ProperAd.pl

  • Traffic_WatchDog

Opublikowane:

16.06.2018

Influencer marketing – kolejna marketingowa rewolucja

8 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Słyszeliście kiedyś powiedzenie „kto ma wpływy ten ma władzę”? Idąc za influencer marketingiem powinniśmy powiedzieć „kto ma wpływ na internautów ten ma władzę”. I jak pokazują najnowsze badania tak właśnie jest. Kampanie przeprowadzone przy udziale Influencerów, a więc blogerów, vlogerów,  snapchaterów, gwiazd social mediów i wszelkich innych osób „poczytnych” w internecie biją rekordy popularności. Czemu? Bo im ufamy. W czasach gdy marki reklamowały się już w każdy możliwy sposób podejmując decyzje wolimy kierować się zdaniem ekspertów, ale takich, których znamy, lubimy i szanujemy. Tacy eksperci z wirtualnego sąsiedztwa to właśnie influencerzy i to oni często decydują ile i czego kupimy.

 

Czym jest influencer marketing?

 

Co to takiego Influencer marketing? Jedna z najnowszych strategii marketingowych silnie związana z rozwojemu social mediów, wykorzystująca podczas promowania marki lub produktu tak zwanych influencerów. Tę grupę, stanowiącą jedno z najnowszych narzędzi marketingowych, zdefiniować można jako osoby wpływowe lub liderów opinii, którzy dorobili się znacznej (liczącej co najmniej kilkaset osób) rzeszy fanów za pomocą różnych kanałów przekazu (facebook, twitter, youtube itp.). 

Sam mechanizm influencer marketingu opiera się na utworzeniu dwustronnej relacji pomiędzy firmą a danym przywódcą opinii. Może się to dziać za pomocą takich elementów jak artykuły sponsorowane, posty w social mediach, banery reklamowe, wpisy na blogu, zorganizowanie spotkania z danym influencerem itp. Na pierwszy rzut oka mogą oni kojarzyć się z celebrytami lub trendsettingiem, wbrew pozorom w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. Podczas gdy celebryci wykorzystują swoją popularność promując pewne produkty, influencerzy poniekąd stają się liderami opinii dzięki temu, że wyrażają swoje szczere zdanie w określonych kwestiach. Dobry influencer jest poniekąd ekspertem w swoim wąskim temacie - musi być na bieżąco z newsami, chętnie dzielic się swoimi przemyśleniami, być charyzmatyczny i aktywny. Zarówno w branży (na eventach, konferencjach, spotkaniach) jak też w relacjach z fanami. Taka osoba nie stara się tworzyć trendu czy stać się twarzą danej marki, ale jest marką samą w sobie i dzięki temu może polecać konkretne produkty. Przede wszystkim jednak influencer musi być autentyczny, dzięki temu zdobył bowiem zaufanie swoich followersów – nie może więc reklamować czegoś, czego sam nie chciałby użytkować.  Wszystko to wpływa na to, że wykorzystanie liderów opinii w kampaniach marketingowych to działania bardziej z obszaru Public Relations niż typowo promocyjne. Dobrze działający influencer marketing łączy ze sobą bowiem korzyści marki, osoby posiadającej wpływy oraz jej followersów, stających się konsumentami danego produktu.

 

Typy Influencerów

 

Oczywiście samych liderów opinii podzielić można na kilka typów. Ed Keller i Jon Berry wyrożnili pięć cech, które pomagają sklasyfikować influencerów. Jest to: aktywizm, wielkość sieci relacji (którą porównać można do zasięgu), autorytet, aktywność i trendsetting. W praktyce większość z nich posiada oczywiście kilka z wymienionych wyżej atrybutów. Uproszczonego podziału liderów opinii dokonał Dr Jim Barry. Postanowił on pogrupować wpływowe osoby za kryterium przyjmując cele marketingowe firmy współpracującej z danym influencerem. Na tej podstawie wyodrębnił edukatorów (mających przedstawiać produkt i uzmysławiać konsumentom potrzebę posiadania go), ewangelistów (chwalących i podsycających zainteresowanie danym dobrem lub usługą), motywatorów (mających pomóc w podjęciu decyzji zakupowej) oraz pełniących rolę ambasadora produktu, już po dokonaniu sorzedaży - mentorów.

 

Jak znaleźć odpowiedniego influencera do promowania Twojej marki?

 

Pewne porządane cechy nasuwają się samę – powinien być kreatywny, autentyczny, charyzmatyczny. Ale takimi przymiotnikami określić można prawie każdego lidera opinii. Dobór odpowiedniego influencera do określonej kampanii wcale nie jest posty. Podstawowym kryterium może być tu zasięg, a więc ilość followersów oraz jak często tworzona przez wpływową osobę treść jest wyświetlona. Wartość tę mierzyć można za pomocą liczby polubień, unikalnych userów, osób obserwujących profil, ilości odsłonczy też subskrybcji kanału. Należy jednak pamiętać, że istotne jest także uwzględnienie zaangażowania jakie wywołuje u swoich fanów. Wśród profesjonalnych narzędzi służących do pomiaru zasięgu wyróżnić można Sotrender lub NapoleonCat. Najlepsi influencerzy mogą też liczyć na różne nagrody – na przykład branża modowa wyróżnia swoich liderów opinii przyznając najlepszym Beauty Influencer Awards, a firma Brand24 zajmująca się monitoringiem social mediów wydaje raport Top 100 Influencerów Marketingowych.  

Przede wszystkim jednak poszukując odpowiedniego lidera opinii do swoich działań pamiętaj, aby był on spójny z Twoją marką – najlepiej aby pochodził z grupy docelowej, a więc był w odpowiednim wieku, przejawiał porządane cechy demograficzne oraz poruszał bliską Twojej firmię tematykę, stosując przy tym właściwą formę komunikacji.  

Znaleźć idealnego influencera można na własną rękę (śledząc odpowiednie profile, sprawdzając hasztagi, rozmawiając z konsumentami) lub też zlecić to odpowiedniej platformie. W Polsce wyróżnić można na przykład: Influ, InfluBe, Influencers.Club, ReachaBlogger, SnapStars, SocialNation czy WhitePress.

 

Influencerska rewolucja w cyferkach

 

Coraz więcej przedsiębiorstw widzi potrzebę stosowania tego nowego trendu merketingowego – w zeszłym roku w Stanach Zjednoczonych firmy wydały na nią ponad miliard dolarów na samym Instagramie. Mówi się, że rekomendacjom internetowym ufa 88% użytkowników, a ponad 70% kupujących poszukuje w obrębie social mediów opinii o danych produktach. W Polsce 53 % konsumentów chociaż raz podjęło decyzję o zakupie kierując się zdaniem influencera. Nic więc dziwnego, że liderzy opinii chętnie zarabiają promując określone produkty. Badania przeprowadzone przez Social Media Today, pokazały, że aż 72% z nich publikuje dodatkowe informacje o markach, z którymi współpracuje. Aby pomóc uregulować tego typu stosunki, a także chronić interesy osób publikujących w internecie powołano Polskie Stowarzyszenie Influencerów i Osób Aktywnych w Mediach Internetowych (PSIOAMI).

 

W jaki sposób influencer marketing może pomóc Twojej marce?

 

Mówi się, że wykorzystanie liderów opinii w działaniach marketingowych przynosi aż jedenaście razy wyższy zwrot z inwestycji niż inne formy promocji w internecie. Przede wszystkim taka wirtulna reklama jest więc najbardziej opłacalna równocześnie będąc jedną z najtańszych. Kolejną wielką zaletą influencer marketingu są jego długofalowe efekty jak pozytywny wizerunek marki czy też wyższe zaangażowanie konsumentów, tworzących w okół niej swoistą społeczność. Dodatkowo wąskie spektrum działania umożliwia dotarcie przekazu do odpowiednio stargetowanej grupy odbiorców, a wykorzystanie różnych form storytellingu zwiększa jego emocjonalny wydźwięk. Dzięki swojej autentyczności liderzy opinii lepiej konwertują – posiadają bowiem wpływ na rzeczywiste działania swoich followersów. Wszystko to sprawia, że dana firma może wykorzystać osoby tworzące treści internetowe do nawiązania dialogu ze swoimi konsumentami. Z tego powodu już teraz popularna koncepcja CRM (Customer Relationship Management), o której pisaliśmy tutaj –  https://properad.pl/artykul/14/Customer-Relationship-Management-zalozenia-i-korzysci coraz częściej zastępowana jest IRM, a więc zarządzaniem relacjami z influencerami.

 

Źródła :

http://adnext.pl/baza-wiedzy/influencer-marketing/

https://brand24.com/ebook/report/top-100-marketing-influencers/

https://fusionmarketing.pl/blog/marketing-tresci/co-to-jest-influencer-marketing.html

https://marketingibiznes.pl/biznes/influencer-marketing-marketing-w-dobie-adblockow/

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/influencer-marketing

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/275/kim-jest-influencer-po-zasiegach-i-charyzmie-ich-poznacie

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/339/influencer-marketing-praktyczny-e-book