ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

22.03.2019

E-commerce w afiliacji – marzec 2019.

6 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Porównywarki cen, Google Ads i reklamy w social mediach to obecnie najpopularniejsze kanały promocji dla sklepów internetowych. Przy takich rozwiązaniach afiliacja może być wyjściem najmniej ryzykownym, gdyż umożliwia reklamodawcy rozliczanie się za efekt (na przykład jako procent wygenerowanego zamówienia) i nie generuje stałych, dodatkowych kosztów. Dlatego coraz częściej w sieciach afiliacyjnych możemy spotkać kampanie sklepów internetowych. I to nie tylko znanych, dużych marek. Porównamy dla was 857 kampanii, pochodzących od 622 reklamodawców z branży e-commerce (sklepy internetowe). Wszystkie dane użyte do przygotowania poniższego zestawienia  pochodzą z bazy porównywarki afiliacyjnej ProperAd.pl i przedstawiają stan na 22 marca 2019 roku.

 

Jakie branże e-commerce stosują działania afiliacyjne?

 

Choć niektóre programy partnerskie nie chcą pracować z mniejszymi przedsiębiorcami z branży e-commerce coraz więcej z nich się na nich otwiera. W marcu 2019 roku w naszej porównywarce znajdowało się aż 857 kampanii pochodzących z 622 sklepów internetowych. W tym zestawieniu przeanalizowaliśmy dane z 25 sieci afiliacyjnych. Na początek zobaczmy jakie kategorie sklepów on-line reklamują się w programach partnerskich.

Jak zobaczyć można na poniższym wykresie w afiliacji dominują kampanie z branży Odzież i obuwie. Kampanii związanych z tą tematyką jest aż 372 (co stanowi 43 % wszystkich kampanii). Kolejną najliczniejszą grupą są „Inne”, programy partnerskie z tej kategorii dotyczą bardzo specyficznych produktów, niewyszczególnionych w poniższym zestawieniu albo bardzo szerokiego asortymentu, którego nie można jednoznacznie "zaszufladkować". Takie kampanie stanowią 15 % wszystkich, a znajdziemy ich 130. Kolejne najpopularniejsze segmenty e-commerce to: RTV/AGD/Telefon (96 kampanii, co stanowi 11 % wszystkich kampanii), Dom i ogród (odpowiednio 84 kampanie, 9,8 % ogólnie dostępnych kampanii), Kosmetyki (50 kampanii, 5,8 %), Książki i e-booki (40 kampanii, około 5 %), Żywność i napoje (37 kampanii, około 4 %), Zdrowie i uroda (19 kampanii, około 2 %). Oczywiście oprócz tego znajdziemy też kampanie z innych branż,, ale w niewielkich ilościach.

 

 

 

 

Jakie modele rozliczeń dominują w branży e-commerce?

 

Z pewnością dla nikogo nie będzie niespodzianką, że najczęściej proponowanym wydawcom modelem rozliczeń przy kampaniach z branży e-commerce jest model CPS, a więc prowizja wypłacana w przypadku wygenerowania sprzedaży. Model ten występuje w 805 kampaniach, co stanowi 94 % wszystkich. Pozostałe modele jakie znajdziemy to CPL (13 kampanii, 1,5%), CPC + CPS (również 13 kampanii, 1,5%), CPO (11 kampanii, 1,3%), CPA (10 kampanii, 1,2%), CPC (2 kampanie, 0,2%), CPL + CPS (3 kampanie, 0,3 %).  Ilości te zobrazowane zostały na poniższym wykresie.

 

 

Ponieważ aż 94 % kampanii rozliczane jest w modelu CPS sprawdźmy jaki wariant tego modelu stosowany jest najczęściej. Z 805 kampanii rozliczanych w tym modelu, aż 788 (98%) prowizję wypłacaną afiliantom uzależnia od wartości koszyka zakupowego.W tym przypadku mamy do czynienia z CPS procentowym, a wynagrodzenie to procent wartości wygenerowanej sprzedaży, a więc kwoty zamówienia.  Kampanii, które proponują wydawcom z góry ustaloną kwotę niezależnie od wysokości wygenerowanych zakupów znajdziemy tylko 17 (2 %).

 

Jakie stawki oferowane są wydawcom w branży e-commerce?

 

Wiemy już jakie branże promują swoje e-sklepy za pomocą afiliacji i w jakich modelach chcą rozliczać się z wydawcami. Pozostaje nam sprawdzić jeszcze jakie wysokości stawek mogą uzyskać wydawcy w poszczególnych modelach. Bezwzględnie najpopularniejszy model rozliczeń to w tym przypadku CPS procentowy. Średnia wartość wynagrodzenia to w tym przypadku 7 %. Minimalne wysokość procentowej to 0,5 %, maksymalna natomiast 53,8 %.wartości koszyka Oczywiście trzeba tu wziąć pod uwagę, że różne biznesy generują zupełnie inne marże, stąd tak duże rozbieżności. Natomiast w przypadku kampanii oferujących w zamian za złożenie zamówienia określoną kwotę (CPS kwotowy), wartości sięgają od 5,5 do 70 zł, a średnia wartość CPS kwotowego to 17,8 zł. Jak wygląda sytuacja w innych modelach?

Na leadzie (w modelu CPL), w kampaniach promujących sklepy internetowe zarobimy od 3 do 48 zł, a średnia wartość wynosi 23,6 zł. Na kliku (CPC) natomiast od 0,2 do 0,7 zł, średnio 0,45 zł. Za wygenerowanie akcji (CPA) część wydawców chce płacić określoną kwotą (wtedy średnia wynosi 25,9 zł), a część procentowo od wielkości zamówienia (29,8 %). W hybrydowym modelu CPC + CPS za klika otrzymamy średnio 0,13 zł, a dodatkowo jeśli zakończy się on złożeniem zamówienia otrzymamy CPS w wysokości średnio 5,6 % jego wartości.

Pamiętajmy jednak, że porównywanie ze sobą kampanii e-commerce pod względem wysokości stawek poniekąd mija się z celem. Zupełnie inaczej zarabia się bowiem na sprzedaży sprzętów elektronicznych lub żywności, a zupełnie inaczej na designerskich ozdobach. Dodajmy też, że w samej kategorii Odzież i obuwie marże mogą różnić się diametralnie w zależności od profilu konkretnego biznesu.

 

Czy warto promować e-commerce za pomocą afiliacji? Z pewnością. Sieci afiliacyjne umożliwiają reklamodawcom z tej branży rozliczanie się w modelach efektywnościowych co oznacza, że jeśli promocja nie będzie skuteczna i nie zakończy się zamówieniem, e-biznes nie poniesie żadnych kosztów. Problemem może być natomiast trafienie do odpowiedniej afiliacji – część z nich odrzuca małych partnerów tłumacząc się niewielkim potencjałem takich działań. Oczywiście zostaje w takich przypadkach korzystanie z Google Ads, porównywarek cenowych i reklam w social mediach. Cieżko tu jednak zoptymalizować koszta, a jakość ruchu może pozostawiać wiele do rzeczenia. To jednak osobny temat, który poruszaliśmy już wiele razy. Jeśli promujesz swój e-biznes za pomocą wspomnianych narzędzi, koniecznie zapoznaj się z ryzykiem i sprawdź co robić, aby monitorować jakość pozyskiwanego ruchu. Więcej na temat znajdziesz tutaj - https://trafficwatchdog.pl/pl/.