ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

06.02.2019

Story marketing – czyli jak zmienić reklamę w fascynującą opowieść.

8 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

 

Kiedyś ludzi wymyślających niestworzone historie nazywało się z przekąsem „bajkopisarzami”. Teraz powiedzieć można, że mają marketingową smykałkę. Storytelling we wszystkich jego formach to teraźniejszość, ale i przyszłość, działań marketingowych. Bo zwykłych reklam po prostu wyprodukowaliśmy już za dużo...

 

Czym jest storytelling?

 

Wbrew pozorom to strategia marketingowa, polegająca na stworzeniu wokół promowanego produktu opowieści, która wywoła zaangażowanie odbiorców, a więc potencjalnych klientów danej marki. Marketing narracyjny, bo tak określane są inaczej działania typu storytelling, to reakcja na wszechobecny szum marketingowy, umożliwiająca przedstawienie firmy i jej produktów jako wartościowych i wyjątkowych. Dlatego story marketing (oczywiście odpowiednio używany) jest też narzędziem brandingowym, tworzącym  i umacniającym pozytywny wizerunek marki.

W tego typu działaniach używa się narracji aby nawiązać kontakt z odbiorcą, a stosowane techniki tworzenia treści wywodzą się między innymi z psychologii, socjologii, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa. Dlatego wśród najczęściej stosowanych scenariuszy znajdują się te sprawdzone zawierające w sobie konflikt, walkę z potworem, drugie narodziny, drogę od zera do milionera, a także wypełnienie sekretnej misji. Zadaniem storytelling jest bowiem zdobycie uwagi publiczności, a następnie „zarażenie jej” misją czy też wizją firmy i zakorzenienie w niej pragnienia skonsumowania danego przedmiotu.

Dzięki temu nie tylko zwiększamy sprzedaż, ale zyskujemy lojalnych, zaangażowanych klientów. Dlatego obecnie tworzenie różnych form story to jedno z głównych działań copywriterów i content designerów, a skuteczność marketingu narracyjnego podkreślają agencje reklamowe na całym świecie. Story marketing wciąż rozkwita, powstają więc jego różne odmiany jak storytelling piśmienny, audialny, graficzny, audiowizualny, multimedialny, cross-medialny itp..

 

Graficzny Storytelling

 

Coraz popularniejsze staje się przedstawianie opowieści za pomocą obrazu lub video, ponieważ są to formy dużo łatwiejsze w odbiorze. Nie chcemy czytać, nie mamy na to czasu, więc graficzny storytelling staje się coraz bardziej powszechny. Świetnym przykładem tego są tak często obecnie stosowane infografiki, ale nie tylko. Komiksy czy nawet zwykłe opisy do zdjęć nadają obrazowi znaczenie. Dzięki temu ożywiamy go w głowie publiki i równocześnie wpływamy na jego odbiór, ukierunkowując skojarzenia. Bardzo łatwo wywołać też za pomocą zdjęć czy obrazów emocje. Wykorzystać do tego można kolory, oświetlenie i kontrast, już nie mówiąc o przedstawionej sytuacji. Wszystko to sprawia, że story ads (termin używany głównie w kontekście instagrama jako określenie na filmiki i obrazy oparte na formie story, ale stanowiące reklamę produktu) zyskują coraz większe udziały w budżetach marketingowych i prawdopodobnie za jakiś czas będą dominowały w królestwie reklamy internetowej.

 

Jak tworzyć dobre story?

 

1. Jasno określ cel – Storytelling to forma komunikacji. A każda komunikacja musi mieć swój cel. Odbiorca musi wyczuć Twoje intencje, jeśli nie przekażesz mu swojego celu w czytelny sposób,  możesz wywołać efekt zupełnie inny, niż pierwotnie zakładałeś. Dodatkowo chętniej dzielimy się tym, z czym się zgadzamy, pamiętaj więc o tym wybierając temat swojej opowieści.

2. Pamiętaj o swoich odbiorcach – posługuj się zrozumiałym językiem, codziennym dla tych, dla których budujesz swoją opowieść. Odwołaj się też do potrzeb i marzeń swojej grupy docelowej. Dzięki temu osoba czytająca może zacząć identyfikować się z poszczególnymi elementami historii.

3. Bądź autentyczny - Twoje story musi wzbudzić zaufanie odbiorcy, nawet jeśli jest fantastyczne. Osadź historie w konkretnym miejscu i czasie, zadbaj o to aby wpleść jak najwięcej prawdziwych wątków, a jeśli możesz dodaj jakiś autorytet (mędrca, przewodnika) - to uwiarygodni całą opowieść.

4. Obudź emocje, to one tworzą zaangażowanie – aby Twoja opowieść wypełniła postawiony jej cel, musi mieć w sobie tajemną moc wywoływania emocjonalnej reakcji. Może to być smutek, radość, złość, a nawet współczucie. Dzięki temu odbiorcy poczują, że historia, którą opowiadasz jest dla nich ważna.

5. Nawołaj do akcji – wykorzystaj to, że posiadać uwagę publiki i zaangażuj swojego odbiorcę jeszcze bardziej dzięki call to action. Takim działaniem może być wyrażenie opinii, nadesłanie zdjęcia, skomentowanie posta, czy też udzielenie pomocy.

6. Opowiedz swoją historie spójnie, ale na wiele sposobów - działaj na kilku frontach. Użyj video, grafiki, tekstu i jego elementów (na przykład jako cytatów, memów, postów w mediach społecznościowych). Wszystkie formy powinny być spójne i podbijać popularność Twojej historii. Jeśli ma się stać viralem, musisz zadbać o to, aby jak najwięcej osób miało szansę się z nią zapoznać.

7. Mniej znaczy więcej – przeciążone treścią teksty i obrazy nie spełniają swojej roli. Po drodze odbiorca może się rozkojarzyć, zmęczyć albo poczuć przeciążony, a to nie skłoni go do podjęcia działania.

8. Subtelnie podkreśl produkt, nie bombarduj nim publiczności – oczywiście Twoja historia ma stanowić kontekst dla produktu i marki. Nie może jednak zostać odebrana jako reklama, nawet jeśli ma podobne zadanie do spełnienia. Podkreśl unikalność Twojego produktu, wskaż cechy jakie odróżniają go od konkurencyjnych, ale wszystko to rób z wyczuciem – ma to być jedynie tło opowieści.

9. Uczyń odbiorcę bohaterem w Twojej historii, a produkt jedynie środkiem do osiągnięcia celu – jeśli masz taką możliwość przeżuć rolę bohatera na publiczność, pozwól im powiedzieć to, co było przekazane w domyśle, zrobić to, czego wymaga się w historii. Niech Twój produkt odegra tu swoją rolę, ale nie rolę główną, tę pozostaw dla osób go używających. To one mają dzięki niemu poczuć się wyjątkowe. Na przykład - zdjęcie nie jest dobre bo zrobiono je telefonem, który promujesz, ale jest dobre bo to właśnie TA osoba je zrobiła. Takie docenienie jest bardzo ważne dla odbiorców i może zmienić ich w ambasadorów Twojej marki.

10. Bądź oryginalny – samo wykorzystanie formy  story nie uchroni Cię przed marketingowym szumem. Storytelling jest w tej chwili powszechnie stosowany, ale to właśnie Twoja historia musi się wybić, być wyjątkowa, dotrzeć do odbiorcy. Pamiętaj więc, aby zakomunikować publiczności coś nowego i interesującego, ale przede wszystkim zrób to w intrygujący sposób, który ją oczaruje.

 

Dobrze stworzona historia może być nieocenionym narzędziem marketingowym, łączącym klienta z marką.  Budując zaufanie i lojalność budzi emocje i zaangażowanie, a jej potencjalna wirusowość to dodatkowa wisienka na tym wizerunkowym torcie. Aby dowiedzieć się więcej o storytellingu  zapraszamy do tekstów źródłowych, które znajdziecie w poniższych linkach:)

 

 

Źródła:

https://blog.edrone.me/pl/storytelling-w-marketingu-jak-go-uzywac-zeby-wzmocnic-marke/

https://businessofstory.com/what-is-story-marketing/

https://freshmail.pl/blog/storytelling-w-marketingu-p2/

https://mobiletry.com/blog/graficzny-storytelling-jako-dzialanie-marketingowe

https://nowymarketing.pl/a/6715,s-storytelling-encyklopedia-marketingu

https://paweltkaczyk.com/pl/storytelling-w-marketingu/

https://socialpress.pl/2015/02/storytelling-opowiadania-w-sluzbie-marketingu-jakich-zasad-powinna-przestrzegac-marka-tworzac-wokol-siebie-historie.

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/80/storytelling-w-content-marketingu-%E2%80%93-porywajaca-moc-narracji