ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

18.10.2018

Marketing Automation – czy jest się czego bać?

9 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Przy pierwszym kontakcie termin marketing automation wywoływać może lęk, zwłaszcza wśród osób zawodowo związanych z marketingiem. Czy jest to jakiś futurystyczny robot siedzący przy biurku czychając na ich posadę, czy też program wysyłający klientom dziesiątki automatycznych wiadomości marketingowych we wszystkich możliwych kanałach? Jak okazuję się przy nieco bliższym poznaniu bać marketing automation należy się tylko wtedy… kiedy się go nie stosuje.

 

Marketing Automation – co to takiego?

 

Marketing automation, czyli po prostu automatyzacja marketingu to wynikające z rozwoju technologii i strategii marketingowych rozwiązanie opierające się na specjalnych programach usprawniających procesy marketingowe, w tym również sprzedażowe i contentowe.

Ten termin oznacza więc nic innego jak wykorzystanie starannie przygotowanych rozwiązań do automatyzacji pewnych powtarzalnych działań, których wykonanie nie wymaga ingerencji czynnika ludzkiego. To narzędzie ma usprawnić i zwiększyć efektywność działu marketingu. Pierwsze platformy tego typu koncentrowały się na email marketingu, teraz jednak coraz częściej obejmują również działania na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych i inne.

Najczęściej firmy korzystają z usług specjalnych programów Marketing Automation online lub na zasadzie hostingu, bez konieczności instalacji u siebie oprogramowania. W praktyce wygląda to więc tak, że osoby odpowiedzialne za prowadzenie kampanii reklamowych logują się do danej Platformy i projektują w niej działania, które program MA (marketing automation) będzie następnie wykonywał z automatu jeśli spełnione zostaną pewne ustalone założenia. Następnie narzędzie identyfikuje określonych użytkowników, czy też klientów, używając do tego plików cookies i gromadzi dane o ich zachowaniu, preferencjach i zainteresowaniach. Dzięki temu system może dokonać segmentacji i kierować do użytkowników spersonalizowaną komunikację, np. wysyłając wiadomości 1-do-1 (wysyłane do pojedynczego użytkownika, na przykład z okazji urodzin, rocznic, zapisu na listę mailingową itp.) lub oferty upsellingowe (oferta obiektywów wysyłana osobom, które ostatnio zakupiły aparat fotograficzny itp.). Aby przyporządkować użytkownika do określonego działania, narzędzie stosuje zaprojektowane przez marketerów reguły automatyzacji – a więc warunki, które muszą zostać spełnione żeby akcja została automatycznie wywołana. Program wybiera przekazy o odpowiedniej treści i wysyła je do konkretnej grupy klientów, którzy spełnili ustalone wymagania (np. do klienta, który ostatnio dokonał zakupu wysyłany jest bon na kolejne zakupy, a do klienta, który dawno nie był aktywny atrakcyjny rabat). Oczywiście na projektowaniu praca działu marketingu się nie kończy - rozwiązanie to wymaga również monitorowania, zarządzania oraz analizowania efektów jego pracy.

Automatyzacja marketingu jest niezbędnym elementem zarządzania relacjami z klientami (CRM), o którym pisaliśmy tutaj - https://properad.pl/artykul/14/Customer-Relationship-Management-zalozenia-i-korzysci i dlatego wprowadzające je platformy są zazwyczaj zintegrowane ze stosowanymi w danych firmach systemami CRM.  

 

Funkcje Marketing Automation Tools

 

Do najważniejszych zadań wykonywanych przez narzędzia do automatyzacji marketingu (MAT - marketing automation tools) należy:

- Gromadzenie,  przetwarzanie i przechowywanie informacji dotyczących potencjalnych i obecnych klientów.

- Zmienianie potencjalnych klientów (leadów sprzedażowych) w klientów.

- Segmentacja użytkowników – przypisywanie im tagów (etykiet), a następnie na ich podstawie tworzenie określonych segmentów odbiorców. Dzięki temu równocześnie za pomocą różnych kampanii można realizować odmienne cele biznesowe, a precyzyjnie zaadresowane kampanie email, sms czy w social mediach dają znacznie lepsze wyniki.

- Scoring użytkowników – a więc przyznawanie im odpowiedniej ilości punktów za określone przez dział marketingu zachowania np. zapoznanie się z cennikiem, kliknięcie w baner, zakup. Dzięki temu system automatycznie mierzy ich zaangażowanie i może przydzielić ich do odpowiedniej grupy odbiorców.

- Lead Nurturing - czyli wiadomości edukacyjne, najczęściej przybierające formę cyklu, skierowane do osób wstępnie zainteresowanych ofertą. Potencjalni klienci otrzymują dzięki Lead Nurturing informacje, które mogą wpłynąć na ich decyzje. Tego typu działania znacznie zwiększają generowaną sprzedaż.

- Harmonogramowanie – a więc automatyczne pilnowanie kalendarza. Dzięki temu możesz zbudować swoistą więź z klientem pilnując ważnych dla niego dat (jak urodziny, imieniny, data pierwszego zakupu czy też zapisanie się do newslettera) i traktować je jak specjalne wydarzenia.

- Zarządzanie kampaniami marketingowymi, w tym śledzenie ich przebiegu i efektów.

 

Marketing Automation – dlaczego trzeba go używać?

 

Marketing automation powstał aby usprawnić, ujednolicić i zoptymalizować pracę nie tylko działu marketingu, ale całej organizacji, wpływa więc pozytywnie na wiele obszarów działania firmy:

- pozwala generować nowe leady sprzedażowe, umożliwia dotarcie do potencjalnych klientów

- zastępuje czasochłonne, ręcznie wykonywane czynności znacznie zwiększając wydajność działań marketingowych

- automatycznie wykonuje wiele zadań, dotychczas przeprowadzanych przez pracowników, z większą precyzją, w krótszym czasie, eliminując błędy wynikające z czynnika ludzkiego

- pozwala znaleźć kluczowe momenty relacji z klientami oraz krytyczne punkty ich ścieżek zakupowych

- umożliwia zarządzanie złożonymi, multikanałowymi strategiami marketingowymi za pomocą jednego narzędzia

- znacznie zwiększa jakość obsługi klienta

- jest niezbędny jeśli firma zamierza wprowadzać nowe rozwiązania technologiczne w zakresie sprzedaży, marketingu lub ogólnie systemów CRM

- podnosi skuteczność komunikacji marketingowej poprzez dopasowane wiadomości do potrzeb konkretnego użytkownika we wszystkich kanałach - email marketing, content na stronie, landing page, formularze kontaktowe, płatne reklamy, social media (pozwala na integrację z Facebook Custom Audiences), powiadomienia w aplikacjach mobilnych (APPmanago, personalizowanie powiadomień push)

- pomaga stworzyć pełen profil każdego klienta, a następnie przyporządkować go do odpowiednich segmentów

- Marketing Automation to również analizowanie skuteczności działań - system stale monitoruje efekty poszczególnych wdrożonych rozwiązań, dzięki czemu możemy optymalizować ich koszty i mierzyć skuteczność

 

Platforma automatyzacji marketingu to narzędzie, które pozwala osobom pracującym w dziale marketingu zautomatyzować i zoptymalizować procesy, a zaoszczędzony czas przeznaczyć na twórczą pracę, której nie może wykonać program czy algorytm. Samo przygotowanie strategii, treści reklam i określenie warunków, aby przekaz był jak najlepiej dopasowany do użytkownika wciąż jest zadaniem osób odpowiedzialnych za działania promocyjne. Marketing Automation ma pomóc im dostarczyć odpowiedni komunikat do właściwych osób w idealnie dobranym czasie – co czyni go pożądanym nie tylko z punktu widzenia firmy, ale też klienta. Prawie połowa internautów preferuje reklamy profilowane, dostosowane do ich zainteresowań i potrzeb. Bezosobowe, masowe mailingi czy prześladujące użytkowników banery reklamowe  to przeszłość – nowe narzędzia MA pozwalają skutecznie wykluczyć takie mało efektywne praktyki.

 

 

Źródła:

GetResponse - Kompleksowy przewodnik po marketing automation w e-commerce

https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_automation

https://freshmail.pl/funkcjonalnosci/marketing-automation/

http://www.marketing-automation.pl/czym-naprawde-jest-marketing-automation/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Automatyzacja_marketingu

https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/marketing-automation-wszystko-co-powinienes-wiedziec-o-twoich-klientach.htm

https://sprawnymarketing.pl/dzialanie-marketing-automation/