku Kobiet. Marki przestały w końcu się bać wyrażać swoje poglądy i zaczęły popierać swoich klientów w walce o ich podstawowe prawa.
- Najlepsza kampania reklamowa 2020 roku: promocja płyty Quebonafide. Romantic Psycho – nasz top of the top kampanii reklamowych mijającego roku. Brawa dla twórców kampanii należą się zarówno za mnogość pomysłów, oraz ich wykonanie. Począwszy od wizerunku artysty, po wydanie „fałszywej” płyty po gry towarzyszące promocji krążka.
Największe marketingowe porażki 2020 roku:
- Wykorzystanie pandemii do celów marketingowych. Chodzi nam tutaj o negatywne zjawiska związane z pandemią koronawirusa. Chodzi tutaj o promocję fałszywych suplementów i usług rzekomo leczących koronawirusa czy też mających przed nim uchronić.
- Wykorzystanie akcji #Hot16Challenge2 przez polityków do promocji własnej osoby, zwłaszcza w kampanii prezydenckiej. Akcja, która przez artystów i innych medialnych osób celem zbiórki funduszy dla medyków, szybko została przywłaszczona przez polityków do promocji własnej osoby. Począwszy od dyskusyjnego aspektu etycznego takiego zachowania, wiele wystąpień polityków było po prostu słabych. O „ostrym ceniu mgły” chcielibyśmy jak najszybciej zapomnieć.
- Mnóstwo fake newsów, teorii spiskowych i clickbaitów związanych z pandemią. Takowe pojawiały się nie tylko w mediach, lecz również wśród internetowych influencerów mających wpływ na wiele osób (zwłaszcza wśród młodego pokolenia).
- Mariusz Max Kolonko ustanawiający się Tymczasowym Prezydentem RP: tak to wydarzyło się naprawdę i na serio….
- Najgorsza kampania reklamowa 2020 roku: do tego tytułu mieliśmy kilku poważnych kandydatów i trudno było wybrać nam jednego poważnego zwycięzcę, stąd postanowiliśmy wytypować dwóch zwycięzców:
- Kampania Zenka dla Media Markt: ocena muzyki Zenona Martyniuka to indywidualna kwestia każdego z nas, jednakże kampania z jego osobą była naszym zdaniem po prostu słaba.
- Bożonarodzeniowa Kampania Apart: teoretycznie kampania taka jak zawsze: jest bajkowo, luksowo, idealnie. Jednakże wydaje nam się, że reklama jest nie dostosowana do obecnych czasów. Czarę goryczy konsumentów przelała informacja: że w momencie wypuszczenia reklamy za kilka milionów złotych, firma ze względu na problemy finansowe stara się o państwową pomoc z tarczy antykryzysowej.