ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

28.02.2018

SEO – czym jest, dlaczego jest takie ważne i co zrobić żeby w prosty sposób poprawić widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania.

10 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

 

Pozycjonowanie, optymalizowanie, SEO – terminy, które słyszymy codziennie aż za często. Każdy kto obecnie trudni się marketingiem internetowym, nawet na własny użytek, musi nie tylko je znać, ale też rozumieć i wiedzieć jak najlepiej je wykorzystać. Dlaczego? Bo w przeciwnym wypadku nie istnieje dla wyszukiwarek internetowych. Jeśli powiedzenie „jeśli nie ma Cię na Facebooku to tak naprawdę nie istniejesz” przełożymy na branżę e-biznesu to mogłoby ono brzmieć „jeśli prowadzić firmę i nie ma Cię w Google to naprawdę nie sprzedajesz”.

 

Dlaczego SEO jest takie ważne?

 

Początkowo listy wyników w wyszukiwarkach internetowych tworzone były na podstawie analizy słów kluczowych podawanych przez autorów serwisów.  Ze względu na małą trafność takich odpowiedzi nowsze algorytmy zaczęły odwoływać się do treści na stronie, a w końcu także oceniać jakość nie tylko danego serwisu, ale także serwisów powiązanych z nim za pomocą podlinkowań (w których umieszczony został link do danej strony).  Algorytmy używane współcześnie przez Google i inne wiodące wyszukiwarki biorą pod uwagę już nie kilka, ale kilkaset elementów i są na bieżąco modyfikowane. Zasady określające jakie czynniki decydują o kolejności wyświetlania wyników danego wyszukiwania opisywane są w dokumencie „wytyczne Google dla webmasterów”.

 

SEO (Search Engine Optimization)

 

SEO to skrót od angielskiego Search Engine Optimalization. W Polsce najczęściej pod tym terminem kryje się optymalizacja stron pod kątem widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Zadaniem działań podejmowanych w ramach SEO, jest nadanie danemu serwisowi jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwań. Przez organiczne, czy też naturalne, wyniki rozumiemy wszystkie te, które nie są sponsorowane, a więc za które nie płacimy. Warto wspomnieć, ze SEO jest ciągłym procesem wymagającym stałego monitorowania mechanizmów rządzących wyszukiwarkami i dostosowywania do nich zarówno treści publikowanych w danej witrynie jak też kodów strony. Wszystko to aby znaleźć się jak najwyżej na liście wynikowej dotyczącej danej frazy czy też słów kluczowych.

W ramach działań wchodzących w skład SEO wyróżnić można optymalizację (tak zwane działania on-page) oraz pozycjonowanie (działania off-page). Oba te terminy często stosowane są też po prostu jako polski odpowiednik terminu SEO. Pierwsza grupa odnosi się do aktywności prowadzonych bezpośrednio na stronie, druga natomiast do tych podejmowanych poza docelową witryną.

 

Optymalizacja stron www

 

Optymalizacja stron www to grupa działań podejmowanych aby dana witryna była jak najlepiej widoczna dla wyszukiwarek internetowych. Należą do nich między innymi stałe monitorowanie i poprawianie parametrów istotnych dla robotów wyszukiwarek oraz zwiększających użyteczność strony dla jej użytkowników. Aktywności wchodzące w skład optymalizacji to przede wszystkim modyfikowanie treści widocznych na serwisie oraz wprowadzanie zmian w kodzie strony.

Te pierwsze działania związane z udostępnianą na stronie treścią to na przykład dopasowanie nagłówków i tagu tytułowego, odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych w tekstach oraz dodawanie nowych, stworzenie poprawnego menu i innych elementów wewnętrznego linkowania serwisu oraz nadanie grafikom właściwych opisów alternatywnych. Trzeba tutaj mieć na uwadze również użyteczność strony dla jej użytkowników oraz fakt, ze udostępniane na niej treści powinny być jak najbardziej wartościowe dla odbiorcy. Unikalny, odpowiednio przygotowany content ma gigantyczny wpływ na pozycję zajmowaną przez serwis w wynikach wyszukiwania.

Jeśli chodzi o zmiany w kodzie i strukturze strony należy tutaj szczególnie zadbać o to aby czas ładowania strony był jak najkrótszy, adres URL przyjazny, a błędnie powielone zawartości wyeliminowane. Bardzo przydatne okaże się również wpięcie kodów Google Analitycs oraz Search Console oraz dostosowanie standardów do World Wide Web Consortium (W3C). Takie niewidoczne dla użytkownika strony parametry mają ogromny wpływ na indeksowanie i klasyfikację witryny w wyszukiwarkach.

 

Pozycjonowanie stron www

 

Kolejną grupą działań podejmowanych w ramach SEO równolegle z optymalizacją jest pozycjonowanie, a więc pozyskanie jak największej liczby odniesień z zewnętrznych serwisów o zbliżonej tematyce. Tego typu aktywności, określane jako link-building, podejmowane są poza samą stroną, a podczas dobierania  witryn na których znajdą się nasze odnośniki należy skupić się na ich jakości. Praktyki związane z pozycjonowaniem można podzielić na dwie grupy określane jako white i black hat (biały i czarny kapelusz).  Tylko pierwsze z nich są zgodne z regulaminami wyszukiwarek, a zaliczyć do nich można linkowanie naturalne (rozpowszechnianie w internecie linków do serwisu bez sztucznego tworzenia do tego celu nowych stron) oraz wymianę linków z innymi serwisami (dwustronne powiązanie). Natomiast w skład działań typu black hat wchodzi spamowanie forów dyskusyjnych, tworzenie osobnych serwisów tylko po to aby stworzyć podlinkowanie oraz kupowanie linków.

 

Co zrobić aby serwis był lepiej widoczny w wynikach wyszukiwania?

 

Oczywiście działania SEO należy każdorazowo dostosować do danego serwisu, poniżej zamieścimy jednak kilka ogólnych porad co zrobić, aby lepiej wyglądać w wynikach wyszukiwani:

1. Usuń zbędne znaczniki HTML

2. Sprawdź czy Twój adres URL jest „przyjazny” (tzw „friendly URL”), a więc krótki (maksymalnie 100 znaków), jak najlepiej opisujący zawartość serwisu i pozbawiony znaków specjalnych oraz polskich znaków

3. Stwórz poprawny opis meta description – będzie on wyświetlany w wynikach wyszukiwania zaraz pod tytułem i adresem URL

4. Zrezygnuj z nawigacji uzależnionej od dodatkowych technologii jak Flash czy też JavaScript

5. Zoptymalizuj kod strony i usuń z niego błędy (również te składniowe)

6. Zadbaj o odpowiedni tytuł strony, nie tylko będzie on wyświetlany na liście wyników, jest to również jeden z najważniejszych czynników na podstawie których wyszukiwarka ocenia tematykę serwisu

7. Dobrze opisz elementy strony jak tytuły i podtytuły

8. Poświęć czas na odpowiednie opisanie odnośników i odsyłaczy (hasła takie jak „kliknij” czy „tutaj” to już zdecydowanie za mało)

9. Sprawdź czy znaczniki używane na stronie mają odpowiednią semantykę (a więc czy oznaczają to co chciałbyś żeby oznaczały)

10. Wyróżniaj w treści najważniejsze słowa, stosuj nagłówki i odpowiednią strukturę treści

11. Pamiętaj o contencie, Twój serwis powinien zawierać dużo unikalnych treści związanych z tematyką strony (więcej o content marketingu pisaliśmy w poprzednim tekście - https://properad.pl/artykul/19/Content-Marketing-po-co-to-komu)

12. Zadbaj o grafiki widoczne w Twoim serwisie – powinny one być skompresowane (wpłynie to przede wszystkim na szybkość ładowania strony) i posiadać odpowiednie opisy alternatywne

13. Używaj odpowiedniego CMS (Content Management System), a więc programu do zarządzania i aktualizacji treści publikowanych na stronie

14. Jeśli masz taką możliwość wymieniaj linki i banery ze stronami o podobnej tematyce i staraj się umieścić serwis w katalogach tematycznych, uważaj jednak aby wybierać tylko strony i katalogi dobre jakościowo (nie chcesz aby Google wiązało Twoją stronę z taką o wątpliwej reputacji)

 

Efekty stosowania poprawnych praktyk SEO

 

Jeśli będziemy prowadzić odpowiednie działania w zakresie SEO po jakimś czasie zauważymy całe grono pozytywnych efektów. Nasza strona będzie częściej odwiedzana, a tym samym zwiększy się ilość unikalnych wejść użytkowników. Powinno to wpłynąć oczywiście także na wyższą konwersję, sprzedaż oraz zysk. Przy okazji działań SEO budujemy też rozpoznawalność naszej marki i poprawiamy widoczność serwisu w rezultatach wyszukiwania. Większość działań SEO można przeprowadzić samodzielnie i choć efekty widoczne są dopiero po kilku miesiącach z pewnością warto zainwestować swój czas w tego typu aktywności. Optymalizacja i pozycjonowanie to elementy wchodzące w skład Search Engine Marketingu (SEM) o którym opowiemy więcej w następnym tekście. Po więcej wskazówek i informacji na temat SEO odsyłamy was do tekstów źródłowych wymienionych poniżej.

 

 

Źródła:

http://brand.ceo/pl-pl/sem-marketing-internetowy/

https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/co-to-jest-sem-i-czym-rozni-sie-od-seo/

https://marketingwsieci.pl/slownik-e-marketingu/seo/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_w_wyszukiwarkach_internetowych

https://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych

http://podstawyebiznesu.pl/artykuly/czym_jest_seo_i_dlaczego_jest_tak_istotne_w_e_biznesie

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-sem-i-seo-co-to-jest-i-na-czym-polegaja

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-seo-i-sem-co-to-takiego

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/sem-marketing-internetowy

https://www.semtec.pl/slownik-seo/sem/