ts_p

ProperAd.pl

Opublikowane:

13.12.2017

Crowdfunding – czym jest i co może dla Ciebie zrobić?

8 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

W naszych czasach nic już nas nie dziwi, a przynajmniej zdarza się to niezwykle rzadko. Tym ciekawszym zjawiskiem jest crowdfunding, któremu poświęcony zostanie poniższy tekst. Dlaczego ciekawszym? Bo przeczącym stereotypom. Buszując w internecie na każdym kroku spodziewamy się, że ktoś będzie chciał nas oszukać lub naciągnąć, tym czasem rozwój tej formy finansowania projektów pokazuje, że równie wiele jest osób chcących pomagać, wspierać i inwestować.

 

Crowdfunding – czym jest?

 

Jak sama nazwa wskazuje, jest to „finansowanie różnego rodzaju projektów przez tłum”, a więc społeczność. Fundusze na wprowadzenie w życie danego przedsięwzięcia pochodzą w tym przypadku z dużej liczby drobnych, najczęściej jednorazowych, wpłat od osób zainteresowanych projektem.  Cechy charakterystyczne tego zjawiska to wykorzystanie nowoczesnych technologii, niewielki kapitał potrzebny aby stać się jednym z inwestorów oraz osobiste zaangażowanie dawców kapitału w inicjatywę. Idea crowdfundingu nie jest wcale nowa - wywodzi się z subskrypcji, wspierającej kompozytorów (między innymi Beethovena) już w XVIII i XIX wieku, a pierwsze przykłady związane są głównie z przemysłem muzycznym. Uważa się, że crowdfunding, w obecnym tego słowa znaczeniu, zapoczątkowała kampania przeprowadzona w 1997 roku wśród fanów brytyjskiego zespołu Marillion. Zaowocowała ona zebraniem 60 tysięcy dolarów na sfinansowanie trasy koncertowej tej grupy po Stanach Zjednoczonych Ameryki. Jednak rozwój crowdfundingu nastąpił w XXI wieku, wraz z powstaniem platform internetowych zajmujących się organizowaniem społecznych zbiórek finansowych na projekty muzyczne (jak ArtistShare.net, Sellaband, Pledge Music), a następnie także różne inne przedsięwzięcia (Indiegogo, Kickstarter). Platformy crowdfundingowe pomagają pomysłodawcom skontaktować się z potencjalnymi inwestorami, zapewniają zaplecze technologiczne i zwiększają bezpieczeństwo całego projektu. Dzięki nim plan zostaje wstępnie zweryfikowany, eliminowane są więc przedsięwzięcia nielegalne lub niewykonalne. Inicjator projektu otrzymuje kapitał dopiero, i tylko, jeśli zostanie zgromadzona jego wystarczająca ilość - w innym wypadku wpłaty wracają do inwestorów. Platformy czuwają również aby osoby, które przekazały swoje środki na dany cel, otrzymały dokładnie to, co zostało założone w planie inwestycji.

 

Crowdfunding – co ja będę z tego miał?

 

I tutaj zaczyna się robić naprawdę interesująco, bo w zależności od finansowanego projektu inwestorom przyświecać mogą skrajnie różne cele. Na tej podstawie możemy wyróżnić kilka typów crowdfundingu:

Sprzedażowy – taki crowdfunding to forma sprzedaż przedpłaconej.  Najczęściej pomysłodawca określa kilka progów wpłat za które inwestorzy otrzymają określone produkty lub usługi, kiedy projekt zostanie zrealizowany. W tym przypadku motywacja jest bardzo prosta – osoby zaangażowane w finansowanie inicjatywy chcą uzyskać pewne korzyści, a crowdfunding jest według nich najbardziej opłacalną drogą do tego celu. Dodatkowym plusem jest to, że wykonawca zamiast poświęcać się szukaniu środków finansowych może więcej swojej uwagi zainwestować w stworzenie produktu najlepiej odpowiadającego oczekiwaniom końcowego odbiorcy. Przykładem może tu być wydanie książki.  W takim wypadku autor może określić próg wpłaty dla egzemplarza w miękkiej oprawie, wyższy dla oprawy twardej i najwyższy dla wydania z autografem. W Polsce platformami zajmującą się promowaniem tego typu projektów są PolakPotrafi.pl i WspieramTo.pl.

Udziałowo –  inwestycyjny - ten typ crowdfundingu zainspirowany został popularną ideą aniołów biznesu, z tą różnicą, że w tym wypadku takim aniołem może zostać każdy. Założenie jest proste –przedsiębiorca może pozyskać kapitał od społeczności oferując w zamian za wsparcie finansowe udziały swojej firmy. Dzięki temu nie trzeba być milionerem, aby zostać udziałowcem w innowacyjnym przedsiębiorstwie, a wręcz przeciwnie - jeśli ma się nosa do dobrych projektów można na nich całkiem nieźle zarobić. W czasach gdzie na kontach oszczędnościowych oferuje się nam 2, a na lokacie 3 % jest to opcja bardzo kusząca. Podczas inicjatywy Mzuri CFI 1, organizowanej w oparciu o grupowe inwestowanie w nieruchomości, 64 udziałowców (którzy wpłacili średnio po 22 tysiące złotych) otrzymało po 2 latach zwrot zainwestowanego kapitału wraz z prawie 31 % zyskiem (około 14 % w skali roku).  Dzięki temu, że w tego typu rozwiązaniach udziałowców jest tak wielu ryzyko zostaje zminimalizowane, a każdy może poczuć się częścią biznesu niewiele w niego inwestując. Zarówno chcącym ulokować kapitał, jak też początkującym przedsiębiorcom, polecamy platformę Crowdangels.pl umożliwia ona wsparcie biznesu już kwotą 50 zł, a jej skuteczność potwierdzają liczne statystyki.

Dotacyjny – ten model finansowania społecznościowego opiera się na dobrowolnych wpłatach, a sami inwestorzy nie otrzymują w zamian żadnych świadczeń materialnych. Najczęściej mamy tutaj do czynienia z działalnością charytatywną. Każdy z nas spotkał się z przejawami tego crowdfundingu chociażby w mediach społecznościowych, należy jednak uważać bo wśród wielu bardzo szlachetnych akcji tego typu można też niestety trafić na oszustwa. Polecamy więc zapoznać się dobrze z organizatorem przedsięwzięcia i celem przyświecającym zbiórce funduszy. W Polsce wsparcie podczas organizowania takich kampanii oferuje portal PolakPomaga.pl (związany zresztą ze wspomnianą już platformą PolakPotrafi.pl).

 

               Crowdfunding to więc świetne rozwiązanie jeśli ktoś szuka inwestycji wymagającej małych nakładów finansowych lub ma innowacyjny pomysł na biznes, ale nie bardzo wie jak pozyskać potrzebny kapitał.  W obu przypadkach wsparcie w tym procesie oferują portale Crowdfundingowe (więcej na temat platform crowdfundingowych znajdziecie tutaj - https://wethecrowd.pl/przewodnik-platformy-crowdfunding/), ale również Fundacja Międzynarodowe Centrum Innowacji i Centrum Gospodarki Społecznościowej. Jeśli macie ochotę zapoznać się bliżej z tematem zapraszamy do źródeł wymienionych poniżej.

 

źródła:

http://akademiacrowdfundingu.pl/crowdfunding-a-obowiazki-podatkowe/

http://cgs.org.pl/pl/

http://www.crowdangels.pl/

http://crowdfunding.pl/category/crowdfunding/page/21/

http://crowdfunding.pl/crowdfunding-w-polsce/

https://mci.org.pl/doradztwo/?gclid=CjwKCAiAjanRBRByEiwAKGyjZVAFkwJcNgPEUH8c0_lj4GdfYT0oLaWcGnNwptl38TgRZ5WxkabdMxoCFO4QAvD_BwE

https://polakpomaga.pl/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding

https://polakpotrafi.pl/czym-jest-polak-potrafi

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-crowdfunding-jak-to-dziala

https://www.salon24.pl/u/budzet-domowy/827305,crowdfunding-sposob-na-zdobycie-pieniedzy-na-realizacje-marzen

https://www.tulodz.com/wiadomosci,spolka-oparta-na-idei-crowdfundingu-generuje-14-procentowy-zysk-inwestycja-kamienica-przy-ul-targowej,wia5-3273-1624.html

https://wethecrowd.pl/przewodnik-platformy-crowdfunding/

https://wspieram.to/