ts_p

ProperAd.pl

Opublikowane:

31.01.2018

Programy partnerskie i sieci afiliacyjne – skąd się wzięły i co właściwie robią?

11 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Sieci afiliacyjne - słyszymy o nich na każdym kroku, jedni je kochają, inni nienawidzą, ale każdy, kto chce zajmować się promocją za pośrednictwem internetu powinien wiedzieć czym są, na czym zarabiają i do czego mogą okazać się przydatne. W tym tekście postaramy się przybliżyć tematykę programów partnerskich, sieci afiliacyjnych oraz innych podmiotów stanowiących rynek afiliacyjny. 

 

Kropelka historii

 

Wraz z rozpowszechnieniem się internetu zmieniło się oblicze handlu. Szeroko pojęty  ebiznes, a więc sprzedaż dóbr i usług w sieci, generuje obecnie niewyobrażalne obroty będąc najbardziej rozwijającą się gałęzią światowej gospodarki.  Nie istnieją już granice - online można kupić w zasadzie wszystko z każdego miejsca na ziemi. Tym samym rewolucji musiało ulec podejście do marketingu, mającego stanowić narzędzie do zwiększania osiąganych przychodów. Potencjał promocji w internecie reklamodawcy dostrzegli bardzo szybko. Po raz kolejny z rozwojem marketingu związany był przemysł muzyczny – firma CDNow rozpoczęła swój program BuyWeb w roku 1994, promując płyty na serwisach dla melomanów. William J. Tobin, założyciel  koncernu PC Flowers & Gifts, złożył podanie o opatentowanie trackingu i marketingu afiliacyjnego w roku 1996 (chociaż przyznany mu został dopiero w roku 2000). W tym samym roku (1996) powstał program partnerski Amazon.com. Właściciele stron internetowych umieszczali na swoich serwisach linki tekstowe do ofert konkretnych książek lub bezpośrednio strony głównej, a następnie otrzymywali wynagrodzenie za wygenerowaną sprzedaż. Chociaż Amazon nie był pierwszy, to właśnie ten koncern, ze względu na skalę jego działań, najbardziej przyczynił się do rozpowszechnienia idei marketingu afiliacyjnego.

 

Marketing afiliacyjny – co to takiego?

 

Na wstępie należy zauważyć, że marketing afiliacyjny nie jest odrębnym działem marketingu, a raczej popularnym modelem działania stosowanym przy reklamie internetowej. Ogólnie słowo afiliacja odnosi się do nawiązania i podtrzymania współpracy przez jednostkę, grupę lub organizację z innymi grupami i organizacjami.Podmiotami współpracującymi będą tutaj reklamodawcy, chcący pozyskać nowych klientów i reklamobiorcy, mogący takich klientów im dostarczyć (zwani partnerami lub też wydawcami).

Reklamodawcą będzie najczęściej duża firma produkująca dane dobra lub świadcząca konkretne usługi, natomiast reklamobiorcą właściciel strony internetowej, bazy mailingowej, blogger lub inna osoba zarabiająca (lub chcąca zarabiać) na promocji w internecie. Te dwa podmioty zawierają między sobą specjalne umowy, na mocy których wydawca otrzymuje prowizję z tytułu pozyskania klienta dla reklamodawcy. W marketingu afiliacyjnym najczęściej podstawą otrzymania wynagrodzenia jest zajście określonego zdarzenia – tak zwanego efektu – może być to na przykład kliknięcie w link, sprzedaż lub wygenerowanie leada.

Wspomnieliśmy o dwóch głównych podmiotach tworzących rynek afiliacyjny, zapomnieliśmy jednak o jeszcze kilku. Trzecim bardzo ważnym uczestnikiem tego modelu działania jest oczywiście klient, który może zainteresować się produktem oferowanym przez wydawcę. Często w marketingu afiliacyjnym pojawia się też czwarta, tytułowa, strona czyli sieć afiliacyjna, zwana też często po prostu programem partnerskim. Na potrzeby tego artykułu utożsamimy te dwa pojęcia (sieci afiliacyjnej i programu partnerskiego), jednak w praktyce programy partnerskie często powstają jako dodatkowa usługa przy określonym serwisie lub konkretnym reklamodawcy. Sieci afiliacyjne posiadają w swoim porfolio więcej różnorodnych ofert, podczas gdy programy partnerskie częściej działają w bardziej wyspecjalizowanych obszarach i branżach.

Ten czwarty podmiot to pośrednik w kontaktach między reklamodawcą a reklamobiorcą będący poniekąd organizatorem całej współpracy. Posiadając swoją bazę partnerów (wydawców) i firm udostępniających im swoje oferty (reklamodawców), sieci afiliacyjne starają się dostarczyć odpowiednie narzędzia, a często nawet całe platformy, służące maksymalizacji zysków dwóch głównych podmiotów i biorą na siebie część związanych z tym czynności. Oczywiście pobierają za to opłatę w postaci różnicy między stawką zaproponowaną za akcję przez reklamodawcę, a tą, którą sieć wypłaca swoim wydawcom. Przeważnie jest to jednak uczciwa cena - w zamian sieć zapewnia swoim partnerom zaplecze techniczne jak programy na bieżąco zliczające akcje i należne wydawcy prowizje, prowadzi rozrachunki między stronami i przedstawia (w przystępnej formie) dotyczące ich dane statystyczne. Niektóre programy partnerskie przewidują też dodatkowe wynagradzanie wydawców za pozyskiwanie innych parterów.

W praktyce sieć afiliacyjna otrzymuje więc od reklamodawcy kreacje graficzne oraz linki tekstowe wraz ze szczegółami odnośnie danej kampanii (warunkami, stawkami itp.), a następnie przekazuje je wydawcom za pomocą swojej platformy. Wydawca rejestruje się w takim programie partnerskim, dzięki czemu może przejrzeć dostępne w nim oferty reklamodawców i wybrać te, które będą u niego najlepiej konwertować. Kiedy wybierze kampanie, przy której chce podjąć współpracę, musi też określić formę reklamy, którą chce zastosować – najczęściej sieci udostępniają całą gamę bannerów, kreacji mailingowych, widgetów i innych materiałów zawierających w sobie link do witryny reklamodawcy. Takie specjalne adresy to linki polecające (refferal link), w których „zaszyty” zostaje identyfikator danego partnera. Dzięki temu sieć afiliacyjna wie, że dana akcja została wygenerowana przez określonego wydawcę.

 

Sieci afiliacyjne – czemu są potrzebne?

 

Wymienimy teraz najważniejsze korzyści jakie programy partnerskie przynoszą reklamodawcom:

- Płacimy tylko jeśli zarabiamy – efektywnościowy model rozliczania to z pewnością dla reklamodawcy jedna z głównych zalet afiliacji, bo za reklamę zapłacą tylko wtedy kiedy na niej rzeczywiście zarobią (lub osiągną inny zamierzony efekt)

- Tworzenie świadomości marki, pozytywnego wizerunku – wydawcy często promują daną kampanię za pomocą artykułów, opinii, rankingów itp. dzięki czemu dany produkt jest wyżej pozycjonowany względem konkurencji i rośnie rozpoznawalność marki

- Zdobywanie nowych klientów – dzięki różnorodności wydawców reklamodawca ma szansę dotrzeć do zupełnie nowych grup klientów

- Rozliczenia - współpracując z siecią, reklamodawca otrzymuje jedną zbiorczą fakturę, a rozdysponowaniem środków pomiędzy poszczególnych partnerów zajmuje się sieć afiliacyjna

- Wiele kanałów promocji – jak SOE i SEM (a więc działania w wyszukiwarkach), content (blogi, vlogi, porównywarki), kampanie email czy też display (banerki, reklamy spersonalizowane) dzięki którym reklamodawcy mogą wybrać najbardziej efektywne rozwiązanie dla danej branży lub kampanii

 

Oraz zalety programów partnerskich z punktu widzenia wydawców:

- Zarabianie na pasji – ta forma umożliwia reklamowanie rzadkich produktów, specjalnych sprzętów czy też mało popularnego hobby, dzięki czemu wydawca może zarabiać na stronie poświęconej jego pasji - kampanii jest tak wiele, że z pewnością znajdzie się coś na każdy temat

- Katalog reklamodawców – to wydawca wybiera reklamodawcę, nie musi go szukać na własną rękę, ani zachęcać aby wykupił miejsce na jego serwisie

-  Liczy się skuteczność – partner nie musi posiadać wielkiego serwisu, aby zarabiać duże pieniądze, tutaj liczą się efekty

- Kontrola– w tradycyjnej reklamie, reklamodawca wykupuje powierzchnie w danym serwisie, a wydawca rzadko ma wpływ na zamieszczaną treść, tutaj to właściciel serwisu decyduje  jaką kampanie, w jakiej formie i jak długo chce promować

- Widoczność efektów – dobrze przygotowane panele sieci afiliacyjnych powinny umożliwić wydawcy nie tylko podgląd wyników każdej kampanii, ale także udostępniać odpowiednie narzędzia statystyczne

- Promowanie aktywnych – im więcej akcji wygeneruje wydawca, tym więcej zarobi, sieci często organizują też konkursy dla partnerów (więcej przeczytasz w naszej zakładce konkursy - https://properad.pl/konkursy-sieci-afiliacyjnych), a najlepszym z nich są w stanie zaproponować preferencyjne stawki

 

Kilka rad na początek

 

Jeśli chcesz zostać wydawcą i rozpocząć współpracę w jakimś programie partnerskim mamy dla Ciebie kilka wskazówek.

Po pierwsze pamiętaj, że nie tylko wysokość stawki jest ważna, ale przede wszystkim to jak wiele konwersji wygenerujesz. Musisz więc wziąć wiedzieć do jakiego rodzaju klientów docierasz i jaką ofertą mogą oni być zainteresowani. Jeśli prowadzisz bloga o motoryzacji promowanie na nim kont oszczędnościowych prawdopodobnie będzie mniej efektywne niż ubezpieczeń komunikacyjnych.

Po drugie rozpoczynając współpracę z siecią pamiętaj, że najczęściej przelewają one wynagrodzenie po osiągnięciu przez Ciebie minimalnego progu wypłaty, może to być 50 zł, ale może być też 300 zł. Informacje na ten temat znajdziesz w regulaminie danego programu partnerskiego lub w naszym serwisie w opisie konkretnej sieci.

Po trzecie należy pamiętać, że sama walidacja uzyskanych przez Ciebie akcji (a więc sprawdzenie ich poprawności) trwa i to często całkiem długo, wynagrodzenie możesz otrzymać więc nawet po kilku miesiącach.

Po czwarte, słuchaj opinii innych wydawców, często ich rady mogą się dla Ciebie okazać cenniejsze niż złoto. Zachęcamy do czytania opinii o sieciach (na przykład w naszym rankingu sieci afiliacyjnych - https://properad.pl/Ranking-sieci-afiliacyjnych), a także uczestniczenia w spotkaniach branżowych, gdzie poznać możesz wielu „starych wyjadaczy” (więcej informacji w naszej zakładce wydarzenia - https://properad.pl/wydarzenia?filters%5Bplace%5D=&filters%5Bcategory%5D=&filters%5Bstart_year%5D=2018&filters%5Bstart_month%5D=1).

Wreszcie po piąte różne sieci dysponują różnymi stawkami, zależy to od ich układów z reklamodawcami oraz ich własnych prowizji. Nasza najważniejsza rade brzmi więc porównuj stawki za tą samą kampanie w różnych sieciach. Aby zmaksymalizować swoje zyski musisz zarabiać za tą samą akcje jak najwięcej. Jeśli więc dana kampania w różnych programach ma takie same warunki, a różni się wynagrodzeniem, musisz poświęcić swój czas i znaleźć to najwyższe. Pomocna tutaj może się okazać nasza porównywarka. Udostępniamy stawki ponad 3000 kampanii z prawie 40 sieci afiliacyjnych.

Po więcej informacji o sieciach afiliacyjnych zapraszamy na inne zakładki naszego serwisu, oraz do tekstów źródłowych:

 

Źródła:

http://www.biznes-firma.pl/co-to-jest-marketing-afiliacyjny/17680

http://di.com.pl/czym-jest-marketing-afiliacyjny-i-dlaczego-warto-go-poznac-57364

https://en.wikipedia.org/wiki/Affiliate_marketing

https://www.forbes.com/sites/steveolenski/2014/07/08/4-myths-about-affiliate-marketing-you-need-to-know/

http://www.heuristic.pl/blog/e-marketing/Programy-partnerskie-co-to-jest-marketing-afiliacyjny;165.html

https://mamopracuj.pl/marketing-afiliacyjny-w-8-krokach-czym-jest-i-jak-na-nim-zarabiac/

https://marketingibiznes.pl/marketing/jak-zarabiac-na-marketingu-afiliacyjnym/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Sie%C4%87_afiliacyjna

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-czym-sa-i-jak-dzialaja-programy-afiliacyjne

https://sprawnymarketing.pl/marketing-afiliacyjny-programy-partnerskie-podstawy/

http://tosieoplaca.pl/afiliacja-krok-kroku-czym-sa-programy-afiliacyjne-zarabiac-afiliacji/