Opublikowane:
21.02.2018
Content Marketing – po co to komu?
9 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu
Content Marketing czyli marketing treści to termin, który śni się po nocach każdej osobie, która zajmuje się promocją. Czemu jest aż tak istotny, czy rzeczywiście warto w niego inwestować i przede wszystkim jakie korzyści może nam przynieść? Tymi tematami zajmiemy się w poniższym tekście.
Co to takiego jest ten marketing treści?
Content Marketing to strategia opierająca się na tworzeniu, publikowaniu i rozpowszechnianiu atrakcyjnych, przydatnych i wysokojakościowych treści wyselekcjonowanej grupie odbiorców. Takie wiarygodne i ciekawe dla czytelnika wiadomości mają dostarczyć mu informacji związanych z branżą, firmą lub produktem, o którym pragnie on się więcej dowiedzieć. Celem marketingu treści jest nie tylko pozyskanie klienta, ale przede wszystkim wywołanie interakcji, stworzenie długotrwałych relacji a często wręcz nakłonienie odbiorców do podjęcia aktywności związanej z publikowanym przekazem. Termin odnosi się głównie do działań marketingowych podejmowanych za pośrednictwem internetu, ale obejmuje także wszystkie inne kanały komunikacji z daną grupą odbiorców (jak prasa branżowa, książki, foldery itp.).
Sam komunikat może przyjąć różne formy w zależności od promowanego produktu oraz charakterystyki potencjalnych klientów. Może więc być on zarówno tekstem, obrazem, infografiką jak też filmem itp. Najczęściej wykorzystywane w marketingu treści formy to: blogi firmowe, newslettery, artykuły, poradniki, opinie ekspertów, recenzje, wywiady, odpowiednie opisy produktów, e-booki, materiały wideo, podcasty, webinaria oraz posty w social mediach. To ogromne zróżnicowanie wynika z faktu, że strategia Content Marketingowa powinna opierać się na odpowiednich źródłach, preferowanych przez daną grupę odbiorów i mieć długotrwały, często cykliczny charakter.
Również forma, w jakiej przekazujemy pożądane treści powinna być ściśle związana z obraną przez dane przedsiębiorstwo strategią komunikacji oraz dostosowana do potencjalnych konsumentów. W efekcie odbiorca, czytając ciekawe, przystosowane do jego preferencji wiadomości za pomocą medium, które jest dla niego źródłem zaufanych informacji, będzie bardziej skłonny podzielić się nimi z innymi potencjalnymi klientami. Oczywiście nie zaszkodzi również zadbać o odpowiednio nośny tytuł oraz wzbogacić treść dodatkowymi elementami jak wideo, grafika itp.
Podsumowując najważniejsze działania content marketingowe to tworzenie i regularne publikowanie przydatnych i wiarygodnych treści, przyciąganie do danego segmentu odbiorców oraz budowanie z nimi trwałej relacji opartej na lojalności i zaufaniu. Dopiero skumulowanie tych procesów i zapewnienie odpowiedniej jakości promowanym przez nas wiadomości przyniesie nam zakładane efekty.
Content Marketing a Marketing Wirusowy, Inbound Marketing I SEO.
Marketing treści wiąże się z Marketingiem Wirusowym, a więc budowaniem świadomości marki dzięki aktywności odbiorców komunikatów. Przy tym rozwiązaniu działania marketingowe mają motywować konsumentów aby samodzielnie rozpowszechniali informacje o danym produkcie lub przedsiębiorstwie. Marketing Wirusowy najczęściej realizowany jest za pomocą for, blogów i mediów społecznościowych jak Facebook, Twitter czy YouTube. Ta, konkretna forma przekazów często ma charakter animowany, fotograficzny lub związana jest z innym prostymi materiałami, które mają zachęcić odbiorcę aby podzielił się nimi ze znajomymi, a komunikaty odwołują się głównie do emocji użytkownika. Kolejnym terminem związanym zarówno z Content Marketingiem, jak też reklamą w social mediach jest real-time marketing, a więc nawiązywanie komunikacji z odbiorcą w czasie rzeczywistym. Stratega marketingu treści powinna obejmować zarówno działania związane z Marketingiem Wirusowym, jak też real-time marketingiem, oczywiście przy odpowiednim dostosowaniu przekazu do grupy docelowej.
Poza rosnącą rolą social mediów oraz innych form komunikacji online Content Marketing swoją popularność zawdzięcza także wyszukiwaniu semantycznemu. Wyszukiwarki internetowe, jak Google, oceniają bowiem daną stronę na podstawie pewnych kryteriów i decydują jak będzie ona pozycjonowana w wynikach wyświetlanych odbiorcom. Semantyczność tego procesu oznacza, że coraz większy nacisk skierowany jest na cały sens zapytania wprowadzonego przez użytkownika, a nie jak do tej pory tylko na słowa kluczowe. Nowe algorytmy stosowane przez Google badają intencje osoby szukającej i starają się dostarczyć jej jak najlepszych jakościowo wyników. Dobre treści zamieszczane na serwisie mogą więc zaowocować częstszym kierowaniem na niego internautów. Wytwarzaniem contentu w sposób odpowiadający kryteriom wyszukiwarek internetowych, a tym samym pozycjonowaniem w nich danej marki zajmuje się SEO (Search Engine Optimization). Celem takich działań jest skierowanie jak największej liczby potencjalnych klientów na daną stronę internetową za pomocą wyników wyszukiwania. Rosnące wymogi stawiane tekstom zamieszczanym na portalach przez algorytmy google sprawiły, że pozycjonerzy (osoby zajmujące się SEO) coraz częściej wykorzystują treści znacznie lepszej jakości. Aby wysoko uplasować się w wynikach wyszukiwania Google treść przekazów powinna być poprawnie skonstruowana, nieprzesycona słowami kluczowymi, przejrzysta, unikalna oraz zawierać dodatkowe materiały.
Stąd też związek Content Marketingu z Inbound Marketingiem, a więc podejmowaniem aktywności promujących daną markę, mających pomóc osobom zainteresowanym ją odnaleźć. Ponieważ komunikaty tworzone zgodnie z założeniami marketingu treści są bogate w informacje pożądane przez dane grupy odbiorców, to oni poszukują nas, a nie my staramy się na siłę ściągnąć ich na nasz serwis. Należy jednak pamiętać, że zadaniem Content Marketingu, choć pośrednio prowadzi on do optymalizacji stron i tworzenia odpowiednich podlinkowań, jest przede wszystkim tworzenie pozytywnego wizerunku marki, a nie tylko pozyskanie dużej liczby potencjalnych klientów.
Korzyści jakie przynosi marketing treści
Odpowiednim podsumowaniem powyższego tekstu będzie zebranie najważniejszych korzyści jakie niesie za dobą stosowanie przez daną firmę Content Marketingu:
- Odbiorcy odpowiednio skonstruowanych wiadomości sami stają się ambasadorem marki chętnie dzieląc się informacjami na jej temat.
- Content Marketing pomaga stworzyć pozytywny wizerunek marki, jej rozpoznawalność oraz długotrwałe relacje z klientami oparte na zaufaniu i lojalności.
- Obudowanie danego serwisu wysokiej jakości komunikacją wpływa na jego optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych, pozycjonuje wyżej w wynikach wyszukiwania oraz dzięki aktywności użytkowników buduje sieć linków prowadzących do danej strony.
- Dzięki temu Content Marketing może zwiększyć ilość potencjalnych klientów, trafiających do danej firmy, a dodatkowo będą to konsumenci naprawdę zainteresowani ofertą.
- W przypadku marketingu treści jedna korzyść niesie za sobą kolejną toteż większa liczba klientów w oczywisty sposób przekłada się na wyższą sprzedaż i wzrost obrotów firmy.
- Ciekawe, odpowiadające potrzebom odbiorców informacje nie są traktowane jako niepożądane, czy też spam, a tym samym nie są wychwytywane przez programy blokujące treści reklamowe.
- Mimo iż marketing treści wymaga od przedsiębiorstwa zainwestowania czasu, pewnych nakładów finansowych oraz dużo zaangażowania wciąż wypada on znacznie taniej w ujęciu kosztowym niż inne strategie marketingowe.
- Użytkownik zainteresowany informacjami zamieszczonymi na danym serwisie spędza na nim więcej czasu.
- Content pozwala dotrzeć do potencjalnego klienta zanim jeszcze narodzi się w nim chęć zakupu danego produktu. Odpowiedni marketing treści może więc wykreować w konsumencie daną potrzebę.
Więcej informacji o Content Marketingu, jego praktyczne przykłady oraz porady ekspertów znajdziecie w tekstach źródłowych wymienionych poniżej. Gwarantujemy, że wszystkie z nich powstały zgodnie z założeniami marketingu treści:)
Źródła:
https://businessinsider.com.pl/media/marketing/co-to-jest-content-marketing/g576yrb
http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/
https://www.eactive.pl/content-marketing/
https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/co-to-jest-content-marketing-i-jakie-oferuje-korzysci/
https://freshmail.pl/blog/content-marketing-to-must-have-2016-roku-przyklady-content-marketingu-p3/
https://freshmail.pl/blog/eksperci-jak-tworzyc-dobre-tresci/
https://marketingwsieci.pl/slownik-e-marketingu/content-marketing/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Content_marketing
https://sprawnymarketing.pl/fakty-content-marketing/
https://thinkkong.pl/co-to-jest-content-marketing-3-punkty-widzenia/
https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/59/content-marketing-definicja