Opublikowane:
03.04.2019
Jak działa afiliacja? - Metody działania wydawców.
9 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu
Jeśli prowadzisz firmę, która pozyskuje klientów za pomocą internetu prędzej czy później usłyszysz o afiliacji. I dobrze, bo powinieneś. Nie ważne czy prowadzisz lokalną firmę, czy też wielkie międzynarodowe przedsiębiorstwo - marketing afiliacyjny może okazać się właśnie tym, czego potrzebuje Twój biznes, aby pozyskiwać klientów.
W jaki sposób działa afiliacja?
Tak naprawdę metoda działania afiliacji jest bardzo prosta - wszystko zaczyna się od Reklamodawcy. Przedsiębiorca, ma produkt, lub usługę, z którym musi dotrzeć do klientów. Może oczywiście robić to sam, ale jeśli zechce może znaleźć partnerów. którzy mu w tym pomogą. Jako reklamodawca, możesz szukać na własną rękę (jeśli masz wysoki budżet marketingowy albo zatrudniasz zespół specjalistów) albo udać się do sieci afiliacyjnej albo agencji marketingowej (lub też sieci afiliacyjnych i agencji marketingowych), która posiada już bazę takich potencjalnych partnerów, zwanych wydawcami, i może dobrać dla Ciebie tych najodpowiedniejszych.
Gdyby nie reklamodawcy afiliacja nie miałaby żadnej racji bytu - nie byłoby co promować, a tym samym nie generowałaby przychodów. Dletego sieci afiliacyjne (lub agencje) z założenia są Twoim partnerem i pracują dla Ciebie generując różne formy ruchu, a więc po prostu podsyłając Ci potencjalnych klientów. W zamian za swoje działania sieci afiliacyjne otrzymują określoną prowizję od osiągniętych rezultatów, chociaż w niektóych przypadkach można spotkać się również z dodatkową stałą opłatą abonamentową. Nieco inaczej działają agencje reklamowe, które najczęściej ustalają z reklamodawcą budżet i dysponują nim w ich zdaniem najefektywniejszy możliwy sposób.
Wydawca – potencjalny dostawca klientów.
Kim jest wydawca? Wydawca to osoba, która współpracuje z siecią afiliacyjną i która może dostarczyć Ci klientów. W jaki sposób ich pozyska? Tu kwestia jest nieco bardziej skomplikowana. Wydawcy dzielą się bowiem na różne kategorie w zależności od tego za pomocą jakiego kanału promują programy partnerskie.
wysyłki e-mail/sms
Wydawcy posiadający swoje bazy kontaktów, najczęściej działają poprzez wysyłki e-maili i smsów. Właściciele takich baz często dzielą swoje bazy ze względu na różne kryteria (płci, wieku, zawodu, miejsca zamieszkania, dochodu itp.), co nazywa się targetowaniem. Im lepiej stargetowana na produkty baza, tym lepsze efekty powinna przynieść współpraca. W jaki sposób wydawcy wchodzą w posiadanie baz danych? W bardzo różny. Mogą je kupić, pożyczyć, albo stworzyć zbierając dane potencjalnych klientów. Każdy użytkownik internetu podaje dane takie jak numer telefonu i adres email i wyraża zgodę na przesyłanie treści handlowych przynajmniej raz w tygodniu ( aiwleu z nich kilka razy dziennie). Wejście w życie RODO trochę w tym aspekcie namieszało (przede wszystkim upraszczając właścicielowi danych proces wycofania takiej zgody), ale wciąż bardzo wiele osób utrzymuje się właśnie z tego typu działania, określanego jako monetyzacja bazy. Jak wysyłki mailingów oi smsów działają w praktyce? Reklamodawca przygotowuje kreacje, a więc treść maila lub smsa wraz z ewentualną oprawą graficzną, a Wydawca wysyła ją do swojej bazy, w celach zarobkowych. Dzięki umieszczonym w mailingu odpowiednio zmodyfikowanym linkom, które nazywa się trackującymi (śledzącymi), i wydawca i reklamodawca może śledzić efekty takiej wysyłki.
korejestracje/ konkursy/ badania
Drugą grupą wydawców stanowią firmy prowadzące działania korejestracyjne. Najczęściej przybierają one formę konkursów lub internetowych ankiet, za wypełnienie których użytkownik może otrzymać nagrodę. Przy okazji zbierane są często zgody na otrzymywanie materiałów reklamowych nie tylko do instytucji organizującej konkurs lub badanie, ale również jej licznych partnerów (stąd określenie korejestracja). Powstałe w ten sposób bazy danych są sortowane, a następnie podsyłane przez wydawcę reklamodawcy (w formie paczek danych, plików lub za pomocą specjalnych systemów zintegrowanych jak np. API). Zaletą tej formy jest to, że wydawca korejestracyjny ma możliwość zadania internautom większej ilości pytań, dzięki czemu może zebrać dużo informacji o użytkownikach. Ogromną wadą jest natomiast niewłaściwa motywacja skutkująca często zebraniem błędnych danych. Użytkownik często chce szybko przejść ankietę, nie zastanawiając się nad odpowiedziami. Z tego powodu ruch pochodzący z korejestracji określany jest często jako słaby jakościowo, choć oczywiście z pewnością są biznesy, w których ta forma współpracy jest bardzo efektywna.
strony z kodami rabatowymi/ cashbacki/ aplikacje zwracające część wydanych środków
Najnowszą kategorię wydawców stanowią strony z kodami rabatowymi, cashbacki i aplikacje zwracające część wydanych środków na konto użytkownika. Charakterystyczną cechą jest tutaj to, że wydawca, będący właścicielem takiej strony lub programu, niczym robin hood oddaje klientowi część swojej prowizji w formie zwrotu lub rabatu. Metoda działania jest prosta. Użytkownik wyszukuje produkt lub nazwę firmy na stronie lub w aplikacji, a następnie klika w niego i zostaje przekierowany na stronę danego reklamodawcy za pomocą wspomnianych już linków śledzących. Ta forma współpracy może być bardzo efektywna - pozyskani za pomocą tego typu działań klienci, często rzeczywiście dokonują zakupu – mało prawdopodobne bowiem aby na stronę danego reklamodawcy trafili przypadkiem. Dodatkowo nawiązanie współpracy może być bardzo proste – wydawcom tego typu zależy na posiadaniu jak największej ilości partnerów, nie są więc wybredni.
eksperci/ blogi/ poradniki/ strony tematyczne
Kolejną kategorie wydawców możemy określić jako ekspertów. Są to osobny dobrze zorientowane w konkretnej branży. Mogą być to znawcy tematu, osoby prowadzące popularne blogi czy też poświęcone danej tematyce strony internetowe i poradniki. Wydawca, w zamian za ustaloną prowizję, poleca produkt lub też dobrze się o nim wypowiada. Pod taką recenzją, opisem lub poleceniem umieszczany jest link, który po kliknięciu przekierowuje na stronę reklamodawcy. Oczywiście jest to odpowiednio skonstruowany link trackingowy. Wydawcy tego typu uchodzą za ekspertów muszą więc dbać o to, aby promowane przez nich produkty były rzeczywiście dobre jakościowo (choć oczywiście nie wszyscy się do tego stosują).
rankingi/ porównywarki/ multiwnioski
W określonej tematyce działają także wydawcy z piątej grupy, a mianowicie rankingi i porównywarki. Wydawca w tym wypadku prowadzi stronę internetową na której użytkownik może porównać ze sobą różne oferty z tej samej kategorii produktowej lub zobaczyć przygotowany przez wydawcę ranking. Drug promocji jest tutaj kilka – jeśli strona jest popularna Wydawca może umieszczać w niej banery reklamowe danych reklamodawców. Oczywiście po kliknięciu w taki baner odpala się odpowiedni link śledzący i użytkownik zostaje wysłany na stronę reklamodawcy. Dodatkowo Wydawca może zarabiać na miejscach w rankingu – umieszczając w odpowiednich miejscach linki śledzące różnych reklamodawców. Oczywiście może też działać jak ekspert polecając pewne produkty. Na stronach tego typu mogą sprawdzić się również Multiwnioski, a więc formularze, które po wypełnieniu przez potencjalnego klienta wysyłane są do wielu reklamodawców równocześnie. Ta konkretna forma pozyskiwania klientów (multiwniosek), odbywa się najczęściej za pomocą wspomnianych już systemów integrujących wydawcę z reklamodawcą lub afiliacją.
specjaliści Google Ads
Choć specjaliści Google Ads rzadko działają jako wydawcy ze względu na stosowanie efektywnościowych modeli rozliczeń (prowizja wypłacana jest tylko jeżeli klient spełni określone warunki) również na wydawcę tego typu możemy natknąć się w afiliacji. Promowanie reklamodawcy odbywa się poprzez wykupienie określonych słów kluczowych i odpowiednie ustawienie warunków wyświetlania kampanii w wyszukiwarce Google. Oczywiście po kliknięciu w taki „wypromowany” link, potencjalny klient zostaje przekierowany do reklamodawcy. Śledzenie danych najczęściej odbywa się w tym przypadku dzięki informacjom zawartym w ciasteczkach cookies użytkownika. Jest to raczej ryzykowna dla wydawcy forma współpracy – takie reklamy są płatne, więc może zostać wygenerowany koszt przewyższający przychód.
influencerzy/ specjaliści social media/ youtuberzy
Ostatnią grupą wydawców, którą chcemy przywołać to Influencerzy działający za pomocą social mediów, jak na przykład twórcy filmów wrzucanych na youtube (tzw. youtuberzy). Wykorzystują oni swoją popularność aby promować wśród swoich sympatyków (tzw.followersów) określone produkty. W tym przypadku najczęściej mamy do czynienia z udostępnieniem przez wydawcę linku śledzącego w treści lub stworzeniem odpowiedniego odsyłacza.
Istnienie tak wielu różnych rodzajów wydawców otwiera przed reklamodawcą wiele możliwości. Może on dostosować metodę promocji do swojego produktu i skupić się na działaniu tylko w danym obszarze lub pozyskiwać klientów od wydawców na różne sposoby. Kwestię dozwolonych metod promocji reklamodawca powinien określić na etapie dodawania kampanii do panelu danej sieci afiliacyjnej.