ProperAd.pl

  • Traffic_WatchDog

Opublikowane:

25.10.2018

Słowniczek pojęć związanych z performance marketingiem.

12 min - średni czas potrzebny na przeczytanie artykułu

Marketing internetowy, na którym oparta jest cała branża afiliacyjna, to najszybciej rozwijająca się odmiana marketingu. Aby nadążać za wciąż modyfikowanymi strategiami, wiedzieć jakich narzędzi używać aby optymalizować działania i w jaki sposób komunikować się z potencjalnymi i obecnymi klientami należy stale się dokształcać i śledzić trendy, również te zagraniczne. Aby ułatwić ten proces wszystkim tym którzy w branży performance dopiero zaczynają, albo po prostu nie mają czasu trzymać ręki na nowinkowym pulsie zamieścimy poniżej słowniczek pojęć związanych z marketingiem efektywnościowym, zaczynając od wyjaśnienia co to właściwie za dział marketingu.

 

Marketing efektywnościowy, lead i walidacja - podstawy

 

Marketing efektywnościowy (Performance Marketing) – to dział marketingu internetowego, którego celem jest nakłonienie odbiorców przekazu reklamowego do wykonania pewnych pożądanych akcji. Jego celem nie jest więc tworzenie wizerunku czy też budowanie marki, ale wywołanie konkretnych, określonych efektów. Mogą być nim aktywności takie jak kliknięcie w baner, wyświetlenie strony, wypełnienie formularza, zostawienie danych kontaktowych, zapisanie się do newslettera, rejestracja w serwisie, pobranie aplikacji lub dokonanie zakupu, ale też wszelkie inne określone przez reklamodawcę przejawy aktywności. Muszą one jednak być mierzalne - w performance marketingu rozlicza się bowiem za efekt. Modele rozliczeń stosowane w marketingu efektywnościowym opisywaliśmy tutaj - https://properad.pl/artykul/7/Walidacje-i-modele-rozliczen-w-kampaniach-marketingowych.

Lead – jednostka – osoba lub firma, która stanowi potencjalnego klienta dla reklamodawcy, a więc jest zainteresowana jego ofertą. Najczęściej leadem nazywa się konkretnie dane kontaktowe pozostawione przez taką jednostkę a więc imię i nazwisko (lub adres), adres email czy też numer telefonu. Określenie lead stosowane jest też jako skrót od Lead sprzedażowy, a więc jednostki potencjalnie zainteresowanych zakupem danego produktu czy też usługi. Na rynku afiliacyjnym znajdziemy sporo firm działających tylko w tym obszarze, określających się jako lead generator.

Lead generation (pozyskiwanie leadów) – generowanie danych kontaktowych (wraz z odpowiednimi zgodami na kontakt), zapytań ofertowych lub innych przejawów zainteresowania produktem czy też usługą danego reklamodawcy.

Lead scoring  - przypisywanie leadom określonej oceny lub wagi, służące do pozycjonowania potencjalnych klientów na podstawie określonych wymiarów i kryteriów. Celem tego działania jest wyodrębnienie jednostek najbardziej skłonnych do wykonania aktywności i skoncentrowanie na nich działań w celu optymalizacji kosztów. Lead scoring ma obecnie ogromne znacznie poprzez szerokie zastosowanie list remarketingowych i marketing automation.

Konwersja – wykonanie przez użytkownika założonej w warunkach kampanii akcji, na przykład wypełnienie formularza, zakup towaru, zapisanie się do newslettera itp.

Reklamodawca – właściciel, producent, dostawca lub sprzedawca produktu lub usługi, który jest promowany za pomocą danych działań reklamowych. Reklamodawcy określają pożądane aktywności (jak kliknięcie, wyświetlenie, rejestracja, sprzedaż), zlecają ich wygenerowanie innym podmiotm rynku afiliacyjnego (jak wydawcy, agencje reklamowe, domy mediowe, sieci afiliacyjne) i wypłacają im wynagrodzenie za efekty ich pracy.

Wydawca – najmniejsze, choć często najważniejsze podmioty rynku afiliacyjnego. Właściciele baz danych, list marketingowych, serwisów, stron internetowych, blogów, fanpagy, kanałów na youtubie i wszelkich innych form działalności internetowej umożliwiającej im promowanie danych produktów lub usług.

Agencja Reklamowa, Medialna - firma specjalizująca się w planowaniu i realizacji kampanii reklamowych produktów, usług lub marek w sposób kompleksowy (za pomocą różnych nośników, mediów, komunikatów itp.). Ze względu na wymiar świadczonych przez nie usług można podzielić je na BTL (below the line) – a więc z przekazem skierowanym do konkretnego klienta, stosująca niekonwencjonalne metody,  ATL (above the line) – skierowane do szerokiej grupy odbiorcy za pomocą tradycyjnych mediów lub łączące w sobie dwa wcześniejsze typy – agencje 360°.

Dom Mediowy, Medialne – to organizacje działające podobnie jak agencje medialne, ale stricte związane z prowadzeniem kampanii reklamowych w mediach masowych. Większość działań domów mediowych koncentruje się obecnie na internecie.

Sieć Afiliacyjna (Afiliant) – to platformy posiadające w swoim porfolio kampanie od różnych reklamodawców  i udostępniające je współpracującym z nimi wydawcom. Te podmioty to pośrednicy w kontaktach między reklamodawcą a reklamobiorcą będący poniekąd organizatorem całej współpracy. Posiadając swoją bazę partnerów (wydawców) i firm udostępniających im swoje oferty (reklamodawców), sieci afiliacyjne starają się dostarczyć odpowiednie narzędzia, a często nawet całe platformy, służące maksymalizacji zysków i biorą na siebie część związanych z tym czynności. Oczywiście pobierają za to opłatę pomniejszając stawki oferowane wydawcom o prowizje danej sieci afiliacyjnej. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: https://properad.pl/artykul/16/Programy-partnerskie-i-sieci-afiliacyjne-skad-sie-wziely-i-co-wl.

Program Partnerski –  często sieci afiliacyjnej określa się też mianem programu partnerskiego, jednak definicja jest zgoła inna. Właścicielem danego programu partnerskiego jest bowiem reklamodawca oferujący dane produkty lub usługi. Reklamodawca postawia pozyskać partnerów (Wydawców), którzy będą od tej pory promować jego markę i nagradzać ich za ich pracę. Tak właśnie powstaje program partnerski, który w tym znaczeniu oznacza po prostu kampanie.  Partner po przystąpieniu do programu  reklamuje produkty lub usługi reklamodawcy - w zamian otrzymując prowizję za wygenerowaną akcję. Z czasem reklamodawcy zaczęli włączać do portfolio swoich programów partnerskich oferty pochodzące od innych podmiotów (kontrahenci, inni reklamodawcy) i stąd czasem ciężko jest odróżnić program partnerski od sieci afiliacyjnej.

Walidacja –wynagrodzenie w performance marketingu wypłacane jest tylko w przypadku wystąpienia pewnego zdefiniowanego przez model rozliczeń i warunki kampanii efektu. Walidacja oznacza po prostu proces weryfikacji czy wygenerowana akcja spełniła określone wymogi. Jest ona dokonywana przez reklamodawcę w określonych ramach czasowych (najczęściej są to cykle miesięczne), które powinny być każdorazowo ustalane. Więcej o walidacji i modelahc rozlieczeń w kampaniach przeczytać możecie tutaj: https://properad.pl/artykul/7/Walidacje-i-modele-rozliczen-w-kampaniach-marketingowych.

 

Kanały i media

 

Display - forma reklamy, polegająca na wyświetlaniu reklamy w urządzeniach elektronicznych o ekranach posiadających dużą rozdzielczość, w tym głownie na monitorach komputerów.

e-Commerce – e-handel, handel elektroniczny. Dokonywanie transakcji handlowych za pomocą urządzeń elektronicznych. Odnosi się głównie do e-sklepów i zakupów robionych za pośrednictwem internetu.

Mobile - forma reklamy, polegająca na wyświetlaniu reklamy w mniejszych urządzeniach elektronicznych, w tym głownie na ekranach Smartphonów.

m-Commerce - poddział e-Commerce, odnoszący się do urządzeń mobilnych (telefonów komórkowych, smartphonów, tabletów).

Responsywność – skalowalność danej strony internetowej w taki sposób, aby mogła ona być wyświetlana na różnych urządzeniach bez negatywnego wpływu na wygląd witryny i przekazywaną w niej treść. Zakłada ona projektowanie różnych wersji strony dla ekranów poszczególnych wielkości  i automatyczne dostosowanie się jej do danego urządzenia.

Landing Page – strona docelowa, na którą przekierowywany jest użytkownik za pomocą danej

Thank You page - strona z podziękowaniem po dokonanej konwersji, jej  podstawowym zadaniem jest podziękowanie za wykonanie określonej czynności np. za wypełnienie formularza czy też zakup produktu.

 

Tracking, pliki cookies

 

Tracking – czynność śledzenia skąd dana akcja została wygenerowana i co się z nią dalej dzieje (a więc na przykład zdarzeń wykonywanych przez użytkownika) odbywająca się przy użyciu odpowiednich narzędzi – na przykład pixeli śledzących.

Pixel śledzący – zwany też web bug, to obrazek o wielkości 1×1 px wyposażony w specjalny skrypt, który włącza się po wykonaniu pewnej akcji. Najczęściej pixel śledzący umieszcza są na Thank You Page, a jego zadaniem jest zidentyfikowanie użytkownika na podstawie pliku cookie zapisanego w jego przeglądarce. O pixelach śledzących i trackingu pisaliśmy już tutaj:  https://properad.pl/artykul/47/Tracking-pixel-Web-Tracking-i-Cross-device-tracking-Czym-sa-pods.

Plik cookies - to niewielki fragment kodu, który dana witryna internetowa zostawia w przeglądarce użytkownika aby rozpoznać go w przyszłości i gromadzić o nim dane. Dzięki temu właściciel serwisu może zidentyfikować osoby odwiedzające jego witrynę, a nawet sprawdzić co dokładnie w niej robi. Zgromadzone za pomocą plików cookies informacje można przekształcoć w specjalne listy remarketingowe. Wiecej na temat „ciasteczek” poczytać można tutaj : https://properad.pl/artykul/49/Cookie-stuffing-czym-jest-i-dlaczego-jest-potrojnie-nieetyczny.

 

Nowe trendy

 

Listy remarketingowe - to zbiór użytkowników danego serwisu, których dane są zbierane przez pliki cookies. Właściciel każdej listy określa kryteria, które muszą zostać spełnione aby użytkownik został do niej dodany – na przykład – porzucenie koszyka, powtórne wejście na stronę itp.

Remarketing – działania marketingowe, których odbiorcami są potencjalni konsumenci zaznajomieni już wstępnie z marką lub produktem, którzy jednak z różnych względów nie dokonali konwersji. Szerzej o remarketingu pisaliśmy tutaj: https://properad.pl/artykul/43/Remarketing-czym-jest-jak-go-uzywac-i-dlaczego-jest-taki-skutecz.

Marketing Automation - wykorzystanie starannie przygotowanych rozwiązań do automatyzacji pewnych powtarzalnych działań z zakresu marketingu, których wykonanie nie wymaga ingerencji czynnika ludzkiego. Więcej o automatyzacji marketingu przeczytasz tutaj: https://properad.pl/artykul/50/Marketing-Automation-czy-jest-sie-czego-bac

Inbound Marketing („marketing przychodzący”, „przyciągający”) to działania marketinowe, których celem jest przyciągnięcie odbiorców do nadawcy przekazu. Narzędziem wykorzystywanym przez tę formę marketingu jest przede wszystkim wartościowy content, a celem budowanie świadomości marki i stworzenie relacji z użytkownikami. Przykładami Inbound Marketingu są : promocja w mediach społecznościowych, prowadzenie branżowego bloga lub sekcji z artykułami na stronie, działania SEO, artykuły, e-bookie, webinaria, podcasty itp. Stosowanie tego typu strategii zaowocować może przyciągnięciem bardziej sprecyzowanej grupy potencjalnych klientów, którzy dodatkowo wykażą większe zainteresowanie i zaangażowanie.

Marketing Wirusowy - działania marketingowe, których celem jest skłonienie odbiorców do dobrowolnego rozpowszechniania przekazu lub informacji o marce.

Outbound Marketing („ marketing wychodzący”, „marketing przeszkadzający”) – to zbiór działań marketingowych ukierunkowanych na poszukiwanie klientów oraz budowanie świadomości marki za pomocą reklamy i promocji. W tej odmianie marketingu wykorzystuje się media masowe, a klient jest zalewany przekazem na każdym kroku.

 

 

 

Źródła:

 

https://getpaid20.pl/praktycznie-o-zarabianiu/identyfikacja-partnerow-pliki-cookies-i-naduzycia-z-tym-zwiazane-cookie-stuffing/

https://it-develop.pl/blog/co-to-jest-responsywna-strona-www.html

https://marketingautomagic.pl/2013/10/co-to-jest-performance-marketing/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Above_the_line

https://pl.wikipedia.org/wiki/Agencja_reklamowa

https://pl.wikipedia.org/wiki/Below_the_line

https://pl.wikipedia.org/wiki/Inbound_Marketing

https://pl.wikipedia.org/wiki/Landing_page

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lead_sprzeda%C5%BCowy

https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_efektywno%C5%9Bciowy

https://pl.wikipedia.org/wiki/M-commerce

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pozyskiwanie_lead%C3%B3w

https://pl.wikipedia.org/wiki/Program_partnerski

https://properad.pl/artykul/7/Walidacje-i-modele-rozliczen-w-kampaniach-marketingowych

https://properad.pl/artykul/16/Programy-partnerskie-i-sieci-afiliacyjne-skad-sie-wziely-i-co-wl

https://properad.pl/