Opublikowane:
04.01.2019
Online Marketing – 14 Trendów na rok 2019
12 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu
Prognozowaliśmy już na temat tego co czeka afiliację i branżę performance w 2019 roku. Teraz te same pytania zadamy odnośnie online marketingu. W co należy inwestować jeśli chodzi o marketing internetowy?Jakie trendy dostrzegają eksperci? Przygotowaliśmy dla was przegląd tych najważniejszych.
Zdaniem Ekspertów
Większość zestawień typu top pięć, sześć czy też osiem trendów marketingowych składa się z podobnych punktów. Oczywiście podobieństwa te mogą wynikać z tych samych tekstów źródłowych lub innych czynników, nie obniża to jednak szans, że dane prognozy są prawdziwe. Przyjrzyjmy się więc im bliżej.
Agnieszka Fiuk do swoich typów zaliczyła: rekomendacje, personalizacje, marketing automation, proklienckie podejście, optymalizację oraz video.
Maciej Hoffmann, kierownik studiów podyplomowych E-marketing w praktyce, swoje top 5 trendów sprawczych marketingu internetowego zbudował z następujących punktów: Personalizacja, Rekomanedacje (Word Of Mouth), Obsługa Klienta, Promocja (a w tym obszarze głównie video) oraz Optymalizacja.
ClearSense Groupe na swoim blogu wśród 8 trendów marketingu internetowego na 2019 wymienia: Optymalizację i zmiany w SEO, Uporządkowanie danych, Czat boty, RankBrain, a więc algorytmy oparte na sztucznej inteligencji, Wyszukiwanie Głosowe, Linkowanie, zastąpienie internetem telewizji oraz reklamy Video i transmisje na żywo.
WhySoSocial uważa, że najważniejsze nurty online marketingu w 2019 roku to: Stories, Video oraz niszowy i bardziej precyzyjny marketing.
Marketing przy kawie opisując marketingowe drogowskazy na Instagramie na ten rok wspomina platformę IGTV, Mikromarki, Stories Ads, obecność E-commerce w mediach społecznościowych oraz Angażujące funkcje social mediów.
Marketing na luzie natomiast omawiając co nas czeka w 2019 roku szczególny nacisk kładzie na znaczenie Video, kanału Mobile, Stories oraz Wyszukiwanie głosowe i współpracę z influencerami.
Zebraliśmy składowe wszystkich powyższych koncepcji i stworzyliśmy zbiorcze top 14 trenów marketingowych na rok 2019.
#1 - Rekomendacje
Według badania przeprowadzonego przez firmę Nielsen, 84% konsumentów twierdzi, że ufa całkowicie lub w pewnym stopniu rekomendacjom (oczywiście najlepiej jeśli pochodzą one od naszych bliskich), dotyczącym produktów i usług. Case studies i prawdziwe historie konsumentów, którzy mieli okazję zapoznać się z daną marką (tzw. testimoniale), stanowią tu najważniejsze elementy i powinny stać się elementem każdej kompletnej strategii marketingowej. W 2019 żaden biznes E-commerce nie może pozwolić sobie na brak integracji z serwisami takimi jak Opineo i Ceneo, a znaczenia działań typu Social Proof (Społeczny dowód Słuszności) nie można przecenić. Wszystko to sprawia to, że rekomendacje są najbardziej zaufanym źródłem informacji dla konsumentów, a przez to również najbardziej pożądanym przez markę działaniem marketingowym. Należy jednak pamiętać, że muszą one być autentyczne – marka może więc zmotywować swoich klientów do pewnych działań, ale nie powinna broń Boże ich fałszować, ani preparować.
#2 - Influencerzy
Ten aspekt w sposób bezpośredni wynika z poprzedniego. Influencerów darzy zaufaniem nawet 65 % ich followersów. Mniej istotne są już jednak zasięgi i liczby. Liczy się zaangażowanie, a tym samym coraz większe znaczenie zdobywają również mali i mikro influencerzy.
#3 - Marketing automation
Marketing automation powstało aby ułatwić życie specjalistom do spraw marketingu i umożliwić bardziej wnikliwą personalizację. Dlatego nie można zapominać o programaticu, automatyzacji marketingu czy chat botach. Obecnie stały się one codziennością nie tylko w e-commersie, ale praktycznie każdym biznesie funkcjonującym w internecie.
#4 - Personalizacja
Personalizacja ale coraz głębsza i lepiej dopasowana, oparta na wnikliwej analizie coraz większej ilości informacji o użytkowniku. Nie chodzi tu oczywiście o proste maile zaciągające nasze imię. Musimy myśleć tutaj o działaniach takich jak algorytm rekomendacji serwisu Amazon, opracowujący nagłówki komunikatów pod kątem danej osoby. Mechanizmy używane do persolizowania wiadomości powinny być nieustannie aktualizowane i brać pod uwagę nie tylko preferencje, ale także zachowanie i osobowość konkretnego odbiorcy.
#5 - Obsługa Klienta, proklienckie podejście
Jak utrzymuje Mediabistro, 77% zapytań w mediach społecznościowych to zapytania o poradę, informację lub prośby o pomoc. W obecnych czasach komunikujemy się ze sobą za pomocą całej masy aplikacji i urządzeń i Klienci powinni móc skontaktować się z firmą z której usług korzystają poprzez każde z nich. Konieczne jest więc inwestowanie w boty, chaty, online office, a nawet jeśli jest to zbieżne z działalnością firmy – stworzenie specjalnej aplikacji. Pamiętajcie też aby swoich konsumentów „dopieszczać”.W badaniu przeprowadzonym przez MarketForce 79% osób stwierdziło, że głównym powodem „polubienia” przez nich fanpaga było uzyskanie rabatu lub innej korzyści. Nie szczędźcie więc rabatów i akcji specjalnych, którymi możecie docenić lub wyróżnić danego klienta.
#6 - Omni Channel Marketing
Omni Channel Marketing podobnie jak Multi Channel Marketing, wykorzystuje wiele kanałów aby dotrzeć do konsumenta. Ta strategia ma jednak inny cel - zagwarantowanie klientowi spójnych doświadczeń we wszystkich punktach kontaktu. I będzie to bardzo ważny aspekt marketingu online przyszłości. Nowy model wszystkie działania marketingowe traktuje zbiorczo, jako jedno kompleksowe doświadczenie, zachodzące przy pomocy wielu kanałów jednocześnie. Więcej na temat tej strategii pisaliśmy tutaj: https://properad.pl/artykul/46/Multi-Channel-Marketing-i-Omni-Channel-Marketing-czym-sa-I-czym.
#7 - Video
Najnowsze badania marketingowe są jednogłośne - 90% konsumentów twierdzi, że filmy o produktach pomagają im podejmować decyzje zakupowe, a 64% chętniej kupi produkt online po obejrzeniu filmu o nim. Chętnie oglądane, 10 sekundowe filmiki są wystarczająco długie aby przekazać odpowiednią treść, a ta forma powoduje, że jest też ona najlepiej przyswajalna dla odbiorcy. Oczywiście są również inne, znacznie dłuższe odmiany - livy, webinary, czy też vlogi, krótkie reklamy video to jednak zdecydowanie przyszłość działań promocyjnych w internecie. Cisco szacuje, że w 2020 roku 80 % transferu będzie przeznaczone na treści video, a według Zenith Polska wydatki na reklamę video w Polsce w 2019 roku wzrosną o 9%.
Facebook już od jakiegoś czasu przekonuje do tego swoich użytkowników przekształcając wrzucane przez nich obrazy w krótkie filmiki. W czerwcu 2018 r. Instagram po raz pierwszy przekroczył globalnie 1 mld użytkowników miesięcznie, znacznie rozwinęła się też platforma IGTV pozwalająca na przesyłanie dłuższych materiałów i tworzenie video w pionowej orientacji, przyjaznej mobilnym urządzeniom. Nie można również zapomnieć o wielkiej roli Youtuba. Warto poświęcić chwilę i ogarnąć swój kanał. Wiele turtoriali, jak to zrobić znajdziecie zresztą, w samym Youtubie. W 2019 polecamy więc mniej pisać, a więcej … kręcić.
#8 -Optymalizacja
Ten punkt to oczywiście nic nowego, optymalizować powinniśmy zawsze, jednak w roku 2019 nie wystarczą już tylko dotychczasowe narzędzia służące do optymalizacji. W tym wypadku myślimy jednak o zastosowaniu odpowiednich technologii i wykorzystaniu big data (dużych, zróżnicowanych zbiorów danych). Jeśli nie będziemy stale poszukiwać najlepszych rozwiązań we wszystkich aspektach działalności nie będziemy w stanie nadążyć za konkurencją.
#9 - Mobile
W marcu 2018 roku został wdrożony „Mobile First Index” i większość stron nieresponsywnych lub nie posiadających wersji mobilnej straciła pozycje w mobilnych wynikach wyszukiwania google. Wiemy już, że ponad połowa sesji jest wykonywana z urządzeń mobilnych, a w większości branży mówi się bardziej o 70 %. Kanał Mobile jest i będzie siłą, jeśli więc z jakichś powodów na razie w nim nie działasz – zmień to.
#10 - Wyszukiwanie głosowe
Wciąż wzrastają statystyki wykorzystywania asystentów głosowych takich jak Google Assistant, Apple Siri, Microsoft Cortana, Amazon Alexa i Samsung Bixby w codziennym życiu. W Stanach Zjednoczonych 7 na 10 osób korzysta z tej funkcji. Coraz częściej z wyszukiwań głosowych korzystamy podczas próby namierzenia lokalnych biznesów – na przykład w trakcie jazdy samochodem. Mówiąc pozwalamy sobie na znacznie dłuższe frazy (long tail) niż podczas standardowych wyszukiwań. Oznacza to, że aby wyświetlić się użytkownikowi należy zmodyfikować stronę i przystosować ją do zapytań głosowych, w tym zastanowić się na jakie pytania, zadawane przez użytkowników, odpowiedź może stanowić dana strona.
#11 - Stories ads
Przyszłością z pewnością są również reklamy typu stories, umożliwiające markom wplatanie banerów między slajdami z opowieściami użytkowników. Czemu? Bo Stories to bardzo dynamiczny format dający użytkownikom szansę wykazania się kreatywnością. Dominują tu formaty video, wyświetlane na całym ekranie mobilnego urządzenia. Wyzwalają w odbiorcach emocje i zaangażowanie większe niż w przypadku zwykłej treści, a dodatkowo według badań reklamy umieszczane w stories są nawet dwukrotnie tańsze. Już teraz za pomocą tego typu komunikatów można robić zakupy, powstają też kolejne udogodnienia. Na przykład Instagram udostępnia przy stories funkcję kup - małą ikonę, której dotknięcie pokazuje szczegóły produktu oraz Shop Now przenoszącą użytkownika do strony sprzedawcy. Popularność Stories wciąż rośnie, w przygotowaniu są już więc osobne formaty reklamowe dedykowane wyłącznie pod ten kanał.
#12 - Angażujące funkcje
Tak jak stories, tak też inne angażujące funkcje portali społecznościowych to z pewnością jeden z najważniejszych trendów 2019 roku. Dzielenie się historiami, radami, opiniami i informacjami, nawiązanie dialogu z odbiorcą, nowe możliwości przedstawienia swoich reakcji - to proste rozwiązania zwiększające lojalność i zaangażowanie użytkowników.
#13 - Autentyzm
Blog firmowy i fanpage sklepu internetowego już teraz pozwala tworzyć dialog z klientem i przekazać mu wartościowe treści. W 2019 trzeba będzie jeszcze większy nacisk położyć w tym obszarze na poradniki, inspiracje i case studies. Upubliczniaj swoje sukcesy, ale nagłośniaj też porażki (oczywiście odpowiednio opisane). Dodaj anegdotki czy też żarty i przedstaw swoich pracowników. Wszystko to przełoży się na większe zaangażowanie i lepszy – autentyczny – wizerunek marki. Pamiętaj też o strategii Omni Channel Marketing i zadbaj o łączność między światem on- i offline.
#14 - lokalne społeczności i rozwój grup
Od jakiegoś czasu odchodzimy od globalizacji. Chcemy znowu czuć się wyjątkowi, rozkwita lokalny patriotyzm, tworzymy mniejsze grupy o naszych pasjach. To wszystko to podwaliny marketingu niszowego i precyzyjnego, który skupia się na bardzo wąskich grupach odbiorców. W duchu tych zasad targetowanie nie powinno opierać się o dane demograficzne, ale o zainteresowania i postawy. Mikrobrandy coraz częściej wykorzystują portale społecznościowe do zdobywania klientów. To zjawisko z pewnością będzie postępować.
Podsumowanie
Powyższe 14 marketingowych trendów może przygotować Cię na nadchodzący rok, ale najważniejsze jest uzmysłowienie sobie w jaki sposób użytkownicy social media konsumują obecnie treści i co zmieniło się w tym obszarze. Zamiast zwykłych wpisów wybierają stories, preferują video, a nie słowa. Każda reklama musi ich zaskoczyć, ale najlepiej aby była poniekąd „uszyta na miarę” danego odbiorcy. Wszystko to powoduje, że przed Marketerami pojawia się coraz trudniejsze zadanie – tworzenia wielu kreatywnych kampanii dostosowanych do niewielkich segmentów odbiorców przy stałym monitorowaniu już nie kilku, ale całej gamy portali społecznościowych i dbaniu o autentyczny, angażujący konsumentów wizerunek marki.
Źródła:
https://www.agnieszkafiuk.pl/blog/trendy-marketingowe-2019/
https://blog.clearsense.pl/blog/8-trendow-marketingu-internetowego-w-2019-roku/
https://marketerplus.pl/teksty/5-trendow-sprawczych-marketingu-internetowego-w-2019-roku/
https://marketingprzykawie.pl/espresso/piec-marketingowych-trendow-instagramie-2019-r/
https://traffictrends.pl/blog/trendy-w-content-marketingu-2019-jak-pisac-blogi-firmowe/
https://www.whysosocial.pl/trendy-w-social-media-2019/