ProperAd.pl

  • Traffic_WatchDog

Opublikowane:

30.11.2018

Rodzaje wydawców i formy pozyskiwania leadów sprzedażowych w afiliacji.

10 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Pisaliśmy już kto jest kim w afiliacji (więcej na ten temat znajdziecie tutaj - https://properad.pl/artykul/45/Kto-jest-kim-w-Afiliacji-czyli-zaleznosci-zachodzace-pomiedzy-po), zapomnieliśmy jednak omówić najważniejszej grupy spośród działających w afiliacji podmiotów – wydawców.  Bez przedstawicieli tej grupy programy partnerskie nie miałyby racji bytu, a jest ona bardzo różnorodna. Nie ma jednego przepisu na to kim powinien być wydawca. Sprawdźmy więc w jaki sposób pozyskuje się kliki, leady czy też inne efekty, za które reklamodawcy chcą się rozliczać.

 

Kim w zasadzie jest wydawca?

 

Wydawca w marketingu afiliacyjnym, zwany też afiliantem lub partnerem, to zarejestrowana w co najmniej jednej sieci afiliacyjnej osoba lub firma, która wykorzystuje posiadane przez siebie zasoby aby odpłatnie promować produkty i usługi reklamodawców. Najczęściej działania te prowadzone są online. Jeśli podejmowane przez Wydawcę aktywności zakończą się osiągnięciem postawionego w warunkach kampanii przez danego reklamodawcę, celu - sieć afiliacyjna wypłaca mu wcześniej usloną prowizję.

 

Rodzaje wydawców

 

Wydawcom może być więc każdy, kto ma pomysł na to jak wykorzystać swoje zasoby i osiągnąć efekty, za które chcą płacić reklamodawcy. Najczęściej chodzi tutaj o pozyskanie nowego klienta lub sprzedaży, ale akcją może być też pobranie aplikacji przez użytkownika, przeczytanie danego tekstu, obejrzenie filmu czy nawet kliknięcie w link. Zależy to od celu jaki związany jest z daną kampanią. Daje to wydawcom całe spektrum możliwości. Nie ważne czy posiadają dużą bazę danych do wysyłek marketingowych czy też niewielką za to pełną aktywnych użytkowników – afiliacja pomaga im ją zmonetyzować. IAB (Interactive Advertising Bureau) Polska w swoim Poradniku Marketingu Afiliacyjnego dzieli afiliantów na 4 kategorie, za podstawę klasyfikacji przyjmując ich postawy. Wyróżnia tu:

1. Leniwców, a więc osoby, które postanowiły spróbować swoich sił w marketingu partnerskim, jednak nie przygotowały się do tego. Ich zasoby są często zaniedbane, a użytkownicy niezaangażowani. Sami wydawcy nie mają ochoty się przemęczać,  toteż często współpraca z danym programem partnerskim (lub programami partnerskimi) zostanie ograniczona do wrzucenia dużej ilości przypadkowych (lub objętych największymi stawkami) reklam. Tacy afilianci generują przeważnie bardzo niskie obroty i szybko rezygnują.

2. Wydawców idących „na łatwiznę”, a więc kopiujących content z innych serwisów i umieszczając je na swoich stronach aby cieszyły się jak największą popularnością i sprawiały wrażenie aktualnych. Często strony takich wydawców są duplikowane i wrzucane pod nowym adresem. Na szczęście obecne algorytmy Googla wyłapują nawet małe plagiaty toteż bycie tym typem wydawcy wcale nie jest już takie proste.

3. Pasjonaci – to osoby, które do roli wydawcy są dobrze przygotowane. O marketingu afiliacyjnym wiedzą sporo i są gotowe nieustannie się rozwijać i ciężko pracować na swój sukces. Pracują w oparciu o określoną strategię, stale optymalizują posiadane przez siebie zasoby, śledzą statystyki, testują i poprawiają - aby osiągać jak najlepsze wyniki. Posiadanie takich wydawców to marzenie każdej sieci afiliacyjnej.

4. Portale. Największa pod względem osiąganych wyników grupa wydawców cechująca się dużymi zasięgami przez co często traktowana jest jako premium i nagradzana wyższymi stawkami. Tutaj często działania afiliacyjne prowadzone są pobocznie, poniekąd przy okazji, podczas gdy sam portal działa zupełnie w innym celu. Współpracą z programami partnerskimi zazwyczaj zajmuję się w ich przypadku specjalnie powołany w tym celu dział.

 

Pamiętajmy jednak, że afilianci różnią się między sobą nie tylko poziomem zaangażowania, ale też rodzajami posiadanych zasobów, rodzajem promowanych kampanii i reklamodawców, wybieranymi przez nich środkami komunikacji, skutecznością itp. Za portalem afilioteka.pl możemy wziąć pod uwagę te czynniki i dokonać podziału wydawców na trzy typy:

1. Wydawcy detaliczni (CPS - Cost Per Sale) – najczęściej pracujący w modelu CPS ze względu na niskie zasięgi, ale też wysoką jakość generowanych przez siebie akcji. Starannie dobierają reklamodawców, których promują i skupiają się na obsłudze każdego leada dzięki czemu ich ruch dobrze konwertuje, chociaż ilościowo nie robi wrażenia.             2. Wydawcy CPA (Cost Per Action) – to partnerzy o bardziej ilościowym podejściu do współpracy. Często decydują się na inwestycje (jak płatne reklamy) aby stale zwiększać zasięgi przez co osiągają wysokie zyski, ale przy niskiej marży.             3.  Wydawcy Hybrydowi (Hybrydy) – działają na obu frontach starając się generować jak największe ilości jak najlepiej konwertujących leadów.

 

Choć obie przytoczone klasyfikację są bardzo interesujące naszym zdaniem to zasoby jakimi dysponuje wydawca definiują sposób w jaki działa, dlatego naszą próbę sklasyfikowania ich uzależnimy od tego czynnika. Poniżej omówimy 5 najczęściej spotykanych rodzajów wydawców w afiliacji, choć zapewne lista ta wcale nie jest kompletna.

1. Korejestracje. Ten rodzaj wydawców to zazwyczaj duże firmy powstałe po to aby generować znaczne ilości leadów. Polegają zazwyczaj na kooperacji kilku firm, a więc jeśli użytkownik podaje swoje dane jednej, zgadza się też na udostępnianie podanych danych innym. W ten sposób kilka firm może równocześnie powiększać swoje bazy. Bardzo często korejestracje opierają swoje działanie na jakiejś wartości dodanej oferowanej użytkownikom. Może być to otrzymanie jakiejś korzyści w zamian za podanie danych lub na przykład konkursu, w którym do wygrania są atrakcyjne nagrody, warunkiem zaś udziału w nim jest zarejestrowanie się w danej bazie. Dobrze przeprowadzone korejestracje mogą osiągać dobre wyniki dzięki dużej ilości pytań pozwalających lepiej określić preferencję grupy docelowej, jeśli jednak są one ukierunkowane głównie na ilości wiążą się z niską jakością pozyskiwanych leadów.

2. Właściciele baz mailingowych i numerów telefonów. Część wydawców swoje działanie opiera na posiadanych przez siebie bazach adresów e-mail lub numerów telefonów. Najlepiej konwertują bazy tworzone z użytkowników serwisu, którego właściciel jest też administratorem bazy, ale zdarza się, że są one też nabywane od innych podmiotów. Wysyłki mailingowe to jedno z najlepiej ocenianych działań afiliacyjnych, chociaż od jakiegoś czasu wysyłki sms cieszą się jeszcze lepszymi statystykami. Bazy podzielić można na HOT – a więc gorące, tworzone w czasie rzeczywistym, aktualne oraz COLD – a więc stare bazy, pozyskane w przeszłości, a następnie  monetyzowane, które konwertują znacznie gorzej. Ważne aby wszelkie zgody użytkowników znajdujących się w bazach zostały zdobyte w sposób legalny, a użytkownie baz odbywało się zgodne z obowiązującymi przepisami (w tym z RODO).

3. Właściciele stron internetowych. Niektórzy wydawcy wolą swoje działania ograniczyć do reklam umieszczanych w ich serwisach. Dzięki temu ich użytkownicy mogą skorzystać z danej oferty generując dodatkowy zysk dla właściciela strony. Tematyka danego serwisu powinna być zbieżna z promowanymi w nim produktami toteż często wydawcy z tej kategorii prowadzą swoje rankingi, porównywarki i inne strony na których można zamieścić wiele kampanii z danej branży. Afilianci działający w ten sposób mogą umieszczać na swoich stronach  banery, w tym komunikaty pop-up, powiadomienia push czy też specjalne linki sponsorowane wyposażone w specjalne kody trackingowe.Dużą popularnością cieszą się w tej grupie strony z cashbackami, a więc proponujące użytkownikom otrzymanie zwrotu pieniędzy lub innych korzyści w zamian za skorzystanie z danej oferty za pomocą określonej strony. W ten sposób właściciel „dzieli się” swoją prowizją z użytkownikami serwisu. Zdarza się jednak, że dana afiliacja lub program partnerski nie dopuszcza cashbacków do promowania danej kampanii.

              4. Bloggerzy, influencerzy. Ta grupa od jakiegoś czasu zyskuje coraz większą popularność ponieważ umożliwia zarabianie na afiliacji także mniejszym graczom. Tematyczne blogi, fora internetowe, recenzje produktów, a także różne formy promocji w portalach społecznościowych (w formie zdjęć wrzucanych na Instagram, filmików na Youtube, wypowiedzi w grupach na facebooku, postów na fanpagach itp.) to obecnie bardzo silny kanał marketingowy, generujący wiele sprzedaży.

5. Specjaliści od Adwordsów, Facebook Ads itp.. Ostatnią grupą którą chcielibyśmy tutaj wymienić są specjaliści. Są to osoby posiadające znaczną wiedzę w zakresie reklamowania produktów za pomocą płatnych reklam takich jak Google Ads ( Adwordsy), Facebook Ads itp. Specjaliści zgadzają się ponosić koszty, aby zarabiać na afiliacji. Część wynagrodzenia muszą więc wcześniej zainwestować. Takie działania wiążą się z ryzykiem, jednak Afilianci z tej grupy gotowi są je podjąć bo wiedzą jakie zyski są w stanie wygenerować.

 

Mimo wielu klasyfikacji tak naprawdę istotny jest jest tylko jeden podział – na wydawców konwertujących i nie konwertujących. Najważniejszym z punktu widzenia sieci afiliacyjnej i reklamodawcy kryterium doboru partnerów będzie bowiem z pewnością ich skuteczność. Aby wykazać się dobrymi osiągami w tym zakresie każdy wydawca powinien pamiętać, że musi znać swoich użytkowników na wylot. Im więcej wydawca wie o swojej grupie docelowej, tym lepiej może dobrać kampanię i więcej zarobić na działaniach afiliacyjnych.

 

Źródła:

https://afilioteka.pl/marketing-afiliacyjny-dla-twojej-firmy-czesc-1/

https://afilioteka.pl/typologia-reklamodawcow-i-wydawcow-w-marketingu-afiliacyjnym/

https://iab.org.pl/badania-i-publikacje/poradnik-marketing-afiliacyjny/

https://itiq.pl/marketing/marketing-afiliacyjny-4-elementy-ktore-powinienes-znac/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pozyskiwanie_lead%C3%B3w