ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

09.08.2019

Testy A/B: jak z nich korzystać?

4 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Prowadząc działania marketingowe warto dążyć do ich optymalizacji. Jedną z metod optymalizacji , czyli zwiększenia efektywności działań reklamowych są testy A/B. W niniejszym tekście przyjrzymy się bliżej tej metodzie.

Testy A/B: co to takiego?

Testy AB to metoda polegająca na weryfikacji dwóch podobnych do siebie produktów lub ich szablonów pod względem konkretnych cech. Celem tych testów jest wybór najlepszego i jego dalsza modernizacja. Testy mierzą rzeczywiste zachowania użytkowników oraz generowany przez nich ruch czy sprzedaż. Metoda ta pozwala testować róże kreacje reklamowe, mailingi czy też strony internetowe.

Testy A/B badają czy dana zmienna ma i jeśli tak to jak na efektywność strony internetowej, banneru reklamowego czy innej formy reklamy. Reguły tworzenia tej metody są bardzo proste. Na początku dzielisz użytkowników (adresatów) swojego działania marketingowego na dwie równe grupy. Następnie każdej z nich przedstawiona zostaje  inną wersja strony internetowej/ banneru reklamowego/ kreacji mailingowej itd. Na samym końcu weryfikowane wyniki testu i sprawdzenie, która wersja przynosi lepsze wyniki ( wyższy przychód, współczynnik konwersji itd.).

Obszary, w których można przeprowadzić testy A/B

Testy A/B pozwalają na optymalizację działań marketingowych. Do obszarów w których można zastosować tę metodę należą min:

a) strony internetowe

Podstawowym narzędziem do promocji i sprzedaży online produktów czy też usług jest strona internetowa. Dlatego też warto zadbać o jej optymalizację pod względem użyteczności dla użytkowników jak i widoczności w wyszukiwarce Google.

Pod względem czytelności strony, optymalizacji można poddać:

- grafikę,

- content,

- call to action,

- menu,

- opis produktów i usług,

- wpisy na blogu, artykuły.

Odnośnie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google, optymalizacji poddane mogą zostać:

- reklamy w wynikach wyszukiwania,

- tytuł strony,

- opis strony,

- słowa kluczowe.

Odpowiednia optymalizacja reklam oraz pozycjonowanie strony internetowej pozwoli na zwiększenie jej ruchu. Przełożyć się to może na większą konwersję czy też sprzedaż.

b) Facebook

Na Facebooku testom można poddać treści publikowane na fanpage’u oraz reklamy. Wśród elementów postów publikowanych na naszym profilu testom poddać możemy:

- tekst,

- zdjęcia,

- grafiki,

- call to action,

- porę publikacji.

Odnośnie reklamy na Faceeboku, przetestowane mogą zostać:

- tekst,

- zdjęcia,

- grafiki,

- call to action,

- umiejscowienie reklamy na portalu,

- nagłówek reklamy,

- grupa docelowa do której jest skierowana.

c) mailing

Testując mailingi, warto sprawdzić poszczególne elementy kreacji mailingowej. Należą do nich:

- nagłówek,

- treść wiadomości,

- użyte w niej zdjęcia, grafiki i inne elementy wizualne,

- call to action,

- odesłania do strony.

Oprogramowanie

Istnieje wiele narzędzi do przeprowadzania testów A/B. Część z nich jest płatna, jednak zdarzają się także darmowe oprogramowania. Jednym z najpopularniejszych programów używanych przez marketerów, jest Google Optimize. Oprogramowanie to pozwala na integrację z innymi produktami Google np. Google Analytics. Google Optimize pozwala na edycję kodu HTML, dodawanie własnych reguł CSS czy też przetestowanie różnych wariantów strony internetowej. W standardowej wersji program jest bezpłatny. Istnieje również jego wersja płatna ( 360), która pozwala między innymi na nieograniczoną liczbę wariantów czy też liczbę nieograniczoną liczbę równoczesnych testów.

Testy A/B to prosty sposób na poprawienie efektywności i wydajności działań marketingowych. Warto jednak pamiętać, że mimo prostoty, podczas ich przeprowadzenia można popełnić poważne błędy. Do najczęstszych należą:

- testowanie losowych elementów,

- prowadzenie testów mimo małego ruchu na stronie,

- zbyt wczesne zakończenie testów.