Opublikowane:
11.05.2018
Branżowe programy partnerskie – profesjonalny trend w afiliacjach
7 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu
Jeszcze jakiś czas temu rynek afiliacji niepodzielnie należał do wielkich, multibranżowych graczy. Kilkaset różnych kampanii w jednym miejscu, bogate portfolio Reklamodawców – te atuty przyciągały całe rzesze Wydawców. Istnieją jednak branże które od początku nie czuły się najlepiej w dużych afiliacjach zarówno z punktu widzenia Wydawcy, jak też Reklamodawcy. Z myślą zarówno o profesjonalnych, pełnych pasji, właścicielach serwisów jak też Dostawcach mniej popularnych towarów i usług zaczęły więc powstawać mniejsze, wyspecjalizowane programy partnerskie. Kilka z nich omówimy w poniższym artykule.
Dla kogo – czyli ilość a jakość
Fakt, że dana sieć afiliacyjna może zaoferować swoim wydawcom wiele kampanii z różnych branż nie znaczy wcale, że będzie udostępniała je na najlepszych warunkach. Dlaczego? Przede wszystkim przy tak dużej ilości dostępnych programów mniejszą uwagę zwraca się na szczegóły i mniej czasu poświęca negocjacjom. Jeśli więc dana sieć będzie chciała wywalczyć preferencyjne stawki w jakichś programach - wybierze te najpopularniejsze, bo zmiany w tych mniej znanych nikt nie zauważy. Wydawcy zarabiający krocie na współpracy z tego typu kolosami najczęściej dysponują dużymi bazami lub też bardzo popularnymi serwisami o ogólnej tematyce. A co z właścicielami serwisów tematycznych i małych, ale świetnie stargetowanych baz? Dla nich właśnie zaczęły powstawać branżowe programy partnerskie. Skupieni na określonym biznesie wydawcy mogą w niej nie tylko znaleźć produkty, które zechcą promować, ale także znacznie lepiej na tym zarobić.
Dlaczego – popularność a profesjonalizm
Marketing afiliacyjny nie jest idealną receptą aby pozyskać klienta dla każdej branży. Sprawdzi się tam gdzie dana osoba poszukuje produktu, który zaspokoi jej potrzebę, jednak pozostanie bezradny jeśli ktoś ma bardzo sprecyzowane gusta, albo poszukuje w produkcie konkretnych cech. Dlatego znaleźć można wiele branż, które pozostały całkowicie odporne na jego uroki. Nie znaczy to jednak, że Reklamodawcy oferujący mniej popularne produkty nie powinni sięgać po rozwiązania stosowane w afiliacjach, muszą jednak pamiętać w jakiej gałęzi przemysłu działają. I tak jeśli firma sprzedaje ekskluzywne, drogie ubrania – promowanie się na znanych ogólnotematycznych stronach nie przyniesie jej zamierzonego efektu. Nawet jeśli potencjalni klienci trafią na ich stronę internetową widząc wysokie ceny szybko zrezygnują z dalszego jej przeglądania. Stali klienci mogą natomiast nie być zadowoleni z rosnącej popularności ich „luksusowej marki”. Jak więc pozyskać nowych klientów za pomocą internetu? Dzięki wyspecjalizowanym serwisom. Sklep z drogą odzieżą nie powinien promować się na popularnej stronie lecz na blogu prowadzonym przez gwiazdę filmową lub znanego projektanta mody. Dzięki temu dany produkt przedstawiany będzie właściwemu odbiorcy zgodnie z jego przeznaczeniem, a konwersja znacznie wzrośnie. Znaczna część Reklamodawców poszła o krok dalej i nie tylko zrezygnowała z działań w dużych afiliacjach, lecz nawet założyła własne programy partnerskie. Najcenniejsi dla nich wydawcy chętnie skorzystają z opcji bezpośredniej współpracy skuszeni wyższą stawką (w sieci część wynagrodzenia pobierana jest przecież jako prowizja) i mniejszą konkurencją (takie programy przyciągają mniej wydawców, generujących mniejszą liczbę leadów (choć z pewnością lepszej jakości), a to z kolei procentuje wyższymi akceptami).
Przykładowe branże i programy afiliacyjne
Przyjrzyjmy się teraz konkretnym programom partnerskim działającym w wyspecjalizowanych branżach:
- taką specyficzną gałęzią przemysłu, która z pewnością lepiej poradzi sobie w bardziej kameralnej afiliacji jest literatura – z myślą o wydawnictwach i księgarniach internetowych w 2014 roku powstał program afiliacyjny ads4books – ads4books.pl. Właściciele blogów, fan pagów, forów i innych serwisów poświęconych książkom mogą promować swoje ulubione tytuły, wydawnictwa i inne akcesoria dla moli książkowych, a przy okazji całkiem nieźle na tym zarobić.
- kolejna ciekawa gałąź przemysłu to gry i zakłady sportowe oraz kasyna – w tym zakresie swoją afiliacyjną niszę odnalazł znany usługodawca zakładów online bet-at-home. Zaprasza on do współpracy w zasadzie każdego, więcej na ten temat znaleźć można tutaj.
- wspomniana już jako przykład moda i uroda to kolejne obszary handlu, które lepiej sprawdzają się w bardziej spersonalizowanym wydaniu - swoich sił jako program partnerski próbuje tutaj na przykład sklep ladymakeup.pl. Warto zauważyć, że samo działanie programu jest dość specyficzne – wydawcy zarabiają 5 % prowizji od zamówień złożonych przez poleconych przez nich użytkowników. Więcej informacji o programie partnerskim sklepu ladymakeup.pl znajdziecie tutaj .
- jedną z pierwszych branż, o której słyszało się w kontekście odrębnych, branżowych afiliacji jest zdrowie i farmaceutyka - działa tutaj kilka programów partnerskich, w tym na przykład działające od 2013 roku nutriprofits.com czy też powstały w 2018 roku program partnerski Cashinpills.
- w końcu nie mogło też zabraknąć czegoś bardziej współczesnego – jak chociażby e-learning – to kolejny obszar, który zdaje się lepiej funkcjonować na mniejszych rynkach. Przykładem programu partnerskiego, który działa w tej gałęzi jest eMentor. Mała afiliacja udostępnia swoim wydawcom specyficzny produkt, jakim są kursy, szkolenia wideo oraz programy treningowe odbywające się zawsze wirtualnie.
Oczywiście nie oznacza to, że nie powstają wyspecjalizowane programy partnerskie dla branż popularnych w afiliacjach. Przykładem mogą być tutaj świetnie radzące sobie w sieciach afiliacyjnych finanse i ubezpieczenia. Co ciekawe możemy tu podać zarówno przykład mniejszego programu partnerskiego ukierunkowanego na profesjonalizm – jak chociażby ProperMoney.pl jak też wielkich kolosów, jak posiadający w swojej ofercie ponad 200 kampanii ebroker partner.
Żródła:
https://www.bet-at-home.com/pl/affiliate/home\
https://www.ladymakeup.pl/program-partnerski.html
http://pp.ementor.pl/jak-to-dziala
http://zarabianie-na-blogu.pl/programy-partnerskie-blogow-14-najpopularniejszych-tematykach/