ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

25.07.2018

Jak zacząć zarabiać w afiliacji?

12 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Chciałbyś zacząć zarabiać promując produkty na swojej stronie czy też blogu ale nie wiesz jak się do tego zabrać? W poniższym tekście zamieszczamy krótki przepis na to jak zacząć zarabiać poprzez marketing afiliacyjny.

 

Słowniczek

 

Branża afiliacyjna posługuje się swoim językiem, a Ty musisz się go nauczyć. Poniżej przedstawiamy Ci kilka pojęć, które będą dla Ciebie najważniejsze na początku Twojej afiliacyjnej przygody:

Wydawca – właściciel serwisu, bloga, strony internetowej lub innych mediów mogących pomóc reklamodawcy w pozyskaniu nowych klientów, lub aktywizowaniu już posiadanych klientów,

Reklamodawca – właściciel marki, producent produktu lub wykonawca usługi pragnący pozyskać nowych klientów lub zaktywizować już posiadanych klientów za pomocą różnych form promocji, w tym za pośrednictwem Wydawcy,

Kampania – zbiór działań marketingowych o określonym celu, ukierunkowany na wybraną grupę docelową, odbywający się za pomocą pewnych wybranych mediów, w tym wypadku internetowych. Najczęściej kampanie związane są z konkretnym produktem lub usługą,

Kreacja Reklamowa – tworzona w obrębie Kampanii grupa określonych materiałów, lub jeden materiał, najczęściej o określonej grafice, treści itp. Kreacje w obrębie jednej Kampanii mogą różnić się na przykład kolorystycznie lub też treścią przekazu,

Afiliacja / Sieć Afiliacyjna / Program Partnerski – to platforma, która umożliwia nawiązanie współpracy między Wydawcą a Reklamodawcą. Najczęściej przejmuje ona na siebie większość wynikających z tego formalności i pośredniczy w kontakcie między nimi. Jej działanie polega przede wszystkim (choć oczywiście nie tylko) na otrzymywaniu od Reklamodawcy Kampanii Wraz z materiałami je promującymi i udostępnianiu ich Wydawcom,

Tracking – czynność śledzenia skąd dana akcja została wygenerowana i co się z nią dalej dzieje odbywająca się przy użyciu odpowiednich narzędzi – na przykład pixeli śledzących,

Panel Wydawcy – dostępne po zalogowaniu na stronie Afilianta indywidualne konto Wydawcy umożliwiające mu wykonywanie szeregu czynności i korzystanie z funkcjonalności Panelu takich jak: dołączanie do Kampanii, pobieranie materiałów, generowanie linków i pixeli śledzących, statystyki, historia rozliczeń itp.,

Baner – forma reklamy lub innego przekazu o formie graficznej. Może ona występować w różnych rozmiarach i formatach. Najczęściej pełni funkcje odnośnika do strony promowanego produktu lub usługi,

Placement Reklamowy – jest to miejsce na stronie internetowej, w którym można umieścić odpowiedni Baner lub inne materiały reklamowe,

Konwersja – wykonanie przez użytkownika strony internetowej akcji, która jest działaniem pożądanym przez właściciela tej strony (Wydawcę). Rodzaj akcji jest najczęściej określony poprzez przyjęty w danej Kampanii model rozliczeń, a więc w przypadku CPC jest to klik, CPL wypełnienie formularza, CPS dokonanie sprzedaży,

Walidacja - to przeprowadzana przez Reklamodawcę weryfikacja poprawności wygenerowanych przez Wydawcę akcji,

CPC – Cost Per Click - wydawca otrzymuje zapłatę za każdy wygenerowany klik. Możliwe jest tutaj wykupienie z góry pewnej liczby klików lub też rozliczanie się za każdą wykonaną akcję tego typu. Chociaż z założenia odbiorca, po kliknięciu w reklamę, ma zostać przekierowany na daną stronę internetową wynagrodzenie jest tutaj wypłacane niezależnie od tego ile osób rzeczywiście na nią trafi,

CPL – Cost Per Lead - stawka ustalona jest za pozyskanie danych osobowych potencjalnego klienta (tzw. Leada), na przykład poprzez wypełnienie formularza. A więc w założeniu Wydawca otrzymuje zapłatę za każdą osobę, która za jego pośrednictwem przekaże swoje dane Reklamodawcy. Ten model bardzo często stosowany jest przez Afiliacje, należy jednak dokładnie określić definicję Leada - od niej uzależniona będzie wysokość wynagrodzenia oraz warunki Walidacji,

CPS – Cost Per Sale -  w tym wypadku rozliczenie następuje każdorazowo za dokonaną z polecenia Wydawcy sprzedaż. W tym rozwiązaniu możemy mieć do czynienia ze stawką ujętą kwotowo - a więc stałym wynagrodzeniem za jedną sprzedaż oraz procentowo - jako część wartości produktów lub usług,

Display –forma reklamy, polegająca na wyświetlaniu reklamy w urządzeniach elektronicznych, w tym głownie na monitorach komputerów,

Mobile -forma reklamy, polegająca na wyświetlaniu reklamy w mniejszych urządzeniach elektronicznych, w tym głownie na ekranach Smartphonów.

 

Krok po Kroku

 

1. Zadbaj o odpowiednie narzędzia.

Aby coś reklamować musisz mieć gdzie - stwórz więc najpierw miejsce na Placementy Reklamowe lub inne formy reklamy. Musisz móc zamieszczać na swoim serwisie lub blogu Banery w odpowiedniej rozdzielczości, formacie i jakości, jeśli chcesz promować Reklamodawców za pomocą zamieszczanych treści musisz mieć możliwość dodawania w nich linków. W każdym z tych przypadków przetestuj najpierw mechanizm i sprawdź jakie możliwości trackingowe oferuje. Zadbaj o to aby Twoje reklamy znajdowały się w dobrym miejscu, gdzie będą często wywoływały akcję odwiedzających witrynę internautów. Afiliacje najczęściej rozliczają się z Wydawcami za efekt, a więc najpierw użytkownik witryny musi podjąć działanie, a nie jedynie zobaczyć komunikat (chociaż istnieją również modele rozliczeń gdzie reklamodawca płaci za liczbę wyświetleń więcej o modelach rozliczeń przeczytasz tutaj - https://properad.pl/artykul/7/Walidacje-i-modele-rozliczen-w-kampaniach-marketingowych).

2. Wybierz partnera.

Wybierz odpowiedniego partnera dla siebie. Różne sieci posiadają kampanie od różnych Reklamodawców, dotyczące różnej tematyki i w różnych modelach rozliczeń. Twoim kryterium na tym etapie powinna być dostępność interesujących Cię Kampanii. Bardzo przydatna może się tu okazać nasza porównywarka (opcja serwisu ProperAd.pl dostępna w wersji Premium). Wtedy wystarczy, że wybierzesz interesującą Cię branże - a my pokażemy Ci u jakiego Afilianta znajdziesz interesujące Cię kampanie i w jakich stawkach. Oczywiście możesz od razu rozpocząć współpracę z kilkoma partnerami. Więcej o wyborze odpowiedniej sieci afiliacyjnej pisaliśmy tutaj - https://properad.pl/artykul/24/Jak-wybrac-najlepsza-siec-afiliacyjna-lub-program-partnerski.

3. Zarejestruj się.

Na początku współpracy z wybraną siecią afiliacyjną lub programem partnerskim musisz zarejestrować się w danej platformie. W zależności od tego jakiego partnera wybierzesz może być to proces bardzo łatwy – wystarczy podać kilka informacji, troszkę trudniejszy – należy wypełnić długi formularz i potwierdzić chęć utworzenia konta linkiem aktywującym, lub wyjątkowo czasochłonny – długi formularz rejestracyjny, aktywacja, konieczność weryfikacji przez pracowników Afilianta. Nie zrażaj się jednak jeśli sieć ma długą drogę rejestracji – świadczy to o jej profesjonalizmie i chęci posiadania tylko sprawdzonych, uczciwych Wydawców.

4. Wybierz kampanie.

Kiedy będziesz już w Panelu wydawcy danego Afilianta sprawdź gdzie znaleźć i w jaki sposób przyłączyć się do promowania Kampanii. Jeśli będziesz miał problemy techniczne – poproś o pomoc - praktycznie każda sieć oferuje obecnie chat online lub podaje kontaktowy adres e-mail do opiekuna. Nie wstydź się zapytać – pomaganie w obsłudze Panelu Wydawcy to praca tych osób, nie będziesz ani pierwszy, ani ostatni. Do niektórych Kampanii możesz przyłączać się bezpośrednio w Panelu Wydawcy, w innych przypadkach Twoją prośbę o dołączenie do Kampanii musi zaakceptować osoba odpowiedzialna za jej przebieg. Dzieje się to chociażby dlatego, że Reklamodawca może ustalić z Afiliantem pewne limity, które on musi następnie rozdysponować na swoich Wydawców.

5. Pobierz materiały.

Większość sieci zamieszcza materiały promocyjne od razu przy Kampanii, inne wysyłają je na maila, lub udostępniają na Twoim koncie w Panelu Wydawcy. Czasem zdarzy się, że do pobrania nie będzie materiałów których potrzebujesz (odpowiedni format, grafika, wymiar) – to nie znaczy, że nie można ich uzyskać. W takich wypadkach również polecamy kontakt z odpowiednimi osobami - Twój czas jest cenny i nie ma potrzeby marnowania go na szukanie po omacku.

6. Zadbaj o zgody i regulaminy.

Bardzo ważną kwestią jest dopilnowanie aby Twoja współpraca z Afiliantem przebiegała pomyślnie. Dlatego zadbaj o to, aby Twoi użytkownicy otrzymali przejrzystą informację komu możesz udostępniać ich dane i w jakim celu. Jeśli gromadzisz dane u siebie – zmodyfikuj odpowiednio zgody, których musi udzielić użytkownik podczas podawania informacji, jeśli nie przetwarzasz danych wciąż powinieneś opisać cały proces w Regulaminie i Polityce Prywatności dostępnym na Twoim serwisie.  Pamiętaj również o swoich użytkownikach i zadbaj aby sieć i Reklamodawcy wykorzystywali ich dane tylko w określonym celu i ustalonym zakresie. Warto zadbać również o odpowiednio skonstruowaną dwustronną umowę współpracy.

7. Przetestuj.

Po pobraniu materiałów i zamieszczeniu ich na swojej stronie koniecznie upewnij się, że wszystko działa i zlicza się jak należy. W większości programów partnerskich możesz sprawdzić takie dane w statystykach, w innych konieczne będzie skontaktowanie się z opiekunem. Często drobne błędy (jak choćby literówka w linku) może spowodować, że efekty Twojej pracy nie zostaną rozliczone, warto więc od razu upewnić się, że wszystko jest w porządku ( a więc link i tracking działają poprawnie).

8. Promuj kampanie.

W Afiliacji najczęściej rozlicza się za efekt, a więc im lepsze będą wyniki Twojej pracy - tym więcej na niej zarobisz, warto więc angażować się w działania reklamowe – testować różne rozwiązania i szukać tych najbardziej efektywnych. Oczywiście nie zawsze jest to zależne od Wydawcy, ale z pewnością ma on wpływ na wiele czynników (miejsce na stronie, jakość grafiki, przekaz i otoczenie reklamy itp.).

9. Śledź statystyki, analizuj walidacje.

Od samego początku stwórz w sobie nawyk sprawdzania statystyk – jest on bardzo istotny, bo właśnie dzięki nim wiesz jak wiele zarabiasz i które z Twoich działań przynoszą najlepsze efekty.  Nie musisz robić skomplikowanych obliczeń – zobacz jakie dane są Ci udostępniane w Panelu, a następnie sprawdzaj jak się zmieniają w zależności od danego rozwiązania, czasu itp. Porównywanie nawet najprostszych statystyk pomoże Ci uzyskać bardzo cenne informację o jakości Twojej pracy, a w przyszłości również optymalizować ją, aby zmaksymalizować zyski. Ważne abyś odpowiednio rozumiał poszczególne dane – na tym etapie warto trochę poczytać lub dopytać się o nie opiekuna. O wskaźnikach mierzących efektywność działań marketingowych z punktu widzenia wydawcy pisaliśmy więcej tutaj - https://properad.pl/artykul/8/Pomiar-skutecznosci-dzialan-marketingowych-z-punktu-widzenia-wyd.  

10. Rozlicz się z Afiliantem.

Pamiętaj o progu wypłaty minimalnej. Oznacza on, że dany Afiliant wypłaci Ci pieniądze dopiero kiedy Twoje zarobki jako Wydawcy przekroczą określony, najczęściej w regulaminie, pułap. Posiada go większość sieci, choć przeważnie kwoty są tutaj niskie – 50-200 zł (progi wypłaty minimalnej poszczególnych sieci podajemy między innymi w naszym Rankingu Sieci Afiliacyjnych). Dodatkowo część partnerów wymaga najpierw wystawienia faktury lub rachunku (oczywiście aby być Wydawcą nie musisz mieć firmy – może to być rachunek wystawiony przez osobę fizyczną).

11. Rozwijaj się!

Wydaje się proste? Bo takie jestJ Z czasem zorientujesz się co robić aby generować coraz wyższe przychody. Marketing afiliacyjny, a także marketing internetowy w ogóle, to niezwykle dynamiczna branża, w której nigdy nie wolno spocząć na laurach. Czytaj, rozmawiaj, porównuj, testuj nowe rozwiązania – tylko dzięki temu pozostaniesz w afiliacyjnej grze. Nie zapomnij też o porównywaniu stawek oferowanych za dane Kampanie. Przydatnym narzędziem w afiliacyjnej karierze z pewnością będzie Dostęp Premium do naszej porównywarki, jeśli jesteś nim zainteresowany – skontaktuj się z nami na adres kontakt@properad.pl.