ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

30.08.2018

Remarketing czym jest, jak go używać i dlaczego jest taki skuteczny?

9 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Jak powszechnie wiadomo koszt utrzymania klienta jest znacznie mniejszy niż koszt pozyskania nowego. Jednak przychody generowane na stałych klientach (przynajmniej w niektórych biznesach) mogą być znacznie mniejsze, niż te które wypracować możemy z nowymi konsumentami. Dzieje się tak z racji promocji, upustów lub samego faktu, że część naszych produktów lub usług klient już posiada. Remarketing poszedł w tej dziedzinie o krok dalej – znajdując grupę pośrednią - potencjalnych konsumentów o relatywnie niższym koszcie pozyskania, lecz z dużym potencjałem zakupowym.

 

Czym jest remarketing?

 

Ostatnio nie da się poczytać o marketingu, bez wzmianki o remarketingu, ale co dokładnie kryje się pod tym terminem? Ta zyskująca na popularności metoda zdobywania klientów opiera się na dokładnym zdefiniowaniu grupy docelowej działań marketingowych. W tym przypadku są nią bowiem – potencjalni konsumenci zaznajomieni już wstępnie z marką lub produktem, którzy jednak z różnych względów nie dokonali zakupu (lub innej konwersji).

Remarketing skupia się więc na niezdecydowanych klientach, na przykład takich, którzy odwiedzili dany sklep internetowy, ale nic w nim nie zakupili. Dzięki temu przekaz oddziałuje na osoby już zainteresowane danym produktem, stymulując je do podjęcia decyzji zakupowej. Taki ponowny kontakt z niezdecydowanym klientem okazuje się niezwykle skuteczny - szacuje się, że klikalność reklam w kampaniach remarketingowych jest dwa razy większa niż w przypadku zwyczajnych kampanii.

 

Jak działa remarketing?

 

Każdemu użytkownikowi internetu zdarzyło się z pewnością takie „reklamowe czytanie w myślach”, a więc wyświetlanie w różnych miejscach przekazów reklamowych z produktami, których niedawno poszukiwali. Ale skąd wirtualny świat wie czego nam potrzeba?

Zanim e-biznes rozpocznie działania remarketingowe musi posiadać bazę potencjalnych odbiorców przekazów. W tym celu używa plików cookie (ciasteczek), które śledzą aktywność użytkowników na stronie. Aby pliki cookie działały należy wyposażyć witrynę (a najlepiej każdą podstronę) w odpowiedni skrypt. Ciasteczko instaluje się w przeglądarce użytkownika, kiedy odwiedzi on dany serwis, i pozwala w przyszłości rozpoznać go wśród innych internautów. Dzięki temu właściciel serwisu wie kto odwiedza jego witrynę, a często nawet co dokładnie w niej robi, zapisane dane natomiast przekształcić  może w specjalne listy remarketingowe. Dokłądnie opiszemy ten proces poniżej.

 

Jak zacząć działania remarketingowe w AdWords?

 

Właściciel serwisu chcący rozpocząć działania remarketingowe, może skorzystać z narzędzi AdWords i przygotować kampanie dla wybranych produktów lub usług. Jak rozpocząć działania remarketingowe przy użyciu Googla? Najpierw należy pobrać kod remarketingowy AdWords, oraz wkleić go na stronach witryny. Aby to zrobić trzeba przede wszystkim posiadać konto w AdWords, następnie wejść w Narzędzia, Zasoby Wspólne i wybrać opcję Zarządzanie odbiorcami. Teraz trzeba dokonać krótkiej konfiguracji w sekcji Listy odbiorców i skonfigurować Tag remarketingowy (Źródła danych o odbiorcach/Tag Google Ads/Szczegóły/Konfiguracja tagu), który będzie dla nas gromadził odpowiednie dane. Otrzymany w efekcie działań kod, należy skopiować i wkleić do kodu źródłowego wszystkich stron serwisu. Jeśli kod remarketingowy działa poprawnie, można zacząć działać.

Pierwsza lista remarketingowa zostanie utworzona automatycznie - znajdą się na niej wszystkie osoby, które przeglądały witrynę od czasu wpięcia kodu. Tworząc nowe listy należy zdecydować, kogo do nich dodać określając typ użytkowników oraz warunki , które muszą spełnić, aby zostać zarejestrowani na liście. Dodatkowo można dodać warunek czasowy – a więc rejestrować tylko osoby, które serwis odwiedziły w określonym czasie. Zawsze należy również wybrać okres członkostwa, czyli czas przez który użytkownicy będą obecni na liście – powinien on być uzasadniony celem w jakim lista została stworzona, nie może być jednak dłuższy niż 540 dni.

Teraz kiedy użytkownik odwiedzi dany sklep internetowy, Google umieści w jego przeglądarce plik Cookie i zarejestruje, że dana osoba odwiedziła serwis. Dzięki temu może następnie odszukać tego użytkownika i wykorzystać plik cookie aby uruchomić wyświetlanie określonej reklamy, w witrynach z których aktualnie korzysta internauta. Wszystko to sprawia, że kampanie remarketingowe AdWords pozwalają bardzo dobrze dostosować przekaz do grupy odbiorców, co czyni je bardzo skutecznymi. Występują w kilku wariantach, które omówimy niebawem, w osobnym tekście:)

 

Dlaczego remarketing?

 

Chcesz więcej sprzedawać, umocnić markę, utrzymywać kontakt z klientami, a może tylko wspomóc inne działania marketingowe? Remarketing przyda Ci się do realizacji każdego z tych celów. Wśród jego licznych zalet koniecznie trzeba wymienić kilka najważniejszych:

- Niższy koszt – docierasz tylko do wybranych użytkowników, a tym samym rozsyłasz w świat mniej reklam, za które przecież płacisz

- Dotarcie do klientów już zainteresowanych zakupem – osoby do których przekaz zostanie skierowany znają już Twój produkt, skraca to czas podjęcia decyzji zakupowej i zwiększa konwersje, bo docierasz do osób najbardziej skłonnych do dokonania zakupu

- Nie czekasz aż użytkownik sam trafi na reklamę, to ona go znajduje – użytkownik nie musi podejmować żadnej aktywności związanej z Twoim produktem (oprócz pierwszego wejścia na dany serwis) aby wyświetliła mu się reklama, to ona go „namierzy” kiedy będzie korzystał z wyszukiwarki lub odwiedzał inne witryny

- Przekaz i odbiorcy idealnie dopasowany do Twoich potrzeb – możesz stworzyć wiele list remarketingowych, każdą dla innego celu. Na przykład możesz wyświetlać reklamy dodatkowych akcesoriów osobom, które już zakupiły u Ciebie główny produkt, lub wysyłać kody rabatowe użytkownikom, którzy dodali produkty do koszyka, lecz nigdy nie sfinalizowały zamówienia

- Ogromny zasięg – Twoje przekazy mogą być wyświetlane na różnych urządzeniach, w zależności od preferencji odbiorców. Dodatkowo możesz ograniczyć swoje kampanie tylko do konkretnych, określonych mediów (na przykład Mobile, Display itp.)

- Automatyczne określanie stawek – w swoich kampaniach możesz stosować automatyczne określanie stawek, które będzie na bieżąco obliczało optymalny koszt pozyskania odbiorcy przekazu

- Pomoc przy tworzeniu przekazów – Galeria reklam pozwoli Ci bezpłatnie stworzyć reklamy tekstowe, graficzne, a nawet wideo, przy okazji prowadząc Cię przy tym za rękę na każdym kroku

- Statystyki i narzędzia mierzące efektywność kampanii – Google udostępnia raporty o kosztach kampanii, jej wynikach i miejscach wyświetlania reklam. Te i inne statystyki można sprawdzić w panelu AdWords albo w Google Analytics (jeśli konta są połączone)

- Pozwala budować pozytywny wizerunek marki i długotrwałe relacje z klientami – dzięki temu, że reklamy nie są wyświetlane przypadkowo lecz jako wykładowa preferencji użytkowników, są one też lepiej odbierane, a to wpływa na lepsze zdanie o marce samej w sobie

 

Zasada działania remarketingu jest łatwa – nie strzela przekazami na oślep, lecz celuje w konkretną osobę, która była w przeszłości (najlepiej niezbyt odległej) zainteresowana danym produktem lub usługą. Nic dziwnego więc, że jest znacznie bardziej efektywna. Chociaż ten nowy model działań marketingowych jest stosunkowo prosty w użyciu, a Google pomaga na każdym kroku, należy pamiętać, ze istnieje też całe grono firm specjalizujących się w remarketingu, które chętnie zajmą się obsługą całego procesu.

 

 

Źródła:

https://www.eactive.pl/google-adwords/remarketing-w-adwords-czyli-wroc-do-mnie/

https://fabrykamarketingu.pl/remarketing/

https://marketerplus.pl/teksty/cykle/jak-skutecznie-korzystac-z-remarketingu-czesc-1-wykorzystanie-uslugi-w-google/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Remarketing

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-remarketing-adwords-o-czym-musisz-wiedziec

https://support.google.com/google-ads/answer/6287125?co=ADWORDS.IsAWNCustomer%3Dfalse&hl=pl

https://support.google.com/google-ads/answer/2453998?hl=pl

https://support.google.com/google-ads/answer/3124536?hl=pl

https://support.google.com/tagmanager/answer/6106009?hl=pl

https://white-net.pl/co-to-jest-remarketing-i-jak-dziala