ProperAd.pl

  • Traffic Watch Dog

Opublikowane:

16.04.2019

Marketing afiliacyjny – jak robić to dobrze?

8 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Chcesz zacząć promować swoją firmę w afiliacji? To świetny pomysł, ale pamiętaj o kilku ważnych protipach! Poniżej przedstawimy kilka złotych zasad co robić, ale marketing afiliacyjny przynosił jak najlepsze efekty.

 

1. Zrób research - sprawdź co Twoja konkurencja robi w afiliacji!

Przede wszystkim zanim rozpoczniesz działaś w afiliacji załóż konta w panelach sieci afiliacyjnych - w większości z nich możesz zarejestrować się w ciągu kilku minut, w innych będziesz musiał poczekać na akcept, ale jako potencjalny reklamodawca nie powinieneś mieć problemu z otrzymaniem dostępu do listy kampanii. Możesz też skorzystać z naszej porównywarki - https://properad.pl/artykul/2/ProperAd-pl-co-dla-kogo-i-po-co - dzięki temu nie będziesz musiał rejestrować się w kilkudziesięciu programach partnerskich, a potrzebne informacje wyszukasz znacznie szybciej.  

Kiedy już będziesz posiadł odpowiednie dostępy dokładnie sprawdź co w poszczególnych sieciach robi Twoja konkurencja.  Spisuj modele rozliczeń, stawki i warunki kampanii. Możesz też wyliczyć sobie średnie i zrobić szybki ranking najwyższych i najniższych stawek. Różnice w nich mogą być wynikiem działań reklamodawcy (który proponuje partnerom wynagrodzenie w różnej wysokości) lub afiliantów (w zależności od tego jaką część wynagrodzenia dana sieć pobiera dla siebie). Sprawdź też jakie metody pozyskiwania ruchu preferuje Twoja konkurencja i jakie są warunki dodatkowe opisane  w kampaniach. Zakładając, ze Twoi konkurenci w afiliacji działają od jakiegoś czasu – możesz uczyć się na ich doświadczeniu lub, znając ich ofertę, przygotować dla swoich przyszłych wydawców znacznie ciekawszą propozycję.

 

2. Starannie dobieraj parterów!

Dobierając afiliantów z którymi będziesz pracował skorzystaj z dostępnych ocen, opinii i komentarzy. Zobacz czy dany program partnerski cieszy się dobrą renomą i zaufaniem wydawców. Sprawdź też czy sieć utrzymuje kontakt ze swoimi wydawcami w social mediach i w jaki sposób promuje współpracujących z nią reklamodawców. Pamiętaj, że niektórzy afilianci są wyspecjalizowani w określonej branży i mogą nie chcieć nawiązać współpracy z Twoją firma. Oczywiście spróbować teoretycznie nie zaszkodzi, ale może okazać się, że próba pozyskania ich jako partnerów była stratą Twojego bezcennego czasu.

 

3. Współpracuj z wieloma afiliacjami równocześnie.

Nie musisz (i nie powinieneś) współpracować od razu z jednym afiliacyjnym  partnerem. Niektóre sieci będą naciskały abyście podpisali umowę na wyłączność i ogólnie nie musi to być złe rozwiązanie, jednak najpierw upewnij się z którym partnerem warto pracować. Jakość dostarczanego przez afilianta ruchu jest tutaj kluczowa, ale inne czynniki (jak rozliczenia, wygoda, kontakt z opiekunem klienta itp.) też nie są bez znaczenia. Kiedy minie trochę czasu sam zorientujesz się z kim pracuje Ci się najlepiej i będziesz wiedział czy chcesz ograniczyć ilość partnerów.

              

4. Zawsze negocjuj.

Zdarzają się sieci posiadają opłatę aktywacyjną lub z góry ustalone przedziały stawek, ale tego typu zabiegi to rzadkość w afiliacji. W większości szczegóły dogaduje się na zasadzie negocjacji. Ty mówisz ile jesteś gotowy zapłacić, a Twój przyszły partner ile chciałby otrzymać i spotykacie się gdzieś po drodze. Otwórz się na negocjacje – zacznij od nieco niższej stawki niż ta którą możesz maksymalnie zaproponować, sprawdź co się stanie. Jeśli jednak rozmowy się urwą postaraj się ustalić dlaczego tak się stało.

 

5. Wypróbuj różne modele rozliczeń.

Nawet jeśli Twoja konkurencja pracuje z wydawcami tylko w jednym modelu rozliczeń nie musi to oznaczać, że jest on najlepszy, a tym bardziej, że w przypadku Twojego biznesu lepiej nie sprawdzi się inny. Pamiętaj, że każda kampania jest inna i nie bój się na początku spróbować różnych modeli rozliczeń. Oczywiście  zastanów się najpierw na czym najbardziej Ci zależy – czy chcesz tworzyć wizerunek firmy, pozyskać nowych klientów, a może zwiększyć sprzedaż? Opiekunowie klienta w poszczególnych sieciach powinni okazać się pomocni przy dobieraniu odpowiedniego modelu rozliczeń, ale uważaj, bo mogą nie być obiektywni. Jeśli masz na to budżet sprawdź jak na sprzedaż przekłada się pozyskany formularz kontaktowy (lead) lub klick. Oczywiście możesz (i powinieneś) ustalić odpowiednie limity – na przykład z góry powiedzieć, ze chcesz otrzymywać tylko 100 leadów w danej cenie w skali tygodnia lub 100 klików dziennie. Jeśli nie chcesz inwestować w takie próby skup się na modelach CPA, CPS lub CPO. Pozwalają one rozliczać się tylko w przypadku wygenerowanej akcji (CPA), sprzedaży (CPS) lub złożonego zamówienia (CPO).

 

6. Dokładnie określ warunki kampanii.

Część reklamodawców opisuje produkt lub usługę w dwóch zdaniach i nie podaje żadnych dodatkowych informacji. To błąd. Opis kampanii ma stanowić dla wydawcy kompendium wiedzy o Twojej firmie i Twoim produkcie oraz określać waszą współpracę. Nie bój się napisać w warunkach kampanii, że prowizja będzie wypłacana tylko za nieprzecenione produkty, jeśli tylko na to możesz sobie pozwolić. Ważne żeby wydawca był tego świadomy, w przeciwnym wypadku stracisz mnóstwo czasu na rozpatrywanie reklamacji. Pamiętaj też, że chcesz pozyskać dobrych partnerów na jak najdłuższy okres czasu. Musisz więc szanować ich czas i pracę. Nie bój się, że opis będzie za długi. Oczywiście staraj się pisać zwięźle, ale przekaż wydawcom wszystko co powinni wiedzieć o Twojej ofercie i dodatkowych kryteriach współpracy. To jest miejsce na określenie klienta docelowego, dozwolonych form promocji oraz warunków wypłacenia prowizji, a nawet czasu w jakim dokonasz walidacji.

 

7. Wyróżnij się!

Kampanii jest wiele, a wydawca musi wybrać właśnie Twoją. Możesz poprosić sieć o nadanie kampanii konkretnego tytułu (chociaż większość wpisuje po prostu nazwę reklamodawcy), możesz też wyróżnić się modelem rozliczeń i stawką. Te trzy informacje będą pierwszym, a często jedynym, kontaktem wydawcy z Twoją kampanią. Zadbaj więc o to, aby go nie zniechęciły.

 

8. Pamiętaj o różnych formatach materiałów reklamowych.

Im więcej dostarczysz materiałów reklamowych – tym więcej wydawców możesz pozyskać. Zanim je przygotujesz podpytaj afiliantów, które wymiary grafik są najczęściej wybierane przez wydawców. Przygotuj też kreacje mailingową i smsową – jeśli chcesz,  żeby Twoja oferta przekazywana była w wiadomościach. Jeśli to w zasięgu Twoich możliwości możesz też tworzyć materiały pod konkretnych wydawców – nie zapomnij w takim wypadku napisać o tym w opisie kampanii.

 

9. Mierz wyniki

Pamiętaj, zwłaszcza na początku, aby stale monitorować wyniki Twoich afiliacyjnych poczynań. Nie chodzi przecież o to, żeby generować niepotrzebne koszty, taka forma promocji musi być dla Ciebie opłacalna. Sprawdzaj ile ruchu dostarczają poszczególni afiliancii i jak ten ruch przekłada się na Twoje przychody (lub inne cele kampanii). Conversion Rate, a więc współczynnik konwersji to wskaźnik efektywności który powie Ci jaka część pozyskanego przez dane źródło ruchu ( a więc klicków, leadów, zamówień itp.) zakonwertowała, a więc przyniosła zamierzony efekt (zrealizowane zamówienie, sprzedaż, pobrana aplikacja itp.). Sprawdzaj też jak wyglądają wskaźniki u danego partnera – ilu wydawców działało na Twojej kampanii, jakie ilości pozyskiwali i jakie są wyniki ich pracy. Najlepszych wydawców możesz dzięki temu motywować dodatkowym bonusem, zwiększeniem stawki itp.

 

10. Minimalizuj koszty sprawdzając jakość ruchu.

Niestety branża afiliacyjna nie jest wolna od nadużyć i oszustw. Część wydawców, a nawet Partnerów, może chcieć Cię wykorzystać. Na szczęście na rynku pojawiły się już narzędzia identyfikujące i blokujące fraudowy (sztuczny) ruch. Polecamy tutaj zwłaszcza aplikacje z której sami korzystamy – TrafficWatchdog – więcej o niej do przeczytania tutaj - https://trafficwatchdog.pl/pl.