Termin
od 01.08.2025 do 30.09.2025
(w trakcie)
Biometria behawioralna w bankowości
W dobie rosnącej liczby cyberataków na klientów instytucji finansowych banki zmuszone są do inwestowania w nowoczesne rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo pieniędzy. Jednym z nich jest tzw. biometria behawioralna, którą wdrażają kolejne podmioty. Ostatnio na taki krok zdecydował się Bank Pekao.
Przed laty jednym z najskuteczniejszych narzędzi chroniących pieniądze klienta w bankowości elektronicznej były tradycyjne karty zdrapki z kodami jednorazowymi. Służyły one do potwierdzania transakcji w internecie. Nawet jeśli złodziej pozyskał login i hasło, to i tak nie mógł wyprowadzić pieniędzy bez kodu jednorazowego. Później zdrapki zostały zastąpione przez SMS-y i mobilną autoryzację.
Przez lata techniki oszustów ewoluowały, więc konieczne stało się wdrażanie kolejnych zabezpieczeń do systemów bankowości elektronicznej. Jednym z nich stała się biometria behawioralna. Rozwiązanie to jako jeden z pierwszych wdrożył mBank w 2018 roku. Dziś jest ono dostępne w coraz większej liczbie banków, m.in. ING, BNP Paribas, VeloBank, Credit Agricole, w bankach z grupy SGB, a od kilku dni w Banku Pekao. Jednym z dostawców tej usługi jest Biuro Informacji Kredytowej, które proponuje tzw. Rozwiązanie sektorowe. W 2022 roku BIK przejął specjalizującą się w biometrii behawioralnej spółkę Digital Fingerprints.