ProperAd.pl

  • Traffic_WatchDog

Opublikowane:

21.09.2018

Multi Channel Marketing i Omni Channel Marketing – czym są i czym się od siebie różnią?

9 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Nasza codzienność się zmienia, a wraz z nią notorycznie zmieniają się też strategie marketingowe otaczających nas przedsiębiorstw. Podejście, które wczoraj było innowacyjne dziś może już nie wystarczać. Podobnie jak docieranie do klientów jednym kanałem, nawet jeśli sprawdzonym. I tak Multi Channel Marketing stał się odpowiedzią na potrzeby obecnych konsumentów, Omni Channel Marketing zaś – ripostą na Multi Channel Marketing… 

 

Multi Channel Marketing

 

Internet był rewolucją, która przewróciła cały świat do góry nogami i przeniosła działania marketingowe do sieci. Z czasem okazało się, że e-marketing to za mało. Najnowsze badania pokazują, że aby konsument zapamiętał markę, potrzeba średnio pięciu do siedmiu punktów kontaktu z nią.  Żeby zdobywać klientów należy więc być (zacytuję tutaj znany polski przebój) zawsze tam gdzie oni. I nie chodzi tutaj tylko o internet. Multi Channel Marketing (a więc marketing wielokanałowy) polega na identyfikowaniu, tworzeniu i zaspokajaniu potrzeb konsumentów wykorzystując różne urządzenia, kanały, media i sieci.  Indoor i outdoor, display i mobile, radio, telewizja, prasa, emaile, smsy, bannery, a nawet ulotki, foldery i billboardy – każde miejsce, w którym możemy nawiązać interakcję z klientem jest istotne. Dlaczego? Bo to czego każdy z nas pragnie to wybór. I multi channel marketing właśnie ten wybór nam daje. Ta strategia marketingowa, oparta na wielokanałowości, zakłada kombinacje pośredniej i bezpośredniej komunikacji z adresatami do których chcemy dotrzeć, przy czym każdy przekaz musi być dostosowany do konkretnego medium. Strony internetowe, aplikacje na smartfony, wystrój sklepów, katalogi pocztowe, czy wiadomości email – wszystko to powinno zostać zaprojektowane tak, aby w najlepszy sposób przekazać konsumentom naszą wiadomość i umożliwić im zareagowanie na tę wiadomość w jak najprostszy sposób. Różne punkty kontaktu są więc tutaj traktowane indywidualnie, a komunikaty dostosowane do konkretnego rozwiązania technologicznego. Celem tego typu strategii jest jak najszybsze i jak najbardziej trafne dotarcie do klienta przy wykorzystaniu wielu, różnorodnych kanałów, przy czym często każdy z nich posiada indywidualny plan działań marketingowych. To rewolucyjne podejście do promowania marek i produktów szybko zostało jednak zdetronizowane. Bo choć obecna zawsze tam gdzie konsument - komunikacja z nim była niespójna, a dane zgromadzone za pomocą różnych kanałów - analizowane oddzielnie.

 

Omni Channel Marketing

 

Okres panowania Multi Channel Marketingu nie trwał długo. Na niektóre rynku od razu dotarła jego zaktualizowana, nowa wersja – Omni Channel Marketing. Omni oznacza wszystko i w tym aspekcie obie strategie są do siebie podobne. Omni Channel Marketing, podobnie jak Multi Channel Marketing, wykorzystuje bowiem wiele kanałów aby dotrzeć do konsumenta. Nowa wersja strategii ma jednak inny cel - zagwarantowanie klientowi spójnych doświadczeń we wszystkich punktach kontaktu. Można powiedzieć więc, że Multi Channel Marketing koncentrował się na odrębnych działaniach, podczas gdy nowy Omni model wszystkie te działania traktuje zbiorczo, jako jedno kompleksowe doświadczenie, zachodzące przy pomocy wielu kanałów jednocześnie. Celem jest wywołanie w konsumencie jak najlepszego odczucia odnośnie produktu, usługi czy też firmy. Omni Channel Marketing pozwala danej marce opowiedzieć swoją spójną historię wszędzie tam, gdzie klient, czy też potencjalny klient, będzie miał ochotę jej wysłuchać. Kluczowa będzie tu więc nie tylko świetna, wielokanałowa, strategia komunikacyjna, ale też żelazna konsekwencja w jej wdrażaniu, co często wywołuje konieczność zmiany w samej kulturze firmy.

 

Multi i Omni Channel Marketing – co różni, a co łączy te dwie strategie?

 

Oczywiście jedna strategia wyniknęła z drugiej, nie ma tutaj żadnych wątpliwości, są więc zasadnicze podobieństwa między Multi i Omni Channel Marketingiem - najważniejsze z nich to:

- wielokanałowość, a więc wykorzystanie wielu mediów, urządzeń i sieci

- koncentracja na wygodzie konsumenta – w obu tych koncepcjach centrum zainteresowania pozostaje odbiorca przekazu, to jego potrzeby są tutaj najważniejsze

- duża liczba punktów kontaktu – obie strategie dążą do jak największej liczby interakcji z konsumentem

- wykorzystanie nowoczesnych technologii, ale także klasycznych, starszych rozwiązań.

 

Spróbujmy teraz zebrać w kilku punktach różnice między nową i starą wersją wielokanałowego podejścia do marketingu:

- Multi Channel wykorzystuje różne kanały komunikacyjne, podczas gdy Omni Channel integruje je ze sobą i używa ich równocześnie, traktując je całościowo,

- Multi Channel tworzy indywidualne strategie dla każdego kanału komunikacyjnego, a Omni Channel jedną dla wszystkich

- Multi Channel przekazuje odbiorcom różne komunikaty dostosowując je do zastosowanych narzędzi, Omni Channel natomiast dąży do konsystentności, a więc dociera do konsumenta z jednym, spójnym przekazem wykorzystując wiele nośników

- Omni Channel wymaga często zmiany w całej kulturze organizacyjnej firmy, a jego kluczowym elementem jest wielowymiarowa optymalizacja działań oraz integracja między kanałami.

 

Zalety Omni Channel Marketingu

 

Jako nowa, ulepszona, wersja Multi Channel Marketingu, Omni Channel Marketing zawiera w sobie te same zalety, pogłębiając jednak ich listę:

1. Wybranie strategii Omni Channel pozwala wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, za cel przyjmując ich wygodę i umożliwiając im poznanie marki w sposób, który najlepiej odpowiada ich potrzebom.

2. Wielokanałowe podejście do działań marketingowych zwiększa ekspozycję marki i ułatwia kontakt z nią, docierając do odbiorców w wielu miejscach jednocześnie i liczbę interakcji z konsumentem.

3. Tworzy spójny, konsekwentny, wizerunek marki, a także pogłębia relację z klientami.

4. Pozwala zebrać więcej danych o klientach i ich preferencjach.

5. Przy wdrożeniu tej strategii poszczególne kanały, media i urządzenia są względem siebie komplementarne, a więc uzupełniają się nawzajem. Poszczególne punkty kontaktu mają wspólnie tworzyć kompleksowe doświadczenie klienta, lub potencjalnego klienta.

6. Spójny dialog z konsumentem zachodzący w czasie rzeczywistym. - Jednym z najważniejszych zadań Omni Channel Marketingu jest zapewnienie odbiorcy możliwości natychmiastowego zareagowania na przekaz.

 

Jak pokazują najnowsze badania marketing wielokanałowy nie kanibalizuje sprzedaży generowanej z poszczególnych kanałów, lecz maksymalizuje sprzedaż dzięki spójnym działaniom. Zapoznanie się z ofertą sklepu w internecie zachęca do odwiedzenia sklepu stacjonarnego i odwrotnie. Pamiętajmy jednak, że wdrożenie w firmie Omni Channel Marketingu to znacznie więcej niż responsywny design. Aby strategia ta miała sens musimy najpierw zebrać i dokładnie przeanalizować posiadane o konsumentach informacje, trafnie zidentyfikować, z których urządzeń korzystają i jakie są ich reakcje na wysyłane za ich pomocą marketingowe przekazy.  Komunikowanie się z nimi przy użyciu wielu narzędzi związane jest również z wdrożeniem zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Jednym z kluczowych wyzwań będzie tutaj rozpoznanie klienta we wszystkich punktach kontaktu i zintegrowanie informacji na jego temat pochodzących z różnych kanałów. Pomocny będzie w tym wypadku cross device tracking, o którym opowiemy niebawem.

 

Źródła:

https://edrone.me/pl/omnichanne

https://www.expandeco.com/pl/3-podstawowe-ro-nice-mi-dzy-multichannel-i-omnichannel-strategi

https://fashionbiznes.pl/marketing-ale-wlasciwie-co-to-jest-ten-omnichannel/

https://www.ngdata.com/what-is-omni-channel-marketing/

https://nowymarketing.pl/a/10116,o-omnichannel-encyklopedia-marketingu

https://pl.glosbe.com/en/pl/multi-channel%20marketing

https://pl.wikipedia.org/wiki/Multi_Channel_Marketing

https://semahead.pl/dictionary/multi-channel-marketing

https://www.snapapp.com/blog/multichannel-marketing/

https://www.spidersweb.pl/2016/12/omnichannel-marketing.html