ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

23.01.2019

Real-Time Marketing i jego sekrety

10 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Niezastąpiony w przykuwaniu uwagi i zdobywaniu fanów Real-time marketing jest z nami wszędzie tam, gdzie dzieje się coś ważnego. Stosują go wszyscy – małe firmy, giganci i każdy z nas. Teoretycznie jest tani, skuteczny i kompletnie nieprzewidywalny. Ale czy na pewno?

 

Czym jest real- time marketing?

 

Nazywany marketingiem chwili, real-time marketing (RTM) to działania marketingowe podejmowane w czasie rzeczywistym najczęściej w odpowiedzi na popularne w danym momencie wydarzenia kulturalne, polityczne, sportowe lub społeczne. Zdarza się też, ze RTM jest inaczej nazywany newsjackingiem, choć część autorów zwraca uwagę, że to drugie określenie stosuje się w przypadku działań niezaplanowanych i spontanicznych, a real-time marketing nie zawsze ma taki charakter.  Choć przekaz adresowany jest do fanów i klientów danej marki, tworzony jest z nadzieją, iż zostanie viralem i pozyska jej nowych sympatyków. Koncepcja RTM istnieje od lat 90.XX wieku, jednak dopiero rozwój social mediów przyniósł jej sławę.

Podczas Super Bowl w 2013 roku nagle zgasły światła. Podczas gdy kibice nie widzieli niczego, marketingowcy pracujący dla Oreo dostrzegli szansę. Ich tweet „You can still Dunk in the Dark” nawiązujący do możliwości maczania ciasteczka, nawet w ciemności zyskał ogromną popularność, a samej marce przyniósł dużo pozytywnego PR-u. I tak to się właśnie zaczęło…

 

oreo tweet

 

Jakie cechy ma dobry RTM?

 

Mamy początek 2019 roku i śmiało możemy stwierdzić, że o real-time marketingu słyszała każda szanująca się marka. Część z nich stosuje go celowo, inne zapewne przypadkiem (na przykład w przypływie silnych emocji). Zastanówmy się więc jaki powinien być RTM, aby był naprawdę skuteczny?

Przede wszystkim musi być szybki.

Wiele źródeł mówi, że działania z zakresu RTM muszą następować natychmiast po wydarzeniu, którego dotyczą. Dużo zależy jednak od samego wydarzenia i towarzyszących mu emocji. W przypadku wydarzeń sportowych największe zainteresowanie wywołają komunikaty ujawnione w przerwie i zaraz po meczu, gdyż w trakcie większość kibiców pochłonięta będzie oglądaniem. W większości przypadków jednak refleks będzie miał tutaj kluczowe znaczenie. Nie chcemy aby nasz komunikat zginął wraz z innymi, chcemy aby był pierwszy, jedyny i niepowtarzalny.

 

snickers

 

Powinien dotyczyć odpowiedniego wydarzenia.

Każde głośne wydarzenie można wykorzystać marketingowo, ale nie zawsze jest to dobry pomysł. Sytuacje dzielące społeczeństwo, smutne i bulwersujące nie powinny być tymi z którymi marka chce być kojarzona. Umiejętne zidentyfikowanie potencjału marketingowego w danym wydarzeniu jest w RTM  bardzo istotne. Ważne jest też zapoznanie się z tematem, a więc zdobycie wiedzy o nim, jeszcze zanim postanowimy go wykorzystać. Nie chcemy bowiem zrobić z siebie pośmiewiska.

Uwzględniać emocje – być adekwatny.

Aby feedback był nie tylko duży, ale też pozytywny musimy skupić się na treści, jaką chcemy przekazać. Ma ona angażować odbiorców, skłonić ich do „dzielenia się” nią. Aby tak się stało przekaz musi trafić w uczucia osób do których jest skierowany i pokrywać się z ich zdaniem na dany temat. Aby prowadzić RTM powinieneś więc doskonale rozumieć swoją grupę docelowa.

Spójny z komunikacją marki i wydarzeniem. Autentyczny, zrozumiały.

Pamiętaj, że działania podejmowanie w czasie rzeczywistym to element strategii marketingowej i muszą one być spójne z innymi komunikatami. Marka musi mówić jednym głosem, w przeciwnym wypadku przestanie być dla odbiorcy autentyczna. Zastanów się też nad samym wydarzeniem i dostosuj do niego ton komunikatu. Może on oczywiście być luźny, nie powinien jednak być w żadnym wypadku obraźliwy czy niespójny. Bardzo ważne aby treści użyte przez Ciebie były proste i zrozumiałe. Wszystko w RTM odbywa się natychmiast, nikt nie będzie więc miał czasu zastanawiać się co właściwie miałeś na myśli.

Wirusowy.

Jednym z przyświecających Ci podczas stosowania RTM celów jest budowanie zasięgu. Aby twoja kampania biła rekordy popularności musisz jej w tym pomóc – pamiętaj więc o tagach i #hashtagach, które pomogą odbiorcom odnaleźć Twój komunikat.

Wieloetapowy, wielokanałowy.

Sama kampania to nie wszystko - marketing w czasie rzeczywistym to też śledzenie późniejszych opinii, wypowiedzi i komentarzy. Żyjemy w czasach kultury non-stop, co oznacza, że Twoja marka powinna być gotowa na kontakt 24h na dobę, 7 dni w tygodniu, w tym także w święta i przede wszystkim - weekendy. Możesz też wzmocnić swój przekaz promując go w innych kanałach. Takie przypominanie odbiorcom danej treści może znacznie wydłużyć jej życie. 

 

Mam Horom Curke

 

 

Sekrety Real – Time Marketingu

 

1. Co oznacza „w czasie rzeczywistym”?

W czasie trwania wydarzenia, w ciągu kilku minut czy też po dłuższej chwili – specjaliści mówią tu najczęściej o 2 minutach od momentu wystąpienia danej sytuacji (ale pamiętajcie, że należy dostosować reakcje do danego wydarzenia).

2. Jak się przygotować?

RTM sprawia wrażenie spontaniczności. Nie oznacza to jednak, ze nie można się do tego typu komunikacji przygotować. Przede wszystkim zalecamy prowadzić kalendarz  eventów, które mogą dostarczyć nam odpowiedniej okazji. Dzięki temu niczego nie przeoczymy. Możemy też w przypadku części wydarzeń rozważyć i przygotować komunikaty na wypadek wystąpienia różnych scenariuszy. Przede wszystkim jednak pamiętając, że RTM rozgrywa się znacznie dłużej niż tylko w momencie samej kampanii zalecamy monitorowanie internetu, a zwłaszcza wszystkiego co związane z social mediami.

3. Gdzie? Nie tylko Social Media.

Social Media to bardzo ważny kanał dla real-time marketingu, ale wcale nie jedyny. Komunikaty zgodne z założeniami RTM można, i powinno się wykorzystywać wszędzie – w email marketingu, dodając content na stronie, a nawet w in i outdorze.

4. Przypadki się zdarzają.

Nie daj się zwieść, że RTM to zawsze przejaw geniuszu - część odnoszących sukces komunikatów RTM powstaje przypadkiem jako wynik głupich żartów lub silnych emocji.

5. Ginie bez grafiki.

Aby komunikat był skuteczny musi zostać udostępniony przez jak największą liczbę osób. Same słowa niestety w otchłani internetu ginął bardzo szybko, pamiętaj więc, by w działaniach RTM nie zapomnieć  o ilustracjach, filmach i materiałach wizualnych, które łatwo się rozprzestrzeniają.

6. Temat zawsze się znajdzie.

Nic się nie dzieje? Nie ma problemu. Wykorzystajcie ciekawy komentarz od klienta, wydarzenie, która ma miejsce wewnątrz firmy, a nawet pogodę. Wszystko się nada jeśli możecie zrobić z tym coś ciekawego.

7. RTM to też content marketing (a nawet context marketing).

Choć RTM jest ważną marketingową koncepcją, powinien on stanowić element strategii content marketingowej. Treść przekazu jest tutaj najważniejsza, nie możemy więc jej pominąć. W przypadku RTM możemy mówić o context marketingu – a więc dostarczaniu odbiorcom wartościowych treści we właściwym czasie.

 

Zalety

 

Prawidłowo przeprowadzone działania z zakresu real-time marketingu mogą być dla firmy wręcz zbawienne w skutkach. Przede wszystkim eliminujemy dystans między marką i klientem, wzmacniając pozytywny wizerunek i tworząc dobre skojarzenia. Od tej pory dany Brand staje się w umysłach odbiorców „na czasie”, „zabawny”, „ciekawy” itp., a jego sympatycy bardziej lojalni i zaangażowani. Dzięki temu materiały są chętnie udostępniane przez odbiorców i w zasadzie promują się same, co pozwala reklamować markę przy równoczesnym minimalizowaniu kosztów marketingowych. Ale to nie wszystko - RTM wpływa też na sprzedaż – w 7 na 10 przypadków doprowadzając do jej wzrostu.  

 

 

 

Źródła:

 

http://agencjakrecisie.pl/blog/real-time-marketing/

https://www.andrzejpastor.com/real-time-marketing-najciekawsze-przyklady/

https://blog.brand24.pl/real-time-marketing-na-czym-polega-i-od-czego-zaczac/

https://creandi.pl/blog/real-time-marketing-10-przykladow-0

https://freshmail.pl/blog/real-time-marketing-w-email-marketingu-p3/

https://getso.pl/real-time-marketing-twoje-narzedzie-marketingowe-w-social-mediach/

https://marketingautomagic.pl/2013/10/co-to-jest-real-time-marketing/

https://mediarun.com/pl/marketing/real-time-marketing-czym-sie-je.html

https://minicrm.pl/blog/real-time-marketing-czym-jest-i-dlaczego-warto-sie-nim-zainteresowac/

http://www.mrsocial.pl/marketing-chwili/

ttps://nowymarketing.pl/a/13151,real-time-marketing-jako-element-content-marketingu

https://promotraffic.pl/blog/orientuj-sie-czyli-8-zlotych-zasad-real-time-marketingu/

https://www.shoplo.pl/blog/real-time-marketing-jak-robic-to-dobrze/

https://socialpress.pl/2017/03/real-time-marketing-w-wykonaniu-ikea-jak-na-aktualne-wydarzenia-reagowala-marka