Opublikowane:
21.08.2018
Aktywność Sieci Afiliacyjnych na Facebooku
11 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu
Można pomyśleć, że afiliacja to wąska branża i, że promowanie jej w mediach społecznościowych jest trudne, jeśli nie niemożliwe. Nic bardziej mylnego. Jak pokazuje nam Facebook i fanpage sieci afiliacyjnych reklamować programy partnerskie w mediach społecznościowych jak najbardziej można, a wręcz trzeba!
Które sieci najlepiej wykorzystują to potężne medium? Które fanpage warto odwiedzać? Jak wygląda aktywność osób związanych z afiliacją na FB? I co łączy fanpage Afill.Me i ProPartnera? Mamy nadzieję, że poniższy tekst pomoże odpowiedzieć na te i inne pytania:)
Lider jest tylko jeden?
W Facebookowych statystykach liczą się dwa wskaźniki udostępniane przy każdym fanpagu - liczba polubień oraz osób obserwujących. Jeśli weźmiemy pod uwagę te dwa podstawowe parametry medialnej popularności sieć afiliacyjna Awin nie ma sobie równych. Liczba osób, które lubi fanpage tej sieci - 28 950, przewyższa jedynie liczba osób go obserwujących - 28963. Wynik robi wrażenie - szczególnie jeśli pod uwagę weźmiemy fakt, że fanpage prowadzony jest w języku polskim. Posty z nielicznymi wyjątkami (jak lipiec tego roku, zapewne przez urlopy:)) dodawane są co kilka dni i śmiało można powiedzieć, że znajdziecie w nich wiele interesujących tematów, nie tylko z branży afiliacyjnej. Od czerwca tego roku raz w miesiącu można też posłuchać podcastu Awin Talks.
Zastanawia jednak niska aktywność pod postami – w ciągu ostatnich 3 miesięcy - od kilku do maksymalnie 25 reakcji, pojedyńcze komentarze i udostępnienia. Czy świadczy to o tym, że użytkownicy Facebooka działający w branży afiliacyjnej są mało aktywni? Zobaczmy jak wygląda to w innych sieciach z Facebookowego Top 10.
10 najbardziej lubianych afiliacji (wg Facebooka)
Po Awinie kolejnym bardzo popularnym fanpagem afiliacyjnym jest Novem. Strona również prowadzona jest w języku polskim, polubiły ją już 4503 osoby, a 4388 obserwuje. Posty do niedawna (jeszcze w maju i czerwcu) pojawiały się co trzy dni, jednak od 13 lipca mamy tu ciszę (oby nie potrwała ona długo). Szczególną popularnością cieszy się cykl newsów - #Novinki, pod którymi reakcje zostawia jednorazowo nawet 76 osób. Standardowo posty lubi kilkanaście użytkowników facebooka, a około trzech zostawia pod nimi komentarze. Oczywiście wartości te są orientacyjne i zależą od tematyki danego newsa.
Na trzecim miejscu uplasował się fanpage DoAffiliate.NET, od razu jednak warto zaznaczyć, że jest on międzynarodowy, a więc prowadzony w języku angielskim. Statystyki przedstawiają się podobnie – 4451 osób „lubi to”, 4422 obserwuje. Posty ukazują się co kilka dni, są jednak znacznie krótsze i najczęściej dotyczą tego, co dzieje się w samej sieci (a nie całej branży). Chociaż nie brakuje w nich humoru średnio możemy tutaj mówić o kilkunastu reakcjach, natomiast udostępnienia i komentarze to rzadkość.
Niewiele mniej, bo 3809 followersów i 3813 „lajków” uzbierało na swoim fanpagu Money2Money, które kilka miesięcy temu połączyło się z TMefekt. Nie można odmówić twórcom pomysłowości oraz aktywności – posty ukazują się co kilka dni, dodatkowo dodawane są #M2Mtipy dotyczące panelu wydawcy, prowadzony jest osobny kanał na youtubie, a w lipcu powstała także grupa dla Partnerów sieci. Fanpage próbuje aktywizować swoich użytkowników pytaniami w stylu „Jaki był twój najdziwniejszy zakup?” lub „W lipcu chcę...” – efektem jest często większa liczba komentarzy pod postami niż „polubień”, bardzo rzadko jest ich jednak powyżej dziesięciu.
Pierwszą piątkę zamyka sieć WebePartners ze swoim fanpagem – „WebePartners – polecam, inspiruję, zarabiam” i statystykami 2398 polubień oraz 2465 obserwujących. Twórcy podobnie jak ich koledzy z Money2Money przedstawiają swoje wskazówki dla osób z branży afiliacyjnej - #afilltip. Szczególnie urzekły nas wywiady z Ciekawymi Ludźmi, które serdecznie polecamy. Naszym zdaniem fanpage jest niezwykle interesujący merytorycznie – zwłaszcza, że twórcy nie boją się cenzury, szkoda więc, że lajki pod postami, podobnie jak inne przejawy aktywności, to rzadkość .
eBrokerPartner na Facebooku istnieje od 8 grudnia 2016, a więc relatywnie krótko jak na 2017 polubień i 2143 osoby obserwujące. Najczęściej znajdziemy tutaj powiadomienia o konkursach i bonusach dla wydawców. Choć sieć ma ich sporo to jednak jeden czy dwa posty w miesiącu to trochę za mało aby zaktywizować fanów. W tymprzypadku fanpage traktowany jest jako forum – sieć komunikuje co się w niej dzieje, a użytkownicy komentują, jeśli mają na dany temat coś do powiedzenia. Całość ma dość formalny, jednostronny charakter.
Facebookowy fanpage Inisa – „INIS – efektywne kampanie online” dotyczy całej firmy, sieć afiliacyjna jest tu wymieniona jako jeden z obszarów jej działalności. 1870 osób lubi, a 1875 śledzi to, czym twórcy fanpag’u chcą się podzielić. Zdecydowanie jest to najbardziej aktywnie prowadzona Facebookowa strona z omówionych do tej pory. Wpisy ukazują się czasem nawet kilka razy dziennie i dotyczą tego co dzieje się w firmie, ale również w całej branży. Zdarzają się też komiksowe żarciki, choć na nasz gust raczej suche… Inis zadbał o cykliczność wpisów dzięki cyklom: piątkowym #InisKobiecymOkiem i środowym #ŚrodaZkampanią. To, co odróżnia ten fanpage od innych, to ukazywanie na nim pracowników i partnerów Inisa, promowanie wewnętrznych konkursów, imprez, spotkań itp. Wszystko to tworzy bardzo ciepły, rodzinny wręcz wizerunek i ma swoje odbicie w aktywności. Pod praktycznie każdym postem znajdziemy minimum kilkanaście, a często kilkadziesiąt, lajków.
Pracownicy sieci NetSales i SalesMedia są ostatnio pochłonięci łączeniem ich w nowy twór - NetSalesMedia. Choć nowa afiliacja nie ma jeszcze oficjalnego fanpaga obstawiamy, że o tym poświęconym sieci NetSales i zatytułowanym „NetSales – efektywna sprzedaż” twórcy raczej nie zapomną. 1264 lajki i 1204 obserwacje to bowiem niezły wynik jak na program partnerski. Z drugiej strony częstotliwość dodawania postów – mniej więcej raz na miesiąc, a czasem nawet rzadziej – mogłaby wskazywać, że został, on zapomniany dawno temu… mniej więcej w czerwcu 2017 roku. Posty, kiedy już się pojawią, są bardzo przyjemne w odbiorze i dotyczą nie tylko samej afiliacji, ale też nowinek z rynku. Niektóre z nich potrafią zaktywizować nawet kilkadziesiąt osób, większość jednak nie cieszy się zbyt wieloma przejawami aktywności.
Afill.Me i jego fanpage „afill.me – marketing afiliacyjny” w swoich facebookowych szeregach zgromadziło 1172 polubienia oraz 1160 obserwujących. Do tegorocznych walentynek fanpage prowadzony był znacznie bardziej aktywnie - posty z różnym natężeniem pojawiały się średnio 3 razy w miesiącu. Od tamtej pory natomiast - tylko jeden – 11 kwietnia. Czyżby sieć nie miała już nic do powiedzenia? A może w walentynki zakończył się facebookowy romans sieci z jej fanami? Zamiast snuć spiskowe teorie przejdziemy do sieci zamykającej TOP10 Facebooka.
ProPartner.pl na swojej facebookowej stronie zgromadził 1135 fanów i 1103 followersów. Choć fanpage nigdy nie był prowadzony szczególnie aktywnie – mniej więcej jeden post w miesiącu – zastanawia jednak fakt, że od 11 kwietnia 2017 roku nowych postów nie ma wcale... Zaraz, zaraz… 11 kwietnia? A więc równy rok przed Afill.Me. Przypadek?:)
W powyższym zestawieniu nie ujęliśmy…
W powyższym Top10 Facebookowych fanpagy z pewnością powinno znaleźć się też miejsce dla sieci Admitad, nie została ona jednak w nim ujęta ponieważ fanpagy Admitad ma wiele… ten Rosyjski posiada 5,7 tysięcy lajkowiczów, Globalny – 2 tysiące, Turecki 243 osoby. Z powodu barier językowych prześledziliśmy tylko ten Globalny i jest on z całą pewnością bardzo interesujący. Sieć zamieszcza w postach case studies, quizy, odnośniki do wydarzeń i webinariów. Posty cieszą się stałym, choć niezbyt wysokim zainteresowaniem – lajkuje je kilka do kilkunastu osób, niemal każdy post został też udostępniony co najmniej raz.
Poza Statystykami…
Musimy też oddać sprawiedliwość innym programom partnerskim, bo jak od dawna wiadomo ilość wcale nie jest równa jakości. Czy są więc jakieś naszym zdaniem niedocenione przez użytkowników Facebooka strony afiliacji?
Dla zdecydowanej większości z nich fanpage to tablica ogłoszeń do której przypinane są nowinki o sieci, albo całej firmie, kampaniach czy też poszukiwanych pracownikach. Mało w tym może finezji, ale stały, aktywny kontakt z wydawcami i partnerami jest bardzo ważny. Sieci robią to z różną częstotliwością – Afizzy.com, Globaliate i Convertiser „odzywają się” do swoich fanów mniej więcej raz w miesiącu. Affiliate44 wraz ze swoim cyklem #PoniedziałkoweHistorie postuje ostatnio znacznie częściej – nawet kilka razy w tygodniu, podobnie jak sieć CityAds na swoim polskim fanpagu „CityAds Media Polska”. Natomiast MyLead stara się co kilka dni edukować swoich facebookowych fanów, dając im wskazówki jak zadbać o ich finanse.
Na szczególne wyróżnienie w tej grupie zasługują fanpage Systemu Partnerskiego Bankier.pl oraz Agora Performance. Dla twórców tych facebookowych tablic ogłoszeń dzień bez posta to w zasadzie dzień stracony.
Jeśli jednak chcecie więcej niż tylko firmowych nowości, musimy wam polecić jeszcze dwa, niezwykle ciekawie prowadzone strony na FB – TradeTracker Poland oraz Tradedoubler Polska. Konkursy z nagrodami, aktywności, opisy wydarzeń branżowych i warsztatów – wszystko to i znacznie więcej znajdziecie na bardzo aktywnie prowadzonym fanpagu TradeTrackera. Tradedoubler natomiast wyszedł z ciekawą inicjatywą „Dlaczego warto współpracować z nami? – fakt #...” ostatni wpis ma numerek 22 ciekawe ile ich będzie finalnie?:)
Pamiętajmy, że afiliacja na Facebooku to nie tylko fanpage. Od jakiegoś czasu powstaje również wiele grup. Dołączanie do nich może przynieść zarówno osobom nowym w afiliacji jak też starym wyjadaczom wiele korzyści od kontaktów biznesowych, przez dostęp do najświeższych, często niedostępnych publicznie informacji aż do możliwości decydowania w pewnych istotnych kwestiach. Sami tworzymy naszą branże chcielibyśmy więc w tym miejscu zostawić was z przesłaniem - BĄDŹMY AKTYWNI (nie tylko na facebooku):)
Źródła: