ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

22.11.2017

Konkursy i bonusy dla wydawców – czy warto brać udział, na co uważać i jak je wygrywać?

6 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

 

Jeśli dany reklamodawca lub sieć afiliacyjna zdaje sobie sprawę jak ważne jest utrzymywanie dobrych relacji z wydawcami – będzie oferował im bonusy i organizował dla nich konkursy. Dlaczego? Bo takie działania zwiększają lojalność i wpływają na pozytywne postrzeganie partnera. Przy tak dużej konkurencji na rynku o tym jakie produkty będzie promował wydawca decyduje już nie tylko wysokość stawki, ale cały zestaw czynników. Konkursy i bonusy mogą stanowić element dodatkowy, który przeważy szalę podczas procesu decyzyjnego. 

 

Bonus a Konkurs

 

Podstawowa różnica między bonusem a konkursem polega na tym, że bonus powinien otrzymać każdy wydawca, który spełni wskazane warunki. Konkurs natomiast z założenia opiera się na przyznaniu premii tylko określonej ilości uczestników, którzy w danym obszarze osiągną najlepsze wyniki. Często jednak spotkać się można z zamiennym stosowaniem tych pojęć- na przykład jeśli w opisie promocji użyto zdania „bonus wypłacany jest pierwszym 20 partnerom, którzy spełnią określone warunki”. Nie przywiązujmy się więc zbyt mocno do definicji, a raczej dokładnie zapoznajmy się z opisem i warunkami.

 

Czy warto ?  -  Wartość Dodana

 

Odpowiedzi na pytanie – czy warto? – musimy dokonać biorąc pod uwagę kilka czynników. Po pierwsze czy nagroda będzie stanowiła dla nas rzeczywiście wartość dodaną – to znaczy, czy z jej tytułu nie obniża się nasze standardowe wynagrodzenie w przypadku promowania określonego produktu. Na przykład wydawca może mieć ustaloną indywidualnie stawkę CPS równą 100 zł, natomiast w warunkach konkursu wskazany jest standardowy CPS równy 80 zł. W tym wypadku wydawca poniesie koszt udziału w takim konkursie. Takie sytuacje zdarzają się rzadko, ale warto być czujnym, bo zdarzyć się mogą.

Po drugie musimy wziąć pod uwagę wynagrodzenie jakie stracimy koncentrując się na konkretnym produkcie. Wyliczenie takiego utraconego zysku może nie być łatwe, ale aby nagroda w konkursie była dla nas wartością dodaną musimy być w stanie określić również ten czynnik. Jeśli dojdziemy do wniosku, że walka o dany bonus lub wygraną w konkursie wiąże się dla nas z dodatkowym wynagrodzeniem i decydując się na nią niewiele tracimy musimy wziąć pod uwagę jeszcze kilka kwestii…

 

Czy warto? – Jakie są nasze szanse

 

Przy każdej naszej aktywności musimy brać pod uwagę czas jaki na nią poświęcamy. A niestety o tym niewymiernym koszcie często się zapomina. Nawet jeśli udział w konkursie lub walka o bonus opłaca się nam z punktu widzenia wartości dodanej, musimy być w stanie ocenić czy powinniśmy zainwestować w niego swój czas i energię. Najprościej zrobić to określając jakie są nasze realne szanse na osiągnięcie zamierzonego wyniku. Jeśli w warunkach promocji minimalny próg, jaki trzeba osiągnąć, aby otrzymać nagrodę, wynosi 25 sprzedaży, a normalnie generujemy 3 sprzedaże danego produktu w podobnym okresie czasu - takie przedsięwzięcie może nie być dla nas opłacalne. Pamiętajmy jednak, że każdy medal ma dwie strony…

 

Czy warto? – Zabawa

 

Wzięliśmy pod uwagę koszty niewymierne, musimy więc zwrócić tez uwagę na niewymierne zyski. Próba osiągnięcia bonusu lub wygranej w konkursie może wiązać się bowiem ze zwiększeniem naszej motywacji do pracy lub po prostu poprawić nasze samopoczucie. Z tej perspektywy, nawet jeśli nie osiągniemy zamierzonego efektu, udział w takim przedsięwzięciu przyniesie nam pewne korzyści.

 

Na co uważać? - Terminy, warunki i mały druczek

 

Najważniejsze to pilnować okresu obowiązywania danej promocji oraz czy czas wyznaczony jest w odniesieniu do składanych wniosków czy też potwierdzenia sprzedaży. Biorąc pod uwagę te informacje jesteśmy w stanie zminimalizować nasze wysiłki, a tym samym zwiększyć efektywność tych rzeczywiście poniesionych. Pamiętajmy też, że istotne mogą okazać się wszystkie warunki, a czasami jest ich znacznie więcej niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Jeśli promocja posiada regulamin – polecamy go dokładnie przestudiować. Jeśli warunki dogadywane są bezpośrednio z partnerem lub reklamodawcą – jednoznacznie je doprecyzujcie.

Warto zwrócić uwagę również na podatek od bonusa, czy też nagrody ponieważ często jest on traktowany jako wynagrodzenie, a tym samym może się zdarzyć, że koszt podatku ponosi uczestnik, zmniejszając tym samym swoją wartość dodaną. Informacje na temat opodatkowania powinny zostać opisane w regulaminie konkretnej promocji.

Szczególnie uważać należy jednak na ukryte treści - tzw. „mały druczek”. Może to być odmienna definicja danego terminu, czy też dodatkowy warunek zamieszczony w innym miejscu. Przykładem takich treści może być określenie progu minimalnego, albo rozwiązanie przyjęte w przypadku remisu. Są to istotne informacje, które łatwo przeoczyć.

 

Jak wygrywać? – Zmaksymalizować efektywność

 

Wbrew pozorom otrzymanie bonusa lub wygranie w konkursie dla wydawców nie graniczy z cudem. Oczywiście zależy to od warunków konkretnej promocji, przeważnie jednak wystarczy zmaksymalizować efektywność swoich działań. Po dokładnym zapoznaniu się z warunkami należy porównać je z narzędziami, którymi dysponujemy, i ustalić, które z nich będą najlepiej konwertować. Po prostu postawmy na te działania, które pomogą nam osiągnąć najlepsze wyniki. Jeśli dana promocja pozwala na śledzenie wyników – polecamy to robić, pomoże to sprawdzić jeszcze w trakcie trwania oferty czy obrana przez nas taktyka się sprawdza i ją odpowiednio modyfikować. Jeśli nasze działania będą efektywne, nawet jeśli ostatecznie przegramy, zminimalizujemy poniesione przez nas nakłady. Ta wskazówka często wskazywana jest przez samych organizatorów w regulaminie na przykład w takiej formie  – „w przypadku osiągnięcia przez uczestników takiej samej ilości sprzedaży nagroda zostanie przyznana temu uczestnikowi, z którego polecenia napłynęło mniej wniosków”.

 

               Na koniec wspomnijmy jeszcze o elemencie, który w przypadku konkursów (jak też każdym innym) z pewnością nie zaszkodzi, a mianowicie - szczypcie szczęścia. Tak więc trzymamy kciuki i życzymy wysokich wygranych, a informacje o aktualnych konkursach znajdziecie w zakładce -  KONKURSY na naszej stronie głównej!