ProperAd.pl

  • Traffic_WatchDog

Opublikowane:

30.10.2018

Marketing wirusowy? A może frytki do tego?

7 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Ze wszystkich działań marketingowych te klasyfikowane jako wirusowe są najbardziej interesujące. Dlatego, że to czy rzeczywiście będzie można zaliczyć je do tej kategorii okaże się dopiero po fakcie. Nieprzewidywalność tego jak ludzie zareagują na dany przekaz to nieodłączny element komunikacji wirusowej.  Jednak jeśli odbiorcy zaangażują się w projekt, sami stają się jego nośnikami, a efekty i zasięgi mogą okazać się zdumiewające.

 

Czym jest marketing wirusowy?

 

Marketing Wirusowy to działania marketingowe polegające na stworzeniu przekazu, którym odbiorcy będą chcieli się podzielić z innymi. Oczywiście możemy tu mówić tylko o zainicjowaniu pewnego zdarzenia, nie mamy bowiem gwarancji z jaką reakcją się ono spotka. Celem takich działań jest zaktywizowanie osób, które obejrzą reklamę do rozpowszechniania danej treści wśród swoich znajomych – bliższych i dalszych . Dzięki temu zyskać można nie tylko bardzo dużą grupę potencjalnych klientów, ale dodatkowo uczynić ich ambasadorami marki i nośnikami komunikacji. Marketing wirusowy to więc reklama, wydarzenie, a czasem nawet produkt sam w sobie, który będzie się sam rozprzestrzeniał. Zjawisko to nazywa się „wirusem”, bo podobnie jak jego biologiczny odpowiednik, komunikat powoduje wzajemne infekowanie się nim przez odbiorców, rozpowszechniając się na ogromną skale.  

Celem nie zawsze jest zwiększenie sprzedaży – równie dobrze może być nim budowanie świadomości marki, pozycjonowanie jej czy przedstawienie w pozytywnym świetle. Marketingiem wirusowym mogą być zdjęcia, memy czy slogany, jednak najczęściej mówi się o viralach. Viral to najczęściej krótki, za to niezwykle intrygujący, filmik, który sam z siebie szybko staje się popularny, dzięki temu, że promują go osoby, które go obejrzały. Internauci chętnie pokazują go znajomym, a oni przekazują dalej do swoich przyjaciół, dzięki czemu finalnie filmik trafia do szerokiego grona widzów w krótkim czasie. Zdecydowana większość virali powstaje przypadkiem i nie ma komercyjnego charakteru, jakiś czas temu zostały jednak zaadoptowane przez marketing, stając się podstawą marketingu wirusowego. Choć treści komercyjne wzbudzają dużo mniejsze zaufanie odbiorców, odpowiednio przygotowany viral, może okazać się wielkim sukcesem. Przykładem może być reklama Volvo, w której Claude Van Damme robi szpagat pomiędzy 2 jadącymi ciężarówkami. Spot okazał się bardzo popularny, a sprzedaż samochodów tej marki wzrosła o 31 %.

Często reklamy tworzone w ramach marketingu wirusowego są realizowane z humorem – przykładem może być Serce i Rozum, a więc dwie ikony stworzone, aby promowac Neostradę.  Krótkie, wypełnione dowcipami historyjki obejrzane zostały przez dziesiątki milionów osób (tak w telewizji jak też na youtubie), a fanpage na facebooku ma 1,9 mln polubień.

 

 

 

Co ciekawe, virale nie tylko są odporne na podróbki, ale wręcz zyskują dzięki nim na wartości. Viral spoof, to zasada głosząca, że parodie i modyfikacje oryginalnych, viralowych filmików są przyczyną wzrostu popularności pierwowzoru.

Oprócz komercyjnych i niekomercyjnych działań wirusowych wyróżnić należy też te, o charakterze społecznym i charytatywnym. Przykładem działania wirusowego, którego celem było wsparcie potrzebujących było na przykład Ice Bucket Challenge.

 

Właściwości marketingu wirusowego

 

Niezależnie od formy i komunikatu, wyróżnić można pewne cechy charakterystyczne dla stosowanych przez marketing wirusowy działań:

- wymagają ogromnej dawki kreatywności i finezji (w tym językowej)

- bardzo szybko się rozprzestrzeniają – efekt kuli śniegowej

- są niezwykle skuteczne – wraz za ich popularnością idzie zwiększenie rozpoznawalności marki

- wykorzystuje odbiorców przekazu jako nośnik komunikacji, ale za pełną ich zgodą (udostępniają oni daną treść dobrowolnie)

- jest innowacyjny – przedstawia coś czego nikt wcześniej nie pokazał lub przedstawia treść w zupełnie nowy sposób

- wymaga świetnej znajomości danego rynku, psychologii i potrzeb społeczeństwa

- wyzwala silne emocje – tak pozytywne jak negatywne dzięki czemu zdobywa zaangażowanie użytkowników

- często komunikaty stylizowane są na amatorskie lub przypadkowe.

 

Haczyki

 

Oczywiście przy bardzo wielu zaletach tej niezwykłej dziedziny marketingu, komunikacja wiralowa ma też kilka wad:

- reakcja odbiorców jest nieprzewidywalna (może być pozytywna lub negatywna i w obu przypadkach jej efekty będą silnie odczuwalne)

- nie mamy wpływu na grupę docelowych odbiorców (może on trafić do konkurencji, innego tragetu itp.)

- jest niezwykle trudna i nie daje żadnych gwarancji

- ciężko jest ocenić czy sukces nastąpił w efekcie prawidłowego zaplanowania przekazu, czy też przypadkiem.

Ten ostatni element jest bardzo ważny, ciężko nam bowiem wyobrazić sobie, że nawet najlepszy marketingowiec mógł kiedyś wiedzieć, że slogany takie jak  „a świstak siedzi i zawija je w te sreberka”, „a łyżka na to: «niemożliwe»”, „a może frytki do tego?” czy „brawo ja” na stałe wejdą do społecznego języka.

 

Co zrobić żeby zwiększyć szansę, że nasz komunikat rozprzestrzeni się jak wirus?

 

Jest kilka sztuczek, które można wykorzystać:

-treści powinny zapadać w pamięć i nie być zbyt skomplikowane, w końcu komunikat ma trafić do masowego odbiorcy

-chętniej udostępniane są materiały pokazujące pozytywne cechy osób do których są skierowane

-przekaz musi być bardzo emocjonalny bo dzielimy się tym, co jest dla nas ważne

-komunikat musi być bardzo łatwo i ogólnie dostępny musi być go pełno w serwisach społecznościowych, youtubie i wszędzie tam, gdzie internauci  szukają rozrywki

-informacje powinny być pożyteczne i nowe dla odbiorcy

-lubimy rozgłaszać historie, opowieści i plotki, komunikacja może mieć zbliżoną do nich formę

-sama forma nie ma znaczenia – istotny jest stojący za nią intrygujący, inspirujący i pobudzający content

-obejrzenie komunikatu powinno być dla wszystkich darmowe – opłaty mogą skutecznie zatrzymać  nawet najlepszego virala

-przy komunikacji wykorzystaj ciekawych, charyzmatycznych ludzi.

 

 

Źródła:

http://agencjakrecisie.pl/pr/viral-jako-dzialania-pr/

https://mfiles.pl/pl/index.php/Marketing_wirusowy

https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_wirusowy

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-czym-sa-virale

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-marketing-wirusowy-najciekawsze-przyklady

www.youtube.pl