ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

15.02.2021

Marketing szeptany- czym jest i jak z niego korzystać

4 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Marketing szeptany ma miejsce, gdy zainteresowanie konsumenta produktem lub usługą firmy znajduje swoje  odzwierciedlenie w jego codziennych rozmowach. Zasadniczo jest to bezpłatna reklama wywołana doświadczeniami klientów - i zwykle coś, co wykracza poza to, czego się spodziewali. Marketing szeptany może być wspierany przez różne działania promocyjne firm, celem popularyzacji produktu bądź usługi wśród konsumentów. Obecnie marketing szeptany obejmuje obejmuje nie tylko marketing szeptany w rozumieniu tradycyjnym, lecz również  wirusowy, blogi, oraz emocjonalne wpisy w mediach społecznościowych.

Obecny marketing szeptany różni się tradycyjnego marketingu szeptanego, tzw. "poczty pantoflowej". Przykładem marketingu szeptanego może być sytuacja, w której kolacja czy też czas spędzony w restauracji przekroczył nasze oczekiwania i postanowimy pochwalić się tym w mediach społecznościowych np. na Twiterze. Przykładem działalności z zakresu marketingu szeptanego mamy do czynienia kiedy ktoś miał bardzo dobre doświadczenie z używaniem danego produktu i informuje o tym fakcie wszystkie osoby wokół. Marketing szeptany nie kończy się na pierwszej interakcji; zwykle prowadzi do kaskady następczych interakcji.

Jedną ze strategii stosowaną w marketingu szeptanym jest buz marketing. Jej podstawą jest założenie, że interakcje pomiędzy konsumentami i użytkownikami produktu lub usługi przyczyniają się do wzmocnienia oryginalnego przekazu marketingowego. Firmy wywołują szum informacyjny wśród swoich potencjalnych konsumentów. Przykładowo przedsiębiorstwo wypuszcza wśród nich informację że dany produkt (bądź usługa) jest wyczekiwany, co budzi wśród nich poczucie ekscytacji. Buzz marketing przed wprowadzeniem produktu na rynek zastosowano min. w przypadku premiery Harrego Pottera czy Pokemonów.

Inną techniką jest marketing wirusowy, który opiera się o istniejące już sieci społeczne i społecznościowe. Ich celem jest uzyskanie określonego celu marketingowego: wzrostu świadomości marki, czy też sprzedaż produktów. Działania te polegają na wywołaniu samoreplikujących się procesów społecznych, które działają na zasadzie podobnej do rozprzestrzeniania się wirusów. Przykładem marketingu wirusowego może być wywołanie dyskusji na temat danego produktu bądź usługi w mediach społecznościowych. Marketing wirusowy w social mediach może przyjmować formę:

- gier online,

- filmów video,

- reklamach w grach,

- ebooków,

- zdjęć,

- wiadomości tekstowych,

- innych formatów elektronicznych.

Obecnie marketing szeptany jest wykorzystywany przez influencerów. Fakt ten budzi wśród internautów wiele kontrowersji. Wiele tego typu reklam w mediach społecznościowych (głównie na Instagramie) jest oderwanych od reszty treści prezentowanej na profilu danej osoby. Dlatego jeżeli chcesz zastosować marketing szeptany w swoich działaniach marketingowych, warto abyś:

  • powiedział jaką firmę reprezentujesz,
  • mów (pisz) tylko to w co wierzysz i to z czym się identyfikujesz
  • nigdy nie ukrywaj swojej tożsamości.